Gå til innhold

alene hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

når er barn store nok til å være 2-3 timer alene hjemme etter skolen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er stor forskjell på unger da!!

Jeg synes ikke vår 9 åring er stor nok for det enda.. Han går i 4 klasse, og er med en gutt i klassen hjem hver dag etter skolen, så henter jeg der når jeg er ferdig på jobb. SFO var ikke et alternativ, han gadd ikke være sammen med de småtassene der, så da ble dette løsningen for oss. Vi betaler litt for at han skal være der, sånn at mamma'n som ser etter dem har litt for jobben - og for maten hun putter i gutten vår.

Neste år - når han begynner i 5. klasse, tror jeg at vi skal utstyre ham med nøkkel - men foreløpig synes jeg han er for liten.

Endret av -hild
Skrevet

Husker flere av mine venninner var alene hjemme fra 2. klasse (det som nå er 3.). Det gikk kjempefint. Det var jo bare snakk om noen timer... Noen år siden riktignok, men jeg vil tro en 9-åring klarer seg godt alene en stund på dagtid.

Skrevet

Begynte med det da jeg var 6 tror jeg, men ikke hver dag og jeg kunne ringe og gå til naboen.

Det er nok lurt å begynne i det små, ikke kaste seg rett ut i det. Når ungen føler at den mestrer det har den nok mer lyst til å være alene hjemme også, føler seg litt stor.

Skrevet

Da min sønn begynte i 4. klasse ville han ikke gå på SFO lenger så da måtte han være alene 2-4 timer etter skoletid. Det har gått veldig bra.

Han klarer seg selv om morran også, jeg vekker han da reiser på jobb. Til å begynne med ringte jeg han da det var på tide å få på yttertøyet å gå til skolen, men nå står tlf på ringing kl 8.00 hver morgen og da vet han at han må komme seg i veien.

Han er nå 10 år og går i 5. klasse, dette har fungert veldig fint hele tiden.

Skrevet

Vår på 9 har begynt å være hjemme litt om dagene nå dette 4. skoleåret. Det har fungert greit. Hun ringer pappan med en gang hun kommer hjem (være sikker på at hun ER hjemme), og så har hun ulike oppgaver på en hjemmeukeplan (spise, rydde inn, lekser, legge sammen tøy/støvsuge e.l.) hun har gjerne venner med hjem, men da ringer hun og spør først om det er greit. Det har funka så langt, men jeg er litt spent på når det blir vinter og mørkere om hun fortsatt syns det er greit. Hun elsker å lese, og leser mye, og sier at hun koser seg hjemme. Noen ganger har hun kjedet seg litt.... Vi får se hvordan d bli til vinteren.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Husker ikke akkurat når jeg begynte, men jeg hadde eget nøkkel i 3. klasse ihvertfall, sikkert før og, og låste meg inn selv. Det er nok forskjell på barn, men i 9års alderen tror jeg de fleste klarer det uten problemer.

Jeg var skikkelig rotehode som 7-9åring. Kunne bruke 2 timer på den 15minuttes lange veien, og ble med andre hjem og glemte å ringe å si fra hvor jeg var. En gang hadde jeg og en venninne "kaste nøkkelen i det høye gresset og se hvem som fant den fortest"-leken og jeg tapte. Stakkars mamma var helt fra seg, hva skulle det bli av meg. Men det gikk bra med meg til slutt heldigvis.

Skrevet

Hehe. Da jeg var ni år, satte jeg på poteter, støvsugde og tørket støv da jeg kom hjem fra skolen.

Jeg har tre barn. De har fått prøve seg når de selv har spurt om det. Bortsett fra minstemann som begynte å spørre om det når han var fire år. Tror nok det hadde å gjøre med at søskene fikk lov til å være alene hjemme.

Mellomste barnet nektet å gå på sfo midt i andre klasse. Da fikk han være alene hjemme, for det meste var søsteren som er to år eldre også hjemme.

Skrevet

Mellomste barnet nektet å gå på sfo midt i andre klasse. Da fikk han være alene hjemme, for det meste var søsteren som er to år eldre også hjemme.

"nektet" å gå på sfo.....

Jeg trodde det var foreldrene som bestemte over barn ajeg

Skrevet

Jeg var hjemme alene i noen timer etter skoletid innimellom fra første klasse (7 år). jeg hadde flere søsken, men ikke alltid de var hjemme. Det gikk helt greit: nøkkelen lå gjemt under en stein i hagen, og jeg ringte alltid til en av foreldrene mine da jeg kom hjem. :)

Skrevet

kommer veldig ann på

-barnet, er det modent nok, er det et surrehode som kan gjøre noe farlig hjemme, har det lyst?

-nabolaget, finnes det en nabo som kan holde et øye på situasjonen/være tilgjengelig når det trengs

-barnets venner, er disse ok, eller er de av det slaget som kan få barnet ut i trøbbel?

-forldrene, har dere mulighet til å være tilgjengelig på telefon? Har dere god komunikasjon med barnet?

-skoleveien, er denne trygg?

Jeg var nok klar som ett egg når jeg var ni, men med hjemmearbeidende foreldre så var ikke det et tema du :ler: (var skikkelig missunnelig på de andre ungene som fikk være hjemme alene, jeg er og var en slik skapning som trives med å være litt alene innimellom)

Dere må i allefall ha skikkelige regler og rutiner for dette.

Skrevet
"nektet" å gå på sfo.....

Jeg trodde det var foreldrene som bestemte over barn ajeg

Ja. Noen ganger. Andre ganger spør man barnet hva barnet selv tenker om ting og tang. Dersom barnet synes det er slitsomt å være på SFO, gråter hver kveld og morgen, bør man la barnet få prøve seg selv. Vi beholdt SFO-plassen ut skoleåret i fall han skulle angre seg.

Skrevet

Dattera vår fikk være alene for første gang i 8-års alderen. Da var det ikke snakk om i flere timer, men kun når vi skulle noen små-ærend og hun ikke ville være med. Da hun gikk i 4. klasse var hun alene hjemme etter at hun kom hjem fra skolen. Det varierte litt dag for dag hvor lenge hun var alene, men alt fra 1-3 timer. Gikk kjempefint! Tok det gradvis i begynnelsen, et par dager i uka hos oldemor og noen dager i uka alene.

Dette har også vært svært positivt for vår datter, da hun er blitt mye mer selvstendig... :)

Skrevet

Glemte også å si at hun alltid ringer oss når hun har kommet hjem fra skolen. Innimellom er hun med venner hjem eller hun har med seg venner fra skolen. Hun må dessuten alltid gjøre lekser når hun kommer hjem fra skolen.

Skrevet

Min datter på 9 1/2 år er hjemme alene i kortere tid av gangen. Det kan dreie seg om 1 - 2 timer. Dette er noe vi ble enige om å prøve siden hun ikke ville gå på SFO mer.

Hun klarer fint å være hjemme alene kort tid av gangen, hun vet at hun kan ringe meg når som helst, og hun har også hunden vår som gir en viss trygghet og selskap.

Skrevet

Tror nok også det er ganske så forskjellig fra unge til unge.

Min gutt er 8 år og går i 3 klasse. Han er akkurat begynt å gå hjem fra SFO klokka halv 3 og er hjemme til vi kommer alt fra en til to timer senere. Det går veldig fint, men han var ikke moden før nå, og har strenge regler for hva som er lov og ikke lov!

Skrevet

Min sønn var hjemme alene fra 2 til fem timer da han var ni år. En trygg og ansvarlig gutt var og er han.

Skrevet

Fra 9 år bør det være greit. Heller ikke lurt å vente for lenge før de prøver seg.

Hos oss var det standard at leksene skulle gjøres før noen forsvant ut døra, og at matboks og gymtøy ble ryddet ut.

Skrevet

Det naturlige er vel å begynne i det små, rundt skolestart? For eksempel at de er hjemme mens foreldrene handler. Her er det mulighet for SFO ut 4. klasse, og da må man jo øve i litt god tid slik at overgangen ikke blir for stor. Det er jo nyttig å lære å passe klokka og slikt også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...