Leanne Skrevet 6. oktober 2006 #1 Skrevet 6. oktober 2006 Nå trenger jeg hjelp. Har lyst på en sikkelig god middag på søndag... men vet ikke hva jeg vil ha! Så kom med deres beste oppsrkifter til meg... Please!! Har ikke lyst på fisk eller lam... Ellers spiser vi det meste.. (begynner bare å gå lei de tingene vi pleier å lage.. trenger ny inspirasjon..)
Kvist Skrevet 6. oktober 2006 #2 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg skal ha gryte å søndag regner jeg med. Har ikke akkurat noen oppskrift men jeg regner med at det blir noe ala dette. Oksekjøtt eller viltkjøtt i store terninger, tar litt grovt kjøtt, som får koke seg mørt og deilig. Bruner kjøttet i flere omganger og har over i stor gryte, koker ut av panna og heller over. Et par bokser hakkede tomater, gulrøtter delt i to, 2 cm tykke kålrotskiver delt i to-tre biter, samme med sellerirot, et par løk i store biter. Krydrer med en ørliten dæsj kanel, litt spisskum, buljongterning, salt, pepper og en liten neve frisk timian fra hagen. Timianen tar jeg i mot slutten mens jeg smaker til med salt og pepper. Gryta blir best om den får koke på svak varme i minst en time, til alt er mørt og saftig. Noen ganger lar jeg poteter (hele) koke med, andre ganger har jeg fullkornspasta i sånn at det akkurat rekker å bli passe kokt på slutten. Serveres i dype tallerkner. Alltid en knallsuksess her i huset nå som høst-grønnsakene er så gode og billige.
jordbær Skrevet 7. oktober 2006 #3 Skrevet 7. oktober 2006 Vilt! Tiden er inne for viltkjøtt! Hva med viltgryte?
Gjest Fjellsippa Skrevet 7. oktober 2006 #4 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg skal lage renskav (finnebiff) i morgen. Smelt margarin i ei gryte, og brun renskaven. Strø over litt hvetemel, og hell på vann slik at det blir saus. Smak til med salt, pepper og 4 - 5 einerbær. La det stå og trekke ei stund. Skjær en løk i tynne båter, og del sjampinjonger i biter. Brun soppen og tilsett løken sånn at den blir litt brun. Må ikke steke lenge. Ha et beger rømme i kjøttet og tilsett litt brunost. Helst geitost. Hvis du vil ha sausen mørkere tilsetter du litt sukkerkulør. Ha soppen og løken i kjøttgryta, og la trekke ei lita stund. Server med mandelpotet og nyrørt tyttebærsyltetøy.
Leanne Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg skal lage renskav (finnebiff) i morgen. Smelt margarin i ei gryte, og brun renskaven. Strø over litt hvetemel, og hell på vann slik at det blir saus. Smak til med salt, pepper og 4 - 5 einerbær. La det stå og trekke ei stund. Skjær en løk i tynne båter, og del sjampinjonger i biter. Brun soppen og tilsett løken sånn at den blir litt brun. Må ikke steke lenge. Ha et beger rømme i kjøttet og tilsett litt brunost. Helst geitost. Hvis du vil ha sausen mørkere tilsetter du litt sukkerkulør. Ha soppen og løken i kjøttgryta, og la trekke ei lita stund. Server med mandelpotet og nyrørt tyttebærsyltetøy. ← Dette hørtes godt ut.. Tror nok vi får prøve oss på dette Takk for tips
Gjest piaf Skrevet 7. oktober 2006 #6 Skrevet 7. oktober 2006 Vet ikke hvor mange du lager søndagsmiddag til, men jeg synes kylling, og særlig kyllinglår, kan være et greit utgangspunkt for en søndagsmiddag til 2-4 stk. Feks i coq au vin, kyllingstykker kokt i rødvin med småløk, bacon og sopp. Jeg gjør ikke akkurat som i oppskriften: Liker å brune kyllingen, og gjerne også flambere den i litt cognac før de andre ingrediensene går i gryten. Godt med puré av poteter og rotgrønnsaker (sellerirot, pastinakk og/eller persillerot) til, og gjerne også en blandet grønn salat. Ellers er det godt å marinere kyllinglår i sitron, olivenolje, hvitløk og rosmarin/salvie, og steke dem i ovnen, enkelt og greit. Pensle stykkene med marinaden noen ganger i løpet av steketiden, så blir skinnet sprøtt og fint. Godt med samme tilbehør som til coq au vin. Dette er faktisk en av gjengangerne om søndagen her i huset. Kan også slå et slag for ytrefilet av kalv. Del i tykke skiver som forsiktig klemmes litt flatere, stek som biff i ca. 2 min på hver side, og server feks med råstekte potetbåter (eller samme type potetpuré som til kyllingrettene), en grønn grønnsak (brokkoli, asparges, grønne bønner... ) og ovnstørkede tomater med oregano (halve tomater med litt olivenolje, salt, pepper, oregano og lett melisdryss, bakes ved 125 g i minst 3 timer).
Krista83 Skrevet 8. oktober 2006 #7 Skrevet 8. oktober 2006 Jeg skal lage kjøttkaker til middag i dag, for meg er dette søndagsmiddag og jeg gleder meg!
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #8 Skrevet 8. oktober 2006 I dag skal vi ha kyllinfilet med potetmos fløtesaus og waldorfsalat. Nam Nam
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå