Gå til innhold

Sytende studenter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg gikk selv på et meget krevende studium, men de som ville det, jobbet da ved siden av for det! Selv gjorde jeg ikke det, og klarte meg på lån og stipend, samt det jeg tjente om sommeren.

Det ble lite nye klær, men jeg var ute på fest hver helg i tillegg til at jeg røykte. Hadde nok noen korte perioder med nudler, men veldig få i løpet av mine 5 år som student. Bodde på studentby ca 30 min gange fra universitetet, og syklet eller gikk hele året.

Brukte 10-15 timer i uka på studentsosialt arbeid, noe som sier at jeg enkelt kunne brukt like mye tid på jobb hvis jeg ville. Men prioriterte annerledes.

På studiet mitt var det få som klaget over økonomien. Vi syntes det var dårlig at lån og stipend ikke ble indeksregulert, men det var det, egentlig. De jeg kjenner som klaget på for lite lån, var de som gikk på lite krevende studier, for de hadde vanvittig mye tid til å sitte på kafe, og det er dyrt. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det ikke så lenge siden jeg leste i Nordlys at boligprisene i Tromsø er høyere enn i Oslo, og det er faktisk veldig dyrt å leie bolig der.

Det burde egentlig ikke være nødvendig for studenter å jobbe ved siden av studiene synes jeg, studiene burde jo ideelt sett være en fulltidsjobb i seg selv.

Skrevet

Jeg synes ikke det var en kamp for å overleve når jeg var student, men så var jeg veldig heldig å ha jobb ved siden av, leieinntekter på leilighet i Trondheim, ihvertfall deler av studiet og jeg må jo innrømme det, foreldre som hadde anledning til å hjelpe meg mye. Det er klart at jeg ikke representerte den vanlige student, men jeg tror jeg skulle klart meg bra på studielån og og den ekstrajobben. Jeg jobbet så og si hver helg da og noen ettermiddager i uken, så det ble mye i tilegg til studiene. Men umulig var det ikke ;)

Skrevet

Jeg jobber, og det går mer utover sosialt liv enn skole. Selv om jeg selvsagt burde lest mer. Det kan jo også være ganske sosialt å jobbe. Dessuten skal det ganske lite jobbing til før man merker bedring i økonomien. Jobber man en dag i uka til 100 kr timen, har man brutto 3000 ekstra i måneden (skatter sannsynligvis ikke 36% så man har minst 2000 ekstra). Det skal ikke mye til for å få høyere timelønn enn dette heller. Så man trenger ikke ofre så mye!

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Mener også det er rimelig usaklig å si at "nei, ikke vits å gi studenter mer penger så de kan drikke mer øl", snakk om generalisering. Hva med en kinotur eller bowling? Det koster mer enn en sixpack med øl, men neida, det er øl studentene hadde prioritert dersom de hadde fått litt mer penger...

Greit nok, jeg generaliserte litt i det forrige innlegget, men jeg tror nok at det er en god del studenter som bruker mye penger på alkohol. Jeg har hvertfall inntrykk av at jeg sparer mye penger på å drikke sjelden og å ikke røyke. Og jeg mener at dersom man vil bruke mye penger på festing, eller f.eks. har en veldig dyr hobby, så bør man kanskje belage seg på å jobbe ved siden av. Her må man ta et valg selv, syns jeg. Har man ikke tid/mulighet til å jobbe ved siden av, så må kanskje de dyre vanene vente til man er ferdig med studiene.

Når det gjelder å på kino en gang i blant, så opplever jeg ikke det som noe spesielt problem (selv om dette nok ikke akkurat skjer hver uke).

Gjest Orinoco
Skrevet

Det er ikke det at man ikke får mer penger i lån studentene er mest opprørt over.

Det ble mindre studentboliger enn i fjor. I fjor var det 606, i år er tilasagnet 460. Dette er i mot planen om bygginh av 1000 studentboliger i året frem til man når en dekning på 20%.

Det ble kutt i basisbevilgningene til universitetene og høgskolene, samt i midler til forskning. Ingen nye stipendiatstillinger, noe som er i mot det de skrev i Soria Moria erklæringen. Dette påvirker den faglige kvaliteten og utviklingen på utdanningsinstitusjonene.

Studiestøtten bli nå indeksregulert, noe som vi har jobbet med å få til i flere år, et museskritt, men positivt.

Studentbarnehager ble nedprioritert, og 10 mill. fra i fjor ble fjernet.

Det handler ikke om å ha penger til øl dette budsjettet, det handler om ha ha den beste studiehverdagen på alle måter.

Skrevet

Det er veldig lett for de med lette studier å himle med øynene når noen klager, fordi de jobber, og klarer seg kjempebra.

Men saken er at enkelte har for krevende studier, og har ikke muligheter for å jobbe.

Alikevel, om man lever på nudler drikker man kanskje et par øl for mye?

Men, problemet kommer idet du knekker en tann, vaskemaskinen ryker, eller slikt..

Skrevet (endret)
Det er veldig lett for de med lette studier å himle med øynene når noen klager, fordi de jobber, og klarer seg kjempebra.

Men saken er at enkelte har for krevende studier, og har ikke muligheter for å jobbe.

Alikevel, om man lever på nudler drikker man kanskje et par øl for mye?

Men, problemet kommer idet du knekker en tann, vaskemaskinen ryker, eller slikt..

Hvilke studier er for krevende til at man kan ha en jobb ved siden av da? Vil påstå at de fleste kan klare å jobbe for eksempel annenhver lørdag Eller er det noen som faktisk sitter hjemme og leser all sin våkne tid? Jeg kjenner ingen...

Sin - som studerer jus og jobber to dager i uken.

Endret av Sin
Skrevet

De fleste som svarer i denne tråden er de som greier seg bra, og det synes jeg er litt merkelig.. Men det er vel mange som ikke tør å svare at de har dårlig råd som student for de bruker jo bare pengene sine på øl uansett..

Nå er jeg en av de som har det veldig fint som student da, siden jeg har en samboer som jobber og tjener godt.. Så jeg har 6000 i mnd å leve for, siden jeg beholder alt av stipend og lån selv, men for de pengene betaler jeg trening, telefon og busskort.. Ellers er det jeg som står for klesinnkjøp for begge, eller ting som kan gjøre det koseligere i leiligheten, restaurantbesøk, kino.. Sånne koselige ting for begge, og mange synes at jeg er bortskjemt, og jeg er jo det, men jeg kunne jo alltid ha betalt inn 3000 til sambo så hadde han brukt de pengene på akkurat det samme, så jeg ser ikke vitsen..

Men jeg kunne aldri ha bodd alene. Jeg bor i Oslo, pendler ca. 2 timer hver dag til skolen, så jeg kommer hjem rundt klokka 17, og jeg finner ingen jobber der vakta starter etter klokka 17, med mindre det er nattevakt som er uaktuelt for meg, siden jeg skal på skolen neste dag.. I tillegg har jeg trening hver dag, som er viktig for å holde sykdommen min i sjakk. Jeg kunne alltids ha brukt medisiner, men jeg synes trening er en bedre måte, dessuten koster medisinene flere hundre kroner..

Hadde jeg valgt f.eks sykepleie så hadde jeg kommet til å velge Høyskolen i Volda f.eks, der de slipper unna med 1600 i mnd i husleie.. Men siden studiet mitt finnes bare et sted i landet, så har jeg heller ikke den valgmuligheten heller..

Jeg drikker sjeldent, så det er ikke der min største utgiftspost er, men la oss ta regnestykket da, som kan være en typisk student..

6000 inn - husleie (3200 på studenthybel her i området iallefall) (vaskekort: 400) (busskort: 800) (treningskort: 500) (mat: x som ernæringsstudent så er mat veldig viktig da, så ergo går resten av pengene til mat) Penger til skolebøker? Penger til obligatoriske seminarer? Penger til eventuelle medisiner?

Hvis studier skal være en fulltidsjobb så bør faktisk støtten være litt høyere, mener nå jeg.. Ikke alle har kapasitet til å jobbe ved siden av studiene heller. Noen trenger å lese og jobbe masse med stoffet for at det skal sitte, mens noen trenger bare en rask gjennomgang, derfor varierer det veldig hvor mye tid man føler man trenger på å lese.. Selv om alle dere føler at dere har god tid utenom det å lese, så er det andre som bruker lengre tid også. Bare noe å huske på..

Skrevet

Det studentene glemmer, er at man får 8.000 i måneden, ikke 6.000. For man trenger sjelden å bruke 16.000 på bøker og slikt i starten av semesteret. Selv brukte jeg rundt 10.000 første måned, resterende 6.000 ble satt inn på en annen konto, og fordelt utover resten av semesteret.

Mulig jeg kjenner spesielle studenter, men alle jeg kjente i studietiden hadde tid til å jobbe ved siden av. Men mange valgte å la være. Gikk selv siv.ing., og hang også med folk på medisin, psykologi, frie fag av forskjellige slag. Mange på frie fag jobbet mye - opptil 100% ved siden av i perioder.

Det man glemmer, er hva studiestøtten er ment for. Nemlig at alle skal ha muligheten til å studere. Og det har man her i landet, i motsetning til store deler av resten av verden, der man er avhengig av bemidlede foreldre for å klare det. I mange land er det faktisk ikke vanlig at man flytter hjemmefra før man er ferdig med studiene. Man har ikke råd!

Skrevet
Det man glemmer, er hva studiestøtten er ment for. Nemlig at alle skal ha muligheten til å studere. Og det har man her i landet, i motsetning til store deler av resten av verden, der man er avhengig av bemidlede foreldre for å klare det. I mange land er det faktisk ikke vanlig at man flytter hjemmefra før man er ferdig med studiene. Man har ikke råd!

bra skrevet. Vi er heldige her i landet, men er mestere på å syte. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor ikke studenter kan jobbe hele sommerferien og legge av penger hvis de ikke har tid til å jobbe i løpet av semesteret? Jeg går selv på et krevende studium, men jeg har likevel tid til å jobbe ved siden av. I det siste har det kanskje blitt litt for mye jobbing, så nå har jeg sittet inne hele helga bare bøkene og meg. Slik blir det noen helger framover, siden jeg jobber to ukedager, men litt må man ofre for å få seg en utdannelse. Alternativet (nemlig jobbe som ufaglært i fysisk krevende jobb), hadde ikke vært noe særlig.

Skrevet

Poenget er vel at for å være student er de aller fleste nødt til å jobbe ved siden av fordi pengene fra Lånekassen (80.000 i året) ikke strekker til. Studier er 100% jobb, og så må man jobbe i tillegg. Det er ganske mye arbeid det.

Selv studerer jeg, tar en master, med masse obligatorisk oppmøte og innleveringer og jeg jobber 25% ved siden av. Da har jeg 11.000 utbetalt i måneden. Mitt liv skiller seg fra en som jobber 100% ved at jeg jobber i helger og på kveldene. Etter å ha vært en hel dag på skolen må jeg lese og skrive oppgaver.

Så nei, det er ikke "bare enkelt" å være student!

Skrevet
Det studentene glemmer, er at man får 8.000 i måneden, ikke 6.000. For man trenger sjelden å bruke 16.000 på bøker og slikt i starten av semesteret. Selv brukte jeg rundt 10.000 første måned, resterende 6.000 ble satt inn på en annen konto, og fordelt utover resten av semesteret.

Depositum for de som er førsteårsstudenter da? Da går stipendet fort..

Jeg kjøpte skolebøker og utstyr for 5000 kr i august, nå skal jeg kjøpe skolebøker for 2500 kr igjen, og slik kommer det til å være annenhver måned..

Depositumet på studenthyblene som mange av de i klassen min bor på er 4000 kr, og når de skulle betale leie på 3200 i tilegg, skolebøker til 5000, mat den første måneden, busskort, semesteravgift, kanskje litt hybelutsyr hvis de ikke har bodd for seg selv før.. Da forsvinner 16 000 ganske fort.. Og nå igjen skal man bruke 2500 kr på nye skolebøker som vi bare skal ha frem til jul.. Mange utdanninger har veldig høye utgifter til bøker og materiell, og hvor det ikke er muligheter til å få kjøpt brukt..

Jeg er selvfølgelig enig i at det går an å jobbe i sommerferien, det har jeg gjort, og de pengene gikk til møbler og pupper. Det var et valg jeg tok, og jeg greier meg uten de pengene, og jeg er veldig fornøyd..

Studiestøtten er en bra ting, men den burde vært justert opp. Spesielt for oss som bor i de store dyre byene (Tromsø er faktisk like dyrt som Oslo/Akershus). En student i Volda har mye mer å rutte med enn en student i Oslo, og for mange er ikke studiested et valg. Juss, medisin etc finner bare i de store byene.. Jeg fikk f.eks en 50 kvm stor leilighet 15 minutters gange unna DH i Volda for 2000 kr i mnd, får man det i Oslo? Neeei..

Skrevet
Hvilke studier er for krevende til at man kan ha en jobb ved siden av da? Vil påstå at de fleste kan klare å jobbe for eksempel annenhver lørdag Eller er det noen som faktisk sitter hjemme og leser all sin våkne tid? Jeg kjenner ingen...

Sin - som studerer jus og jobber to dager i uken.

For ikke å bli helt utbrent kan det være fint å ha en og annen lørdagskveld fri også! =)

(Og, problemet er heller at ikke mange gidder å ansette folk som kan jobbe en helg eller to i måneden..)

Poenget er ikke at vi burde fått så mye mer, men at man ikke skal avfeie de studentene som har det tøft.. Om jeg ikke hadde hatt hjelpevillige foreldre hadde jeg ikke klart meg, selv om jeg jobber når jeg kan! (Obligatoriske turer, utstyr man må kjøpe (ski, regntøy,gitar +++++ tar brått sin del av stipendet!)

På universitetene er det lett å få jobb som stud ass (om man har karakterene) ol. Det burde værtsånn på høgskolen også!

(Og for de som tror det er så innmari billig nordpå: nei! Her i Alta er det lite hybler = høye priser)

Skrevet

Jeg hadde faktisk bedre økonomi som student med en deltidsjobb ved siden av enn nå hvor jeg betaler ned studielån og arbeider som nyutdannet. Noen vil kansjke si at allmennlærer utdanning, som jeg tok, er et dassestudie uten særlig høye krav i forhold til siv. ing, jus etc. Jeg satset uansett på studiene og fikk veldig gode karakterer. Likevel hadde jeg tid til å jobbe mye. En god del av jobbingen min var helge- og nattevakter, og det gikk såklart utover det sosiale, det vil si jeg kunne ikke feste hver fredag og lørdag. Heldigvis var jeg ikke interessert i det heller. Uansett, de gangene jeg følte jeg gikk glipp av ting fordi jeg måtte lese eller jobbe, sa jeg til meg selv: “Dette er kun en periode av livet ditt, om noen år kan du ta tid til å nyte livet med mer penger og fritid.” Resultatet var at jeg kunne unne meg den maten og drikken jeg ville, og til og med littegranne shopping innimellom, i tillegg til å kjøpe all pensumlitteraturen. Ikke minst fikk jeg veldig verdifull arbeidserfaring gjennom deltidsjobben min. Faktisk har min første arbeidsgiver sagt at jeg ble innkalt til intervju fordi jeg hadde denne erfaringen på cv’en min. Min sympati for sytepaver som denne fyren = 0!

Skrevet

Har bare lyst å bemerke til dette, at di som går på sosial støtte faktisk får mer utbetalt per måned enn en student får. (Og ja, jeg har dette fra sikre kilder). Innvandrere som kommer til Norge, for eksempel, får faktisk mer penger enn studenter som faktisk gjør noe som er bra for landet i fremtiden. (Dette var ikke rasistisk ment, såklart må di også ha penger, brukte bare dette som eksempel for å få frem poenget mitt).

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Har bare lyst å bemerke til dette, at di som går på sosial støtte faktisk får mer utbetalt per måned enn en student får. (Og ja, jeg har dette fra sikre kilder). Innvandrere som kommer til Norge, for eksempel, får faktisk mer penger enn studenter som faktisk gjør noe som er bra for landet i fremtiden. (Dette var ikke rasistisk ment, såklart må di også ha penger, brukte bare dette som eksempel for å få frem poenget mitt).

Dette syns jeg er et dårlig argument, fordi de fleste som får sosialstøtte ikke akkurat gjør det frivillig, og en del gjør det kanskje hele livet. Det er ingen som tvinger oss til å studere, og det er en begrenset periode av livet.

Beklager, kanskje noen syns jeg er litt ovenpå, men jeg syns ikke synd på studenter. Jeg har ingen rike foreldre som hjelper meg, bor midt i byn, jobber ikke uten om i ferier, og jeg har det bra. Hvordan kan det ha seg at jeg klarer meg når andre sier at de knapt nok gjør det når de jobber ved siden av? Jeg har et ganske krevende studie og gjør mye ved siden av. Velger derfor å ikke jobbe. Dermed kan jeg heller ikke bruke mye penger på klær, sminke, ting og tang. Man har alltid et valg.

Dette er en periode av livet hvor jeg syns det er greit å ha et lavt forbruk. Klart man skal kunne unne seg en kino og kaféturer, men dette klarer jeg fint selv om jeg lever på stipend, lån og penger fra feriejobbing.

Gjest Alf Kaida
Skrevet (endret)

Studentene har all verdens rett til å syte. Det betyr ikke nødvendigvis at de har rett i sytingen.

JEg synes det er helt kurant at man ønsker enda høyere stipendandel, lavest mulig lånerente, flere studentboliger, bedre rammevilkår for utdanning og forskning (den eneste tragiske delen av statsbudsjettet) etc, uten at jeg av den grunn synes at dette er det viktigste å prioritere akkurat nå (delvis fordi jeg ikke er student selv, vi har alle vår syke mor...).

Jeg synes derimot IKKE det er kurant å snakke om "en kamp for livet" og andre tulleformuleringer. Kamp for livet opplever man i krigsområder, i områder rammet av hungersnød, flomkatastrofer etc, og de stakkars studentene vil nok bli møtt med noe mer respekt dersom de finpusser argumentasjonen litt.

Endret av Alf Kaida
Skrevet
Har bare lyst å bemerke til dette, at di som går på sosial støtte faktisk får mer utbetalt per måned enn en student får.

Det stemmer jo ikke helt. En sosialklient får 4000 mnd til livsopphold, ca det samme som de fleste studenter sitter igjen med, men studenter har også mulighet til å minimere kostnader ved å bo på studenthybel, mens sosialklienter ikke har mulighet til dette. Studenter får også studentrabatt på alt fra buss til treningsstudio og frisør. Men den viktigste forskjellen er at en student kan tjene inntil 100.000 i året, uten trekk i stønaden, noe som er mye penger på så lavt budsjett.

En annen viktig forskjell er at studentene har valgt sin tilværelse selv, og dersom man synes det er så fælt å studere, så går det an å få seg en jobb istedet. Å motta stønad for å studere er ett gode, og det er også helt frivillig, så det er ingenting å klage over.

Skrevet

En sosialklient får ikke pengene som lån, det er en vesentlig forskjell. En sosialklient bidrar ikke til å gjøre norge til en kunnskapsnasjon. Det gjør studenten.

Hva er det som gjør det ok å sette krav til hva studentene bruker pengene sine til og ikke sosialklientene? Hvorfor er det alltid studentene som får på pungen fordi de bruker penger på øl, og ikke sosialklientene eller andre som mottar ytelser?

Og for de som har fulgt med på statsbudsjettet så er det ikke den manglende indeksreguleringen av studiestøtten som er det som opprører studentene mest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...