Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå trenger jeg hjelp.

Har lyst på en sikkelig god middag på søndag... men vet ikke hva jeg vil ha! :ler: Så kom med deres beste oppsrkifter til meg... Please!!

Har ikke lyst på fisk eller lam...

Ellers spiser vi det meste.. (begynner bare å gå lei de tingene vi pleier å lage.. trenger ny inspirasjon..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ha gryte å søndag regner jeg med. Har ikke akkurat noen oppskrift men jeg regner med at det blir noe ala dette.

Oksekjøtt eller viltkjøtt i store terninger, tar litt grovt kjøtt, som får koke seg mørt og deilig. Bruner kjøttet i flere omganger og har over i stor gryte, koker ut av panna og heller over. Et par bokser hakkede tomater, gulrøtter delt i to, 2 cm tykke kålrotskiver delt i to-tre biter, samme med sellerirot, et par løk i store biter. Krydrer med en ørliten dæsj kanel, litt spisskum, buljongterning, salt, pepper og en liten neve frisk timian fra hagen. Timianen tar jeg i mot slutten mens jeg smaker til med salt og pepper. Gryta blir best om den får koke på svak varme i minst en time, til alt er mørt og saftig. Noen ganger lar jeg poteter (hele) koke med, andre ganger har jeg fullkornspasta i sånn at det akkurat rekker å bli passe kokt på slutten. Serveres i dype tallerkner. Alltid en knallsuksess her i huset nå som høst-grønnsakene er så gode og billige.

Skrevet

Vilt! :)

Tiden er inne for viltkjøtt!

Hva med viltgryte? :)

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Jeg skal lage renskav (finnebiff) i morgen.

Smelt margarin i ei gryte, og brun renskaven. Strø over litt hvetemel, og hell på vann slik at det blir saus. Smak til med salt, pepper og 4 - 5 einerbær. La det stå og trekke ei stund.

Skjær en løk i tynne båter, og del sjampinjonger i biter. Brun soppen og tilsett løken sånn at den blir litt brun. Må ikke steke lenge.

Ha et beger rømme i kjøttet og tilsett litt brunost. Helst geitost. Hvis du vil ha sausen mørkere tilsetter du litt sukkerkulør.

Ha soppen og løken i kjøttgryta, og la trekke ei lita stund.

Server med mandelpotet og nyrørt tyttebærsyltetøy.

Skrevet
Jeg skal lage renskav (finnebiff) i morgen.

Smelt margarin i ei gryte, og brun renskaven. Strø over litt hvetemel, og hell på vann slik at det blir saus. Smak til med salt, pepper og 4 - 5 einerbær. La det stå og trekke ei stund.

Skjær en løk i tynne båter, og del sjampinjonger i biter. Brun soppen og tilsett løken sånn at den blir litt brun. Må ikke steke lenge.

Ha et beger rømme i kjøttet og tilsett litt brunost. Helst geitost. Hvis du vil ha sausen mørkere tilsetter du litt sukkerkulør.

Ha soppen og løken i kjøttgryta, og la trekke ei lita stund.

Server med mandelpotet og nyrørt tyttebærsyltetøy.

Dette hørtes godt ut.. Tror nok vi får prøve oss på dette :)

Takk for tips :klem:

Skrevet

Vet ikke hvor mange du lager søndagsmiddag til, men jeg synes kylling, og særlig kyllinglår, kan være et greit utgangspunkt for en søndagsmiddag til 2-4 stk.

Feks i coq au vin, kyllingstykker kokt i rødvin med småløk, bacon og sopp. Jeg gjør ikke akkurat som i oppskriften: Liker å brune kyllingen, og gjerne også flambere den i litt cognac før de andre ingrediensene går i gryten. Godt med puré av poteter og rotgrønnsaker (sellerirot, pastinakk og/eller persillerot) til, og gjerne også en blandet grønn salat.

Ellers er det godt å marinere kyllinglår i sitron, olivenolje, hvitløk og rosmarin/salvie, og steke dem i ovnen, enkelt og greit. Pensle stykkene med marinaden noen ganger i løpet av steketiden, så blir skinnet sprøtt og fint. Godt med samme tilbehør som til coq au vin. Dette er faktisk en av gjengangerne om søndagen her i huset.

Kan også slå et slag for ytrefilet av kalv. Del i tykke skiver som forsiktig klemmes litt flatere, stek som biff i ca. 2 min på hver side, og server feks med råstekte potetbåter (eller samme type potetpuré som til kyllingrettene), en grønn grønnsak (brokkoli, asparges, grønne bønner... ) og ovnstørkede tomater med oregano (halve tomater med litt olivenolje, salt, pepper, oregano og lett melisdryss, bakes ved 125 g i minst 3 timer).

Skrevet

Jeg skal lage kjøttkaker til middag i dag, for meg er dette søndagsmiddag og jeg gleder meg!

Skrevet

I dag skal vi ha kyllinfilet med potetmos fløtesaus og waldorfsalat.

Nam Nam

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...