Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ferdig med første pergokur, og skal straks i gang med min andre. Har tatt blodprøver for å sjekke om jeg fikk eggløsning etter første runde. På sykehuset sa de at jeg fikk svaret på prøvene etter ca. 3 uker, og da ble de sendt til legen. Det er opp til legen om han sender det til meg!?!

Så er spørsmålet: Dere som har gått på pergo; merket dere at dere fikk eggløsning, eller ventet dere på resultatet fra prøvene?

Jeg har hatt kjemperare menssykluser tidligere, men de har de 4 siste månedene stort sett kommet med 30 dagers mellomrom. Denne måneden (etter første pergokur) kom den ikke. Jeg testet for 1, 5 uker siden, da hadde jeg negativ graviditetstest, men det kunne jo vært alt for tidlig. Jeg aner jo ikke når eggløsningen har vært, hvis den i det hele tatt har vært!!

Det er vel ikke helt ideelt å begynne på ny kur hvis man er gravid (uten å vite det)? Men hvis jeg for eksempel blir gravid en uke før neste pergokur, så vil jeg jo ikke få positivt svar på graviditetstesten fordi det er for tidlig?

Jeg synes dette er kjempevanskelig å finne ut av, og føler meg helt "blå" når det gjelder dette.

Spørsmålene mine ble også litt dårlig formulert, og litt lange, men jeg håper noen med litt peiling har noen svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Min lege sendte svar til meg, og jeg tok prøvene på privat senter. Fikk svar etter ca en uke.

Husk at en pausemned kan være helt greit, noen får gratiseggløsning måneden etter en kur.

Endret av Donpedro
Skrevet

Det stemmer vel at det ikke er spesielt bra for fosteret å ta pergo mens man er gravid. Men... må du ikke vente til du har hatt mensen før du kan begynne på ny kur? Da er du jo temmelig sikker på at du ikke er gravid.

Sånn som jeg forsto informasjonen fra legen skulle jeg gjøre det slik:

-Begynne med pergo på 5. dag av menstruasjonen.

-Om jeg ikke ble gravid den perioden og altså fikk mensen igjen skulle jeg ta en pausemåned, siden pergoen kan virke også måneden etter at man har tatt en kur.

-Får jeg mensen igjen etter dette skal jeg begynne på neste kur på 5. dag av mensen.

- Ny pause

- Siste kur.

Har du fått beskjed om å gjøre det på noen annen måte? Det kan virke som om ulike leger gir folk ulike beskjeder? :klø:

Jeg har bare tatt den første kuren enda. Jeg fikk ikke utslag på eggløsningstest den perioden enda jeg er ganske sikker på at jeg testet på rett tidspunkt (i forhold til når jeg fikk mensen etterpå) og at jeg har hatt EL uten hjelp av pergo tidligere. Så jeg er veldig spent på resultatet av blodprøvene. Håper da virkelig at legen gidder å sende meg resultatet!! Hva i huleste er vitsen med å ta masse prøver hvis man ikke får vite svaret?

Skrevet

Hvis du ikke har faatt mensen og det er gaatt mer enn 30+ dager, saa ville jeg tro at a) du er gravid eller b) pergoen virket ikke og at du evt. maa opp i hoeyere dose.

Ring legen etter tre uker (eller naar det var de sa resultatene ble sendt til legen din) og faa svar paa om du fikk eggeloesning foerst, slik at du evt. kan faa justert dosen.

Lykke til! Sitter selv med et pergonurk i magen, her klaffet det etter to omganger pluss en pausemaaned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...