Gå til innhold

Oppsigelsestid

Kylling

Anbefalte innlegg

Jeg har 1 mnd oppsigelsestid i jobben min. Det står ingenting om prøvetid. Hvis jeg sier opp jobben nå, må jeg jobbe resten av denne måneden pluss hele neste, eller gjelder oppsigelsestida 1 måned etter oppsigelsesdato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppsigelser gjelder fra den første i den kommende måned. Hvis du leverer oppsigelse nå, må du altså jobbe ut november før du kan slutte.

Ofte så har man 14 dager i prøvetiden, men hvis du ikke har kontraktfestet prøvetid så kan det være vanskelig å få gjennomført.

Men ellers å hadde jeg snakket med arbeidgiver hvis det er slik at du ønsker å fratre stillingen tidligere. Ofte så er det ikke noe problem å la deg "slippe", hvis de er klar over at du ønsker det, og finner noen som kan erstatte deg før oppsigelsestiden din er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Oppsigelsestida løper fra den 1. i mnd etter at du sier opp, så hvis du sier opp 2. november må du jobbe ut desember. Sier du opp 31. oktober må du jobbe ut november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle steder det er ved utløpet av en kalendermåned. I HTA i kommune og i personalhåndbok for stat står det at oppsigelsen gjelder fra dato. (I alle fall dersom jeg har tolket det riktig). I privat, og særlig dersom det bare er en måned, er det derimot vanlig at det gjelder til utløpet av en kalendermåned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I arbeidsmiljøloven står det: 4) Oppsigelsesfrister som er fastsatt i første til tredje ledd løper fra og med første dag i måneden etter at oppsigelsen fant sted.

Dette vil gjelde for meg.

Men gjennom tariffavtaler er det ofte egne bestemmelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...