Gå til innhold

Glucosamin

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nei, jeg gjør ikke det. Det kan gi forbigående magebesvær, men så vidt jeg vet er det ikke rapportert noen innvirkning på lever eller nyrer. Men det var kanskje ikke det du mente heller?

Nei, det var ikke det jeg mente :)

IBUX og lignende preparater kan forårsake spontanaborter, og er satt i sammenheng med at det er vanskeligere å bli gravid (tror det er pga at det ødelegger livmorslimhinne, men mener det også kan hindre eggløsning hos enkelte).

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nei, det var ikke det jeg mente :)

IBUX og lignende preparater kan forårsake spontanaborter, og er satt i sammenheng med at det er vanskeligere å bli gravid (tror det er pga at det ødelegger livmorslimhinne, men mener det også kan hindre eggløsning hos enkelte).

OK. Nei, det aner jeg ikke, men siden det er et rent naturpreparat ville jeg synes det var veldig merkelig. Ikke slik å forstå at ikke naturpreparater kan gjøre skade altså, men Glucosamin og Chondroitin er i grunnen ikke annet enn konsentrerte bruskstoffer.

Skrevet
OK. Nei, det aner jeg ikke, men siden det er et rent naturpreparat ville jeg synes det var veldig merkelig. Ikke slik å forstå at ikke naturpreparater kan gjøre skade altså, men Glucosamin og Chondroitin er i grunnen ikke annet enn konsentrerte bruskstoffer.

Forstår tankegangen, men jeg tror asprin er på samme liste, og det er konsentrert (eller nå for tiden kunstig laget?) ekstrakt fra piltrebark.

Venter uansett med å ta det til jeg får undersøkt det litt nøyere. Kommer uansett til å kutte det ut når vi PRØVER. :)

Skrevet
Forstår tankegangen, men jeg tror asprin er på samme liste, og det er konsentrert (eller nå for tiden kunstig laget?) ekstrakt fra piltrebark.

Venter uansett med å ta det til jeg får undersøkt det litt nøyere. Kommer uansett til å kutte det ut når vi PRØVER. :)

Ja, det er sikkert lurt å ta minst mulig når man er gravid eller prøver.

Skrevet

Her står det om glucosamin, og jeg siterer:

Kontraindikasjoner: Overfølsomhet for glukosamin eller noen av hjelpestoffene. Skal ikke gis til pasienter med allergi mot skalldyr, ettersom virkestoffet utvinnes fra skalldyr.

Forsiktighetsregler: Forsiktighet tilrådes ved behandling av pasienter med diabetes mellitus. Tettere kontroll med blodsukkernivåene kan være nødvendig innledningsvis. Preparatet bør ikke gis til barn og ungdom under 18 år, ettersom effekt og sikkerhet ikke er påvist.

Interaksjoner: Opplysninger mangler. Ettersom ev. interaksjoner ikke kan utelukkes, bør en være forsiktig med å kombinere glukosamin med andre legemidler.

Graviditet/Amming: Opplysninger mangler. Preparatet bør derfor ikke brukes under graviditet eller amming.

Skrevet

Jeg skal begynne med dette så snart jeg kommer meg til Sverige for å kjøpe det. Det tar visst noen måneder før man merker noe resultat - skal prøve å huske å komme tilbake hit og skrive utpå våren/sommeren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...