Gå til innhold

Fri med eller uten lønn ved legebesøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en liten privat bedrift. I løpet av denne mnd. har jeg planer om å ta influensavaksine (jobber med unger og blir utsatt for mye smitte). I utgangspunktet er jeg ansatt i en 50% stilling, men jobber 100 % en periode fremover. Dermed er jeg avhengig av litt fri for å komme til lege. Spørsmålet er derfor om jeg har rett på fri med lønn mens jeg er hos legen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sannsynsligvis ikke, men det må du evt sjekke med sjefen eller i personalreglement. Det er ingen lover som regulerer dette.

Gjest Blondie65
Skrevet

Tariffavtale derimot ...

Hvis bedriften har LO medlemmer som har tariffavtale er det mest sannsynlig anledning til å ta fri for å gå til lege med lønn.

Skrevet

Jobber gjennom vikarbyrå, og vi får opptil 7,5 timer hos lege og 7.5 timer hos tannlege dekket i året.

Skrevet
Tariffavtale derimot ...

Hvis bedriften har LO medlemmer som har tariffavtale er det mest sannsynlig anledning til å ta fri for å gå til lege med lønn.

Hvor har du det fra da? Jeg er med i en fagforening innen LO og det står ingenting om dette i tariffavtale.

Skrevet

Hm, vet ikke om jeg ble så veldig mye klokere. Jeg kan nevne at jeg er medlem av Fellesforbundet. Arbeidsgiveren er det egentlig ikke så mye hjelp i. H*n har for første gang ansatt noen etter å ha drevet alene noen år. H*n er veldig grei å ha med å gjøre og gjør det h*n kan for å følge alle regler. Derfor hadde det vært kjekt å kunne vise til en lov eller regel som regulerer dette med fri med eller uten lønn ved legebesøk. Kanskje jeg bør ta kontakt med fellesforbundet? De bør vel vite noe?

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg aner ikke hvilken bransje trådstarter er i så jeg tok den første og beste fellesforbundets avtaler. Her står det på side 20, i paragraf nr 2.4.2 (dette er under korte velferdspermisjoner):