Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym med ms
Skrevet

Hei, jeg vil fortsatt høre erfaringer av andre med MS og som har født barn. Hvordan var prosessen å bestemme seg for å bli gravid? Hvordan var det å gå gravid? Hvordan gikk fødselen? Hvordan er det nå etterpå?

Ønsker seriøse svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Er det ikke å "leke litt med sitt eget liv" å blir gravid når man har MS?

Milla

Skrevet

Når man har MS, så kan nok en graviditet påvirke kroppen i begge retninger.

En venninne av meg som har MS ble gravid ved prøverørsmetoden (de kunne ikke på "normalt" vis) og bar fram og fødte tvillinger uten problem.

Sykdommen ble mye mye bedre både under og etter graviditeten. Mulig dette er individuelt, men jeg mener hun sa at det var veldig vanlig å bli bedre for sykdommen.

Leke med sitt eget liv?? Milla da...... :roll::roll: Dette vet du nok lite om.

Gjest Anonym med MS
Skrevet

Nei, jeg vil vel ikke si det. En blir som regel bedre under svangerskapet. Og det er små sjanser for at en graviditet/ fødsel skal påvirke sykdomsforløpet. Nå har jeg en veldig mild MS, bare for å få sagt det.

Gjest Anonym med MS
Skrevet

Sannasol

Kan jeg spørre om hvor gammel din veninner er og hvordan MS hun har?

Skrevet

Hun var 32 da hun ble gravid, og nå er hun 34.

Type MS, tja det var det ja. Jeg vet ikke om det er noe navn på akkurat den formen for MS hun har, men kan si at hun har til tider problemer med ganglaget. (Husker at sykdommen ble oppdaget mens hun gikk på barneskolen ved at hun snublet så mye).

I veldig dårlige perioder har hun gått på krykker og noen ganger sittet i rullestol.

Men som sagt, hun har hatt gode perioder nå.

Lykke til!!

Gjest Annonmym med MS
Skrevet

Ja, det var det jeg lurte på.

Jeg er 28 år og min samboer er 30. Min MS er av den "milde" varianten. Jeg har smerter i musklaturen og er til tider trett. Smertene tar jeg medisin mot (ved behov). Jeg håper at vi tør å hoppe i det. Vi ønsker oss i alle fall veldig å bli en liten familie.

Er din veninne i arbeid nå etter at barna kom? Hvilke rettigheter har hun?

Skrevet

Hei.

Jeg råder deg til å gå inn på hjemmesiden til MS forbundet i Norge. Der finner du informasjon og telefonnummer du kan ringe.

Det er greit å snakke med noen som vet mye om denne sykdommen.

http://www.ms-forbundet.no

10+2

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Min mor er sykepleier og jobber med MS pasienter. Det er som andre sier veldig varierende grad og en må selv vite hvor mye kroppen kan tåle og det er vel du best til å vite. Uansett jeg har en venninne som har MS (relativt mild grad) hun har to friske nydelige barn. Hun får hjelp en gang i uka til gjøremål som kanskje å få vasket huset osv. Hun klarer seg fint når det gjelder barna, men det er jo enkelte dager som er verre enn andre.

Jeg ville rådført meg med din lege dersom jeg var deg. Men som sagt jeg kjenner mange med MS og de har barn også. Noen i en mild grad som deg mens andre er lenket til rullestol igjen.

Lykke til med familieplanleggingen.

20+2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...