Gå til innhold

Skal man lastes for fortiden?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest nå...
Skrevet

Jeg er veldig glad i en mann. Vi har det utrolig fint sammen. Siden vi har vært sammen ei god stund, med en pause i mellom, så kjenner vi hverandre godt og er over den nyforelskede perioden. Forelskelsen har gått over i noe annet og enda bedre, og jeg er klar for å tilbringe fremtiden med dette mennesket. Vi står på terskelen til å etablere oss sammen.

MEN:

Han har vært gift i mange år, og vært utro mot ekskona si gjentatte ganger. Både lengre forhold og tilfeldige affærer. Han er ærlig om det, og sier at han gjorde det fordi han ikke hadde det godt over mange år. Sier at feilen han gjorde var å søke ut av ekteskapet når han burde ha søkt innover eller gått. Har forferdelig dårlig samvittighet overfor ekskona, som han i dag føler et slags søskenforhold til. De var sammen helt fra ungdomstiden.

Han sier til meg at han har lært mye, og aldri ville gjort det samme igjen. At han har blitt voksen og bare vil slå seg til ro og ha det bra. Uten løgn. At han er smertelig klar over hva han da har å miste. Vi snakker sammen om absolutt alt, og er ærlige med hverandre på godt og vondt.

Nå skal det sies at jeg har vært utro i ett av mine tidligere forhold selv. Og jeg for min del vet at jeg aldri kunne gjort noe sånt igjen. Hverken mot andre eller meg selv. Til det er det for ødeleggende.

Kan jeg stole på at han har det på samme måte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du forventer at han stoler på deg, så forventer vel han det samme?

Skrevet

Han virker jo ganske reflektert og det at han er så åpen om det og sier at han har dårlig samvittighet ovenfor ex-kona vitner jo om at han er voksen og har lært av sine feil. Jeg har tro på at mennesker kan forandre seg... :)

Skrevet

Jeg har selv opplevd utroskap, min mann var utro.

Nå er han i et nytt forhold, og jeg tror ALDRI han vil være utro mot henne.

Det er det flere grunner til! Han har det nok bedre der, enn han hadde det her.

Og han kjenner medaljens bakside! Sist han var utro, ble det opprivning og brudd.

Han sier iallefall at han aldri vil oppleve det igjen! Det er ikke verd det!!

Hadde jeg vært deg, ville jeg satset!! ;)

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Ja, vi kommer nok til å satse. Å kaste bort det vi har funnet i hverandre ville føles meningsløst. Man må vel bare prøve å lære av fortiden, være opptatt av hverandre, sånn at man ikke "forsvinner" for hverandre. Er vel ofte da utroskap har lett for å gjøre sitt grufulle inntog.

Vi er innforstått med at vi begge har levd et liv på godt og vondt, og er ærlige om det.

Det er bare litt vanskelig å slippe helt taket i den vonde usikkerhetsklumpen som tidligere utroskap utgjør :sjenert:

Men alle kjærlighetsforhold innebærer jo en viss risiko, og vi er veldig bevisste på å unngå å sette oss i situasjoner som kan gjøre den andre usikker. Det tror jeg er viktig i vår situasjon. Enig?

Skrevet

Men alle kjærlighetsforhold innebærer jo en viss risiko, og vi er veldig bevisste på å unngå å sette oss i situasjoner som kan gjøre den andre usikker. Det tror jeg er viktig i vår situasjon. Enig?

Jeg er veldig enig med deg iallefall!

Mitt lille råd på veien, er å aldri ta hverandre som en selvfølge!

Ta vare på det dere har mellom dere!

Lykke til! :)

Skrevet
Han virker jo ganske reflektert og det at han er så åpen om det og sier at han har dårlig samvittighet ovenfor ex-kona vitner jo om at han er voksen og har lært av sine feil. Jeg har tro på at mennesker kan forandre seg... :)

Jeg var også reflektert, og trodde jeg hadde lært av mine feil. Dårlig samvittighet hadde jeg også overfor min eksmann, og det var noe derfor jeg brøt med ham. Jeg var også utro gjentatte ganger, hadde "forhold" som varte en stund.

Jeg skulle aldri være utro mer!

Nå er jeg gift for andre gang, med ham jeg aldri skulle være utro mot.....og har vært utro igjen. Og kommer nok til å være det flere ganger, jeg begynner å kjenne meg selv. Har aldri vært utro med tilfeldige menn, kun menn jeg har kjent en stund.

Skrevet

Jeg leste et sted at forhold som startet med utroskap sjelden vil vare lenge. Rundt om 5% av forholdene varer.

Jeg har selv opplevd at eksen var utro. Det var årsaken til at det ble slutt mellom oss. Vi prøvde å reparere, men alt for mye var ødelagt mellom oss. I dag er han sammen med hun han hadde et forhold til mens vi var gifte. Det er fortsatt meg han kommer til med problemene sine og han kan tilbringe mye tid sammen med meg. Jeg undres over om den nye damen vet dette, men jeg orker ikke å grave i hans forhold til henne.

Jeg vet at jeg uten problem kunne ha fått han til køys, men jeg h ikke lyst til det. Fordi at kysten på sex med han er gorte og fordi jeg ikke vil ødelegge det nye forholdet hans. Jeg anser det som skjørt nok fra før, siden det er bygget på mengder av løgner. Hvem klarer å bygge et solid fundament når man vet at begge parter tidligere har vært utro?

Jeg forstår godt at trådstarter har en urolig klump i magen.

Skrevet
Jeg er veldig glad i en mann. Vi har det utrolig fint sammen. Siden vi har vært sammen ei god stund, med en pause i mellom, så kjenner vi hverandre godt og er over den nyforelskede perioden. Forelskelsen har gått over i noe annet og enda bedre, og jeg er klar for å tilbringe fremtiden med dette mennesket. Vi står på terskelen til å etablere oss sammen.

MEN:

Han har vært gift i mange år, og vært utro mot ekskona si gjentatte ganger. Både lengre forhold og tilfeldige affærer. Han er ærlig om det, og sier at han gjorde det fordi han ikke hadde det godt over mange år. Sier at feilen han gjorde var å søke ut av ekteskapet når han burde ha søkt innover eller gått. Har forferdelig dårlig samvittighet overfor ekskona, som han i dag føler et slags søskenforhold til. De var sammen helt fra ungdomstiden.

Han sier til meg at han har lært mye, og aldri ville gjort det samme igjen. At han har blitt voksen og bare vil slå seg til ro og ha det bra. Uten løgn. At han er smertelig klar over hva han da har å miste. Vi snakker sammen om absolutt alt, og er ærlige med hverandre på godt og vondt.

Nå skal det sies at jeg har vært utro i ett av mine tidligere forhold selv. Og jeg for min del vet at jeg aldri kunne gjort noe sånt igjen. Hverken mot andre eller meg selv. Til det er det for ødeleggende.

Jeg tror jeg vet hvem du er.

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke. Dette går jo på grunnleggende trekk ved ham som menneske. Han har kapasitet til å bedra deg ettertrykkelig.

DGP

Skrevet
Nei, det tror jeg ikke. Dette går jo på grunnleggende trekk ved ham som menneske. Han har kapasitet til å bedra deg ettertrykkelig.

DGP

Men det har jo faktisk hun også!

Like barn leker best.. så jeg tror dette forholdet absolutt er liv laga.

Skrevet

Egentlig burde jeg ikke svare på dette innlegget, men gjør det alikevel.

Min mann var mye utro i sitt ekteskap mange år før meg. Det finnes grunner til det som jeg fortår veldig godt.

Vi var fra dag en ærlige mot hverandre og fortalte hverandre alt vi hadde opplevd på godt og vondt.

Ble nok en bok av det :) Så snudde vi om til et blankt ark og der begynte vårt liv sammen.

Nå er det sånn da at vi begge var og er enige om at vårt ekteskap skulle være et ekteskap uten lenker. Sjalusi er et fremmedord og vi stoler på hverandre kjærlighet. :)

Forløbig har ingen av oss vært sammen med andre( uten at den andre er tilstede, men det er jo en annen sak), men friheten til å gjøre det om en situasjon er der, ja den har vi.

Vi er enige om at ingenting skal gjøres bak ryggen til den andre. Det er nemlig utroskap.

Er helt uenig i ordtaket: En gang utro, alltid utro. :sjenert:

Skrevet

Hehe. Det som foregår bak ryggen på en får en ikke alltid vite noe om.

Jeg er hun som kunne ha vært ekskonen til trådstarters nye flamme. Dersom trådstarter tror det kommer til å fungere, tror jeg hun tar feil. Veldig feil. Dersom han har vært utro mot sin første kone, vil han sannsynligvis være det mot trådstarter også. Min eks var i alle fall utro mot de to samboerene han hadde etter at vi flyttet fra hverandre. Han er også en reflektert og oppegående fyr, men også en notorisk løgner som vet akkurat hva han skal si for å få damene til å bli i forholdet.

Nå høres jeg sikkert bitter ut, men jeg er ikke det. Jeg har giftet meg på nytt for flere år siden, fått to barn til og har det bra. Etter bruddet med eksmanne strevde jeg lenge for å kunne stole nok på en mann igjen til å kunne gi alt. En dag fant jeg ut at jeg enten måtte satse igjen eller bli enslig og muligens/sannsynligvis bitter til evig tid.

Jeg har ingen tro på at forhold som starter på løgn og bedrag vil holde. Dersom ikke den ene av partene er en smule naiv og ikke forstår hva som foregår når partneren nok en gang er utro.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Jeg ser at det er delte meninger. Er selvfølgelig bare fremtiden som vil vise hva som skjer. Notoriske løgnere finnes desverre, man får bare håpe man ikke støter på dem. Han som jeg var gift med tidligere faller nok i den kategorien... Takk og lov at vi ikke fikk barn.

Mulig du over her vet hvem jeg er, men min situasjon er neppe så unik at jeg er den eneste i landet ;)

Skrevet

Jeg synes du skal være oppmerksom, men selvom han var utro mot xn betyr ikke det at han kommer til å være det mot deg.

Jeg ble sammen med en som også hadde vært mye utro mot xn sin. Jeg hadde det i bakhodet, men brukte aldri det mot han.

Skrevet

Jeg ville vært skeptisk.

Jeg tror nok at han selv tror at han aldri vil være utro mot deg, men...

Han har overskredet terskelen for utroskap flere ganger, det var ikke kun en dumhet en gang.

Ja, folk kan nok forandre seg, iallfall til en viss grad, men jeg tror at sjansen for at han vil være utro mot deg likevel en relativt stor.

Det er fint at han er åpen om sin fortid, men du har en magefølelse du bør vurdere sterkt.

Jeg tror du vil være jevnlig urolig vedrørende hans evetuelle utroskap dersom dere satser på hverandre?

Skrevet

Jeg tror også på at man kan forandre seg. Og at man fortjener å få en sjangse; og ikke bli dømt for ting som har skjedd i fortiden.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Ja, hvis jeg skulle dømmes for min fortid ville jeg neppe finne en partner selv. Har som sagt vært utro tidligere, noe som har ført til at jeg har gått i meg selv og tenkt over en del ting. Ingen kan garantere at de aldri vil være utro, sånt er blåøyd, men man kan bestemme seg for å la være å handle i en konkret situasjon.

Fristelser vil det være mange av i løpet av et liv, men jeg har lært at å falle for dem kan gjøre livet til et daglig helvete. Kanskje har kjæresten min også lært det? Tiden vil vise...

På grunn av vårt noe spesielle utgangspunkt har vi blitt enige om total åpenhet og tilgang til hverandres mobil, mail, etc. til enhver tid. Noe som er helt uproblematisk for oss begge.

Vil også tilføye at disse bekymringene om fortiden ikke er noe som preger vårt liv i hverdagen. Det kan bare dukke opp i tankene mine innimellom, og da snakker vi om det.

Skrevet
Ja, hvis jeg skulle dømmes for min fortid ville jeg neppe finne en partner selv. Har som sagt vært utro tidligere, noe som har ført til at jeg har gått i meg selv og tenkt over en del ting. Ingen kan garantere at de aldri vil være utro, sånt er blåøyd, men man kan bestemme seg for å la være å handle i en konkret situasjon. Fristelser vil det være mange av i løpet av et liv, men jeg har lært at å falle for dem kan gjøre livet til et daglig helvete. Kanskje har kjæresten min også lært det? Tiden vil vise...

På grunn av vårt noe spesielle utgangspunkt har vi blitt enige om total åpenhet og tilgang til hverandres mobil, mail, etc. til enhver tid. Noe som er helt uproblematisk for oss begge.

Vil også tilføye at disse bekymringene om fortiden ikke er noe som preger vårt liv i hverdagen. Det kan bare dukke opp i tankene mine innimellom, og da snakker vi om det.

Jeg var gjesten som skrev lenger opp om at jeg hadde vært utro i tidligere forhold, og bestemt meg for aldri mer.....men som likevel har vært det igjen.

Jeg har hatt akkurat de samme argumentene som du viser til her, på at jeg ikke kommer til å være utro igjen. Men det holdt ikke.

Men det er jo fint at dere begge vil holde øynene åpne for utroskap hos den andre....

Skrevet

Dere skal ha full åpenhet om mail og drive med å lese på hverandres private sfærer?

Dette er et tegn på at dere ikke stoler på HVERANDRE en gang. Du sier selv at man opplever mange fristelser i løpet av livet? Klart man gjør! Dere har jo begge vist at friselser er til å falle for?

Bortsett fra det, så tror jeg at man helt fint kan være utro en gang og la vær resten av livet. Jeg har større probelmer med å tro på at partneren til trådstarter, som har vært utro en mengde ganger i forrige forhold, vil klare å holde seg på matta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...