Gjest Hmmm Skrevet 6. oktober 2006 #1 Skrevet 6. oktober 2006 I en artikkel om statsbudsjettet i VG i dag er det et intervju med en student som mener det å overleve på studielån og deltidsjobb er en kamp for livet. Jeg siterer: " Kamp for livet - HØR PÅ OSS: Andreas Johansen studerer statsvitenskap i Tromsø. Han mener Kristin Halvorsen burde åpne ørene for studentenes krav. Foto: Privat Johansen kjenner flere som sliter med å få endene til å møtes. Som mange andre jobber han ved siden av studiene. - Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16 i håp om å klare meg selv, men det ble mer en kamp for livet. Det er nesten umulig å være deltagende student etter at husleie og busskort har tatt sin del av studielånet. Er du heldig har du kanskje 2000 igjen å leve for, sier Johansen. - Det er ikke et verdig liv å leve på nudler, påpeker han" Hva i alle dager er det han snakker om? Er dette en representativ ytring for norske studenter? Jeg er selv heltidsstudent i Oslo på tredje året med deltidsjobb. Får 6000 kroner i måneden i stipend og noen tusen fra jobben. Selv om det sikkert koster meg minst 1500 kroner mer å leie leilighet her i Oslo enn det gjør for han i Tromsø, har jeg ingen problemer med å få det til å gå rundt! Jeg har ingen familie som hjelper til økonomisk eller noen formue. Jeg bare skjønner ikke hva denne gutten klager over!? En kamp for livet å leve for ca 10.000 kroner i måneden? Leve på nudler? Det er klart at jeg som student har mindre å leve for enn mennesker å full jobb, men det er da helt naturlig. Med tanke på at jeg får en universitetsutdannelse med en semesteravgift på 500 kroner, kan jeg ikke si meg annet enn veldig fornøyd! Jeg spiser mat jeg har lyst på, både hjemme og på restaurant, drar på fest, kino, andre morsomme aktiviteter, ferie... Her må det være snakk om å prioritere alle penger på fest og øl og så innse alt for sent at kontoen er tom i slutten av måneden. Eller hva? Og jeg har ikke spist nudler på et og et halvt år
Gjest Hmmm Skrevet 6. oktober 2006 #2 Skrevet 6. oktober 2006 Her er forresten linken: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=133327
Gjest LilSweetie Skrevet 6. oktober 2006 #3 Skrevet 6. oktober 2006 Nei, dette har jeg ikke mye sympati for. Det er et problem at det er kuttet til høyere utdanning-sektoren, men det er ikke et problem at han ikke får mer penger å drikke øl for.
Gjest beekeeper Skrevet 6. oktober 2006 #4 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg har heller ikke sympati for dette, og jeg kjenner jeg blir ganske oppgitt når jeg hører på medstudenter som klager og klager.. Jeg tror ikke de vet hvordan det er å være SKIKKELIG blakk. Når de er blakk og sliter, ja da er det to dager igjen til de får stipend og de har ikke penger til øl.. Det er mange av oss andre som får stipend og jobber ved siden av, og vi klager ikke. Det er ikke så ille som mange skal ha det til. Problemet her er jo at mange ikke har så veldig god sans for økonomi føler jeg.. Etter min erfaring, så er det de som klager som ikke har jobb, som kjøper seg alt mulig rart og som ikke er veldig fornuftig i matveien. Jeg har ikke hatt så mye penger på lenge jeg, nå som jeg får stipend.. Derfor klager jeg så absolutt ikke! Jeg er faktisk kjempefornøyd! Og jeg spiser heller ikke så mye nudler at det er noe å skrike ut om.
Tristessa Skrevet 6. oktober 2006 #5 Skrevet 6. oktober 2006 Selv synes jeg at jeg har veldig god råd som student, men det er fordi jeg ikke er helt representativ. Synes synd på single studenter som bor alene og må bære alle utgifter alene - i de større byene er det så og si umulig uten å ha jobb ved siden av studiene. Nå har de aller fleste tid til å jobbe ved siden av, men jeg synes det er drøyt at det skal være så vanskelig å klare seg på bare lånet når studiene skal regnes som en fulltidsjobb i seg selv. Seks tusen i måneden er utrolig lite penger når man må dekke alt selv.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #6 Skrevet 6. oktober 2006 Enig. Og i så fall ville ingen studenter kunnet være deltakende student etter husleie og månedskort. Det er bare tull at nudler er den eneste billigmaten en student har råd til å spise. Skjønner ikke at en 22-åring har slike vaner at det er umulig å leve på 6000 i mnd når man bare betaler hybel og månedskort fast. Han har bare seg selv å forsørge og når har han egentlig hatt mer penger å rutte med? Da jeg begynte å studere følte jeg meg rik i forhold til lommepengene jeg fikk av mamma! Jeg kunne umulig hatt mer enn han å leve for siden jeg ikke bodde på studenthybel og i Oslo. Mye vil ha mer, han tar sikkert tak i de verste tilfellene og generaliserer det til alle studenter.
Gjest Lovegeckos Skrevet 6. oktober 2006 #7 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg mener også at det er andre sektorer og formål som trenger pengene mer enn studentene. Men nå er det vel slik at de fleste er seg selv nærmest. Er man student vil man ha mer til studentene, er man småbarnsfamilie ønsker man mer til barnehage etc, er man eldre ønsker man mer til pensjonistene etc. Ække lett å være politiker altså!
adelene Skrevet 6. oktober 2006 #8 Skrevet 6. oktober 2006 Var ferdig med utdanninga mi ifjor. Jobba i sommerferien og litt ekstra innimellom. Eg budde åleine på hybel og hadde ingen å dele utgifter med, men klarte meg fint med dei 6000 + det eg tjente iløpet av sommaren eg.... Kan forstå at dei som bur i dei største byane med høgare husleige har større problem med å klare seg uten jobb, men stort sett burde det vere mulig å klare seg..
Shabana Skrevet 6. oktober 2006 #9 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg klarer meg helt fint, men skjønner at det finnes studenter som har det verre enn meg. En faktor til at jeg føler jeg har god råd er at jeg verken drikker, røyker eller snuser. Jeg drar heller ikke ut på shopping så fort pengene har kommet inn på kontoen eller bruker penger på ting jeg ikke vet jeg har råd til. Jeg føler heller for å prioritere de pengene som er igjen etter faste utgifter på god og sunnmat og drikke. Jeg står ikke bak denne fyren og føler ikke det han sier er en uttalelse på vegne av alle studenter.
Vela Skrevet 6. oktober 2006 #10 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg mener stipendet burde være noe høyere. Uten samboeren min hadde jeg ikke klart meg i mnd. 6000 minus husleie og strøm sitter jeg igjen med 2000. 1000 kroner går til mat. Da har jeg 1000 kroner igjen den mnd til f.eks. internett, telefonregning. Jeg er flink til å spare, og fester skjelden. Kan desverre ikke ta med en deltidsjobb da jeg har mye å lese i et krevende studium.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #11 Skrevet 6. oktober 2006 Enig i at det er syting. Luksusgoder som festing og utespising er det jammen ikke mange nyetablerte som har råd til mye av heller.
Sin Skrevet 6. oktober 2006 #12 Skrevet 6. oktober 2006 Huff, jeg er så redd for at andre skal tro at jeg også er sånn fordi jeg er student. Synes vi har det kjempebra, både jeg og sambo studerer og jobber litt ved siden av. Selvsagt har vi ikke råd til "alt", men det tror jeg vi bare har godt av. Vi vet jo at dette bare er for en periode! Vi jobbet noen år etter videregående begge to, sparte opp en del penger og kjøpte oss leilighet før vi begynte å studere. Vedlig mange tror at vi har fått mye penger av forelderene våre, men det har vi ikke. Vi har bare prioritert noe annet enn byen og ferier...
Frida Frosk Skrevet 6. oktober 2006 #13 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg er student, har selvfølgelig dårligere råd nå enn når jeg jobbet fulltid. Utgiften er jo de samme uansett. Men å kalle det en kamp for livet er vel å overdrive en smule. Ikke for det, hadde jeg vært alene og ikke jobbet ved siden av så ville det nok blitt vanskelig. I Oslo må du gjerne ut med en 4000 for en hybel eller et rom. Og da har man igjen 2000 til strøm, telefon, månedskort, mat, klær, lege, tannlege, hjemreiser osv.
MissEli Skrevet 7. oktober 2006 #14 Skrevet 7. oktober 2006 Med tanke på at man faktisk er student og bør bruke mesteparten av tiden til å lese og ikke jobbe så altfor mye, mener jeg at lånet nok kunne vært noe høyere. Jeg har under 1500 kr igjen å leve for etter at husleie, strøm og busskort er betalt, og det hadde aldri fungert viss jeg ikke hadde jobba ved siden av. Nå har jeg en jobb som er god erfaring å ha i forhold til studiet mitt, men man er faktisk student og det er jo en fulltidsjobb i seg selv!!
Gjest Frk Åberg Skrevet 7. oktober 2006 #15 Skrevet 7. oktober 2006 Nei, dette har jeg ikke mye sympati for. Det er et problem at det er kuttet til høyere utdanning-sektoren, men det er ikke et problem at han ikke får mer penger å drikke øl for. ← Dette er jeg enig i. Det er faktisk ikke statens oppgave å besørge øldrikking. Jeg skjønner virkelig ikke hvor han tar dette fra heller. Jeg er også rimelig sikker på at husleia her er høyere enn i Tromsø, og jeg har ikke jobb utenom (bortsett fra sommer og evt. jul). Jeg klarer meg fint, og syns ikke jeg lider på noen måte. Syns ærlig talt det er andre grupper som fortjener et løft mer enn studenter, som faktisk ofte har mulighet til å kutte på forbruk i form av mindre øldrikking, og som også har mulighet til å jobbe seg opp mer penger om de er desperate. I motsetning til f.eks. småbarnsforeldre og uføre. Så må jeg bare legge til at jeg har lagt merke til at det ofte er de som jobber en del utenom studiene som klager mest over hvor mye/lite vi får. Har dette sammenheng med tilpasset forbruk, mon tro?
Frøken Freken Skrevet 7. oktober 2006 #16 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg mener stipendet burde være noe høyere. Uten samboeren min hadde jeg ikke klart meg i mnd. 6000 minus husleie og strøm sitter jeg igjen med 2000. 1000 kroner går til mat. Da har jeg 1000 kroner igjen den mnd til f.eks. internett, telefonregning. Jeg er flink til å spare, og fester skjelden. Kan desverre ikke ta med en deltidsjobb da jeg har mye å lese i et krevende studium. ← Veldig enig i denne. Poenget med mange studier er at man ikke har mulighet til å ta seg en deltidsjobb ved siden av pga mye lesing. Selv går jeg lærerutdanningen, og jobber noe ved siden av, men det er ikke fast og dermed har jeg stort sett de 6000 fra lånekassa å leve for. Etter husleie og strøm er det ikke stort igjen. Mener også det er rimelig usaklig å si at "nei, ikke vits å gi studenter mer penger så de kan drikke mer øl", snakk om generalisering. Hva med en kinotur eller bowling? Det koster mer enn en sixpack med øl, men neida, det er øl studentene hadde prioritert dersom de hadde fått litt mer penger...
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #17 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg er også lei av alle denne sytinga til studentene. Studietida er bare en periode i livet, man klarer å leve litt sparsommelig i noen år før man går ut i en jobb der man får mer betalt. Jeg har omtrent like mye penger til rådighet nå som da jeg jobbet fulltid i en lavtlønnet jobb: da fikk jeg 12000 kr utbetalt etter skatt, mens jeg som student får 6000 kr+ at jeg jobber ved siden av. De som ikke jobber ved siden av studiene, burde jo ta seg en sommerjobb og spare opp penger? Jeg sparte opp masse penger fra i sommer siden jeg ikke dro på ferie. Men ferie får jeg heller dra på når jeg er ferdigutdannet. Men ang statsbudsjettet så synes jeg denne NSU-lederen fokuserer helt feil. For i statsbudsjettet er ikke bekymringen at studentene får for lite, men at utdanningsinstitusjonene får for lite. Og det vil påvirke studietilbudet. Og selv om studietilbudet blir opprettholdt (det tror jeg det blir), så bør det være en bekyrming for studentene at forskningen er en taper. For vi studenter bør ha interesse av å være ved en institusjon med et aktivt forskningsmiljø. Og forskning er jo en investering i framtida! Tydelig at "kunnskapsministeren" (eller dumskapsministeren?) heller ser på seg selv som en barnehageminister enn som en forskningsminister.
Gjest beekeeper Skrevet 7. oktober 2006 #18 Skrevet 7. oktober 2006 Så må jeg bare legge til at jeg har lagt merke til at det ofte er de som jobber en del utenom studiene som klager mest over hvor mye/lite vi får. Har dette sammenheng med tilpasset forbruk, mon tro? ← Jeg har lagt merke til det motsatte jeg! Etter min mening, er det de fleste som ikke har jobb utenom som klager mest. Noen av dem klager på at de ikke har jobb også, men så gjør de heller aldri noe med det? tror det er mange i min generasjon som har det for lettvint for å si det rett ut. Mange av de jeg kjenner på min alder har aldri hatt en ordentlig jobb, og vet ikke hva det innebærer.. (at man jobber - får lønn - har mer penger - slipper å klage) Jeg får ofte slengt etter meg fra de at "du har da så mye penger du, og du er aldri blakk" på en frekk måte, som om at det å jobbe ved siden av er et privlegium.. Jeg gjør det faktisk fordi jeg ikke får ting til å gå rundt om jeg ikke jobber. De samme klager også på at de ikke har jobb, men så søker de jo aldri på jobber eller? Man får jo ikke jobb slengt i fanget akkurat.. Opptil flere i klassen min ringer hjem til foreldrene og spør etter penger, og foreldrene gir dem penger i bøtter og spann.. Jeg ville aldri ha ringt hjem om det ikke var krise! Om foreldrene deres gir dem penger og da, så vil de jo ikke skaffe seg jobb eller prøve å klare seg med det de har, fordi de får det de vil ha. Jeg var faktisk som de andre jeg også, før jeg jobbet fulltid i to år og skjønte hvordan det hele fungerer. Når klager jeg ikke i det hele tatt, og er veldig uavhengig av foreldrene mine økonomisk. Jeg så faktisk en dokumentar om dette.. Eller var det på 60 seconds? Det var ivertfall en veldig interessant dokumentar! Det handlet om denne generasjonen som faktisk er ganske spesiell.. Foreldre vokste opp og fikk ikke så mye goder, nå har de masse penger, bil, båt og gudvethva, også vil de at barna skal ha det bra.. Og da lærer ikke barna seg hvordan de skal klare seg selv. (Og til alle som tenker det: NEI jeg vet dette ikke gjelder alle sammen )
Gjest beekeeper Skrevet 7. oktober 2006 #19 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg skjønner også at på studier der det blir for tungt å jobbe utenom, at det kan være ganske hardt.. Og ikke minst, om du er student og ikke finner deg jobb! De jeg snakker om har full mulighet til å jobbe, og gjør ingen innsats for å skaffe seg jobb eller..
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #20 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg skjønner også at på studier der det blir for tungt å jobbe utenom, at det kan være ganske hardt.. Og ikke minst, om du er student og ikke finner deg jobb! De jeg snakker om har full mulighet til å jobbe, og gjør ingen innsats for å skaffe seg jobb eller.. ← Men hvis man ikke kan jobbe i løpet av semesteret får man heller vruke sommerferien til å jobbe og spare opp penger. Og så får man heller droppe å dra på ferie. Ser ut som mange ser på det som en menneskerett å dra på sommerferie. Men det er faktisk mange i dette landet som ikke har råd til å dra på ferie, selv om de er i full jobb! Og det er vanskelig å ikke få seg en eller annen jobb i dette landet. Det er jo skrikende behov for ufaglært arbeidskraft, enten i butikker, omsorgsyrker eller å gå med avisa. med tanke på senere jobbsøking og yrkeskarriere er det veldig fordelaktig å ha hatt en jobb før man er ferdigutdannet. Jeg ville helt klart heller valgt en nyutdannet som har jobbet både med skole og jobb enn en som bare er flink til å klage og tigge til seg penger av venner og familie.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå