Gå til innhold

Pasta med sjømat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har blåskjell, reker, miniblekksprut og litt andre sjødyr liggende. Tenkte vi skulle lage spagetti, siden jeg har spist dette på restaurant og det var godt.

Men jeg husker ikke hva slags saus som var sammen med dette. Har du forslag til en type saus som kan brukes med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det serveres ofte i en tomatsaus. Ellers kan jeg tenke meg at det er godt med bare sitron og en god olje.

Skrevet

Til blåskjell, bruker jeg å svisje et par tre finhakka sjålottløk, ett knust fedd hvitløk, og en finhakkachili uten frø. Har så i 1 glass hvitvin og litt safran.

Lar det koke opp og har så i blåskjellen og lar de dampe til de åpner seg, 5-6 minutter.

Dette blir en god saus som også passer godt i lag med pasta. Smak til sausen med litt salt og pepper hvis det trengs, men som regel er skjellene salte nok.

går an å lage hverdagsversjon med gurkemeie i stedet for safran, men det smaker helt anneledes.

Skrevet

Min enkle versjon av sjømatpasta: Surr hvitløk og rød chili i olivenolje. Bland med sjømat som stekes etc i hvitløk/chiliblandingen hvis den trenger varmebehandling (feks hvis blekkspruten er rå. Reker er jo oftest allerede kokt), eller hell i litt hvitvin og damp under lokk hvis det dreier seg om levende skjell.

Bland det hele med nykokt, varm pasta og masse hakket bladpersille, salte og pepre, og server med ekstra virgin olivenolje til å ringle over + sitronbåter.

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Jeg synes det er godt med en fløtesaus til det meste av pastaretter.

Surr en hakket sjalottløk og en eller to hakkede hvitløkbåter i olivenolje. Hell i fløte, og smak til med salt og pepper. Tilsett skalldyrene og varm forsiktig. Må ikke varmes for mye hvis de allerede er kokt. Da blir de seig. Hvis skalldyrene ikke er kokt, kan du ha dem i panna sammen med løken og steke noen minutter.

Tilsett pasta, og ha gjerne litt parmesan over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...