Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ca 30 000 på BSU konto. Lurer på om jeg skal bruke disse pengene på å tilbakebetale studielån om ca 18 mnd. Ender i et lavtlønnsyrke og er greit å slippe å betale 1000 kr mnd i x antall år.

Men hvordan regner jeg ut hvor mye av skatten jeg må tilbakebetale? Noen her som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ville jeg ikke gjort. Studielånet er det gunstigste lånet du kan ha. En BSU-konto kan du kun opprette en gang. Hvis du har satt inn 30.000 kr på kontoen, og fått skattefradag for dem, må du tilbakebetale minst 6.000 kr, hvis det i det hele tatt er mulig å avslutte kontoen på den måten. Ville aldri gjort det.

Skrevet
Det ville jeg ikke gjort. Studielånet er det gunstigste lånet du kan ha. En BSU-konto kan du kun opprette en gang. Hvis du har satt inn 30.000 kr på kontoen, og fått skattefradag for dem, må du tilbakebetale minst 6.000 kr, hvis det i det hele tatt er mulig å avslutte kontoen på den måten. Ville aldri gjort det.

Men med en lønn på 250- 260 000 så er det jævlig irriterende å måtte betale 1000 kr mnd hvis jeg vet jeg kanskje kan slippe unna. Vi har ca 700-800 i Ek til ny bolig. Jeg får tenke litt til............... ;)

Skrevet

Da får du si til banken at du skal bruke pengene på oppussing. Dette bruker å være ok. Det gir verdistigning. Ingen kan kontrollere at pengene faktisk er brukt til oppussing... (selv om dette er snusk da..)

Skrevet

Man betaler vel ikke 1000 kroner i måneden hvis man bare har 30 000 i lån? Jeg betaler rett over 1000 kroner, og jeg har 200 000 i studielån.

Skrevet
Da får du si til banken at du skal bruke pengene på oppussing. Dette bruker å være ok. Det gir verdistigning. Ingen kan kontrollere at pengene faktisk er brukt til oppussing... (selv om dette er snusk da..)

Det er ikke banken som skal godta ta dette, det er likningsmyndighetene. Og hvis noen har vært i kontakt med likningsmyndighetene noen ganger så vet de at de gjør akkurat som de vil og vil kreve den dokumentasjonen som er nødvendig. Det er feks ikke alle likningskontorer som godtar at man bruker BSU-penger til oppussing.

Man betaler vel ikke 1000 kroner i måneden hvis man bare har 30 000 i lån? Jeg betaler rett over 1000 kroner, og jeg har 200 000 i studielån.

Lånekassa legger ikke opp nedbetalingsplaner hvor man betaler kun noen hundrelapper pr måned, de har en minsteinnbetaling og så blir nedbetalingstiden kortere.

Jeg gjorde som TS: brukte BSU penger til å nedbetale studielån (i forbindelse med at jeg kjøpte bolig det året, så jeg slapp å betale tilbake skattefradraget). Men jeg angrer i dag, for jeg kan jo ikke opprette ny BSU-konto og nå sparer jeg til ny bolig på vanlig høyrentekonto..

Skrevet

Jeg ender med 70- 80 000 i lån og jobber litt ved siden av. Går på privatskole og tar 3 år på 1,5 år så det er mye å gjøre så det blir ikke så mye jobbing som jeg håpet på.

Har enda over 1 år å tenke på. Måtte bare få lufta det ut her litt ;)

Skrevet

Dersom du har annen egenkapital burde det ikke være noe problem å bruke noe av dette til nedbetaling av lån og heller bruke de 30 000 til bolig når dere kjøper. Da slipper du å betale tilbake skattefordelen (som trolig er rundt 6000). Det aller beste er jo å fortsette å spare på bsu også etter at bolig er kjøpt inntil den er full, men dersom dere må ha pengene da, så må dere ha dem da. Men anbefaler at du prøver å bruke annen kapital til å betale ned studielån. Ellers er jo beløpet som er på kontoen mindre enn det som står der i dag.

Skrevet

Det var jeg som foreslo dette med oppussing:

Vi gjorde dette for noen år siden. Vi var ikke i kontakt med ligningsmyndighetene pga dette? Vi ringte banken, forklarte situasjonen - hva vi skulle pusse opp osv, og vips så fikk vi pengene.

(men vi brukte pengene på oppussing også da..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...