Gå til innhold

Fri med eller uten lønn ved legebesøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en liten privat bedrift. I løpet av denne mnd. har jeg planer om å ta influensavaksine (jobber med unger og blir utsatt for mye smitte). I utgangspunktet er jeg ansatt i en 50% stilling, men jobber 100 % en periode fremover. Dermed er jeg avhengig av litt fri for å komme til lege. Spørsmålet er derfor om jeg har rett på fri med lønn mens jeg er hos legen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sannsynsligvis ikke, men det må du evt sjekke med sjefen eller i personalreglement. Det er ingen lover som regulerer dette.

Gjest Blondie65
Skrevet

Tariffavtale derimot ...

Hvis bedriften har LO medlemmer som har tariffavtale er det mest sannsynlig anledning til å ta fri for å gå til lege med lønn.

Skrevet

Jobber gjennom vikarbyrå, og vi får opptil 7,5 timer hos lege og 7.5 timer hos tannlege dekket i året.

Skrevet
Tariffavtale derimot ...

Hvis bedriften har LO medlemmer som har tariffavtale er det mest sannsynlig anledning til å ta fri for å gå til lege med lønn.

Hvor har du det fra da? Jeg er med i en fagforening innen LO og det står ingenting om dette i tariffavtale.

Skrevet

Hm, vet ikke om jeg ble så veldig mye klokere. Jeg kan nevne at jeg er medlem av Fellesforbundet. Arbeidsgiveren er det egentlig ikke så mye hjelp i. H*n har for første gang ansatt noen etter å ha drevet alene noen år. H*n er veldig grei å ha med å gjøre og gjør det h*n kan for å følge alle regler. Derfor hadde det vært kjekt å kunne vise til en lov eller regel som regulerer dette med fri med eller uten lønn ved legebesøk. Kanskje jeg bør ta kontakt med fellesforbundet? De bør vel vite noe?

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg aner ikke hvilken bransje trådstarter er i så jeg tok den første og beste fellesforbundets avtaler. Her står det på side 20, i paragraf nr 2.4.2 (dette er under korte velferdspermisjoner):

Permisjon for undersøkelse, behandling og kontroll hos lege, tannlegespesialist, tannlege, fysioterapeut og kiropraktor etter henvisning av lege samt besøk hos arbeidskonsulent. Det dreier seg her om tilfeller der det ikke er mulig å få time utenfor arbeidstiden.

NB: Dette gjelder ikke deltidsansatte.

http://www.fellesforbundet.no/Fellesforbun...komster/amb.pdf

Se side 20.

Skrevet
Jeg aner ikke hvilken bransje trådstarter er i så jeg tok den første og beste fellesforbundets avtaler. Her står det på side 20, i paragraf nr 2.4.2 (dette er under korte velferdspermisjoner):

Permisjon for undersøkelse, behandling og kontroll hos lege, tannlegespesialist, tannlege, fysioterapeut og kiropraktor etter henvisning av lege samt besøk hos arbeidskonsulent. Det dreier seg her om tilfeller der det ikke er mulig å få time utenfor arbeidstiden.

NB: Dette gjelder ikke deltidsansatte.

http://www.fellesforbundet.no/Fellesforbun...komster/amb.pdf

Se side 20.

Takk for linken. Slik jeg skjønner det (har ikke lest alt) så har jeg rett på fri fra jobben for å dra til legen, men det står vel ikke noe om jeg har rett på lønn? Jeg får høre med arbeisgiveren min og ta en telefon til Fellesforbundet.

Skrevet

Du har rett til velferdspermisjon med lønn inntil 2 timer for å dra til legen, det har du rett på uansett om du jobber 100% eller 50%.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...