Gå til innhold

Glucosamin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfarig med det, og som kan anbefale/fraråde nettsider?

Skrevet

Du kan sikkert kjøpe det på nettet, men husk på at dette er karakterisert som et legemiddel, og at det ikke bør kjøpes unntatt i samråd med lege.

Skrevet

Husker ikke navnet på siden, men en dansk nettside selger abonnement på Glucosamin og prisene er tilpasset sendingene slik at du slipper toll og moms.

Har ingen erfaring med det selv, men gir det til hunden min med godt resultat. :)

Skrevet

Var det ikke Glucosamin en eller annen naturterapeut anbefalte en "pasient" i forrige ukes TV2 Hjelper deg som handlet om såkalte matintoleranse-tester, hvorpå en lege sterkt frarådet folk å bruke det?

Skrevet

Sakset fra http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/4469774.html :

"Glucosamin er også i vinden. Det er et monosakkarid, altså et sukker. Naturpreparatet fåes på resept i Norge.

— Den demper inflammasjonen i store ledd og virker smertedempende som COX2-hemmerne gjør. Det kan også se ut til at den forsinker nedbrytingen av leddbrusken, forklarer Skavlan.

Så dette kan også være et godt alternativ. Men de som bruker det bør passe på kolesterolet sitt. Diabetikere bør helst ikke bruke Glucosamin. Dessuten er Glucosamin fremstilt av skalldyr, så skalldyrallergikere bør også holde seg unna dette."

Skrevet

Glocosamin virker forresten best sammen med Chondroitin (og evt. MSM). Flere preparater inneholder begge deler. Det er også lurt å velge et preparat der Gluc/chon-molekylene er brutt ned i mindre deler. Det gir et mer effektivt opptak i kroppen.

Drua: Hvorfor ble Glucosamin frarådet?

Skrevet

Glukosamin er strålende for leddplager. Men ettersom glukosamin er legemiddel i Norge gjør du deg selv til forbryter ved å bestille dette på nett eller kjøpe det på noen annen måte enn etter resept fra lege. Når man tar i betraktning at 90 tabletter glukosamin koster rundt 100 lappen på apotek (og 180 tabletter er rimligere pr tablett) er det kanskje ikke værdt risikoen for at tablettene blir tatt i tollen...

Litt off topic...

Var det ikke Glucosamin en eller annen naturterapeut anbefalte en "pasient" i forrige ukes TV2 Hjelper deg som handlet om såkalte matintoleranse-tester, hvorpå en lege sterkt frarådet folk å bruke det?

'

Nei, det var glutamin, en aminosyre. Og dette er ikke tillatt i vanlig salg i Norge, kan kun skaffes på apotek etter spesilell søknad fra lege.

Skrevet

Er det noen som har erfaring med dette mot leddplager?

Skrevet
Nei, det var glutamin, en aminosyre. Og dette er ikke tillatt i vanlig salg i Norge, kan kun skaffes på apotek etter spesilell søknad fra lege.

:sjenert: Beklager at jeg husket feil.

Skrevet
:sjenert: Beklager at jeg husket feil.

Fort gjort å blande sammen rare navn som likner :)

Skrevet

hva brukes glutamin for og hvorfor er det ikke tillatt i vanlig salg ?

tok et googlesøk og det var mye omtalt i treningsøyemed men lite ellers.

Skrevet
hva brukes glutamin for og hvorfor er det ikke tillatt i vanlig salg ?

tok et googlesøk og det var mye omtalt i treningsøyemed men lite ellers.

Hva glutamin brukes for vet jeg ikke, men jeg kan si noe om hvorfor det ikke er i vanlig salg over disk i Norge.

Stoffet er klassfisert som legemiddel i norge. Og når ingen produsenter har søkt om tillatelse til å markedsføre legemiddelet blir det automatisk klassifisert som et uregistrert legemiddel. For å få tak i et uregistrert legemiddel må en lege fylle ut et bestemt skjema til en pasient. Dette skjemaet leverer pasienten på et apotek og apoteket leverer ut preparatet. Så sender apoteket skjemaet inn til legemiddelverket.

Skrevet
Ja, det var den siden jeg mente. :)

Det er som du sier helt lovlig å importere mindre mengder til eget bruk.

Selv om det er lov å importere mindre mengder til eget bruk, så vil det ikke si det samme som at det er smart å gjøre det.

Det er lov å røyke også, men det er vel ingen som mener at det er lurt å gjøre det... ;)

Derfor: Glucosamin er klassifisert som et legemiddel, og bør kun brukes i samråd med lege!

Skrevet
Derfor: Glucosamin er klassifisert som et legemiddel, og bør kun brukes i samråd med lege!

Generelt et godt råd, men Glucosamin har i praksis ingen bivirkninger, og det selges som kosttilskudd i USA og resten av Europa. Derfor synes jeg at det er helt greit å ta det uten å rådføre seg med lege. Det må nevnes at jeg har fulgt med på Glucosamin i noen år nå og føler meg trygg på at jeg har noenlunde oversikt over hva som er publisert av resultater i studier omkring det.

Forsiktighetsregler som noen nevnte over: Skal ikke tas av diabetikere eller folk som har skalldyrallergi.

Skrevet
Generelt et godt råd, men Glucosamin har i praksis ingen bivirkninger, og det selges som kosttilskudd i USA og resten av Europa. Derfor synes jeg at det er helt greit å ta det uten å rådføre seg med lege. Det må nevnes at jeg har fulgt med på Glucosamin i noen år nå og føler meg trygg på at jeg har noenlunde oversikt over hva som er publisert av resultater i studier omkring det.

Forsiktighetsregler som noen nevnte over: Skal ikke tas av diabetikere eller folk som har skalldyrallergi.

Jeg er ikke 100 % sikker pga at personen jeg lette etter info om glukosamin er ikke i fare for å bli gravid, men jeg mener å ha hørt at siden det fungerer betennelsesdempende så kan det skape samme problemer som IBUX og lignende.

Kjenner du til noe informasjon om dette?

Skrevet
Jeg er ikke 100 % sikker pga at personen jeg lette etter info om glukosamin er ikke i fare for å bli gravid, men jeg mener å ha hørt at siden det fungerer betennelsesdempende så kan det skape samme problemer som IBUX og lignende.

Kjenner du til noe informasjon om dette?

Nei, jeg gjør ikke det. Det kan gi forbigående magebesvær, men så vidt jeg vet er det ikke rapportert noen innvirkning på lever eller nyrer. Men det var kanskje ikke det du mente heller?

Skrevet

dette er feil, med mindre det har blitt endringer igjenn.

For ca fire år siden måtte du ha resept, som du sendte til et apotek i porsgrunn som så sendte deg glutaminen. Det ble etterhvert endret på reglene slik at en ikke trengte resepten, men kunne bestille direkte. Den fåes desuten over disk på helsekost i sverige (til halv pris), og brukes daglig på norske sykehus...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...