Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #1 Skrevet 6. oktober 2006 Miin sønn på 7,5 år har enda ikke mistet noen tenner, og vi går jo spent og venter på dette. Idag fortalte han så stolt at den ene fortanna nede er løs, og at det har kommet opp en ny tann. Kikket i munnen og jammen var det en tann bak melketanna. Er dette normalt? Trodde melketennen datt ut fordi de nye kom opp under og skøv de gamle ut.
Gjest gjesta Skrevet 6. oktober 2006 #2 Skrevet 6. oktober 2006 Hvor løs er den da? Er den velig løs er det vel bare å fjerne den. Sitter den bedre fast tror jeg ikke det tar mange dagene før den løsner. Hadde noen slike når jeg var barn. Spesielt jekslene.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #3 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg måtte til tannlege og få fjernet fortanna som ikke ville løsne da den nye tanna kom. Jeg har fortsatt merke på fortanna mi idag, etter at den gamle tanna gnissa mot den nye.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #4 Skrevet 6. oktober 2006 Det er helt vanlig, men det er lurt å ta en tur til tannlegen om melketannen ikke faller ut. Jeg hadde flere melketenner som ikke falt ut før de nye kom, noen ble trukket hos tannlegen, mens de andre falt ut etterhvert. Litt opp til tannlegen hva som gjøres med det.
Sniglå Skrevet 6. oktober 2006 #5 Skrevet 6. oktober 2006 Hvis den kommer veldig langt bak i forhold til melketanna kan det være lurt å ta en tur til tannlegen for å vurdere om melketanna må trekkes. Kan være at den ikke kommer til å løsne i det hele tatt siden det er den nye tanna som "spiser opp" melketannrota. I tillegg vil det å trekke melketanna mest sannsynligvis gjøre at den permanente tanna søker seg til den posisjonen den skulle hatt, for å si det sånn Eller dere kan hjelpe til litt med å rikke ekstra masse på melketanna
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #6 Skrevet 6. oktober 2006 Tanna er jo løs, så det var vel ikke det som var problemstillingen. Men den nye tanna kommer jo opp BAK melketanna, og han vil jo da få en veldig merkelig tannstilling om det ikke forandrer seg etterhvert.....
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #7 Skrevet 7. oktober 2006 Dette opplevde vi med sønnen vår før sommerferien. Han fikk en ny tann bak melketanna. Jeg ville være på den sikre siden og ringte skoletannlegen. Da fikk jeg beskjed om at sønnen min skulle rugge på den løse tannen og om den ikke kom ut innen en måned eller det ble vondt skulle vi ta kontakt igjen. Det var ikke farlig for tanna bak. Det gikk ca. en måned før tanna kom ut. Da var den nye tanna lenger bak en de andre tennene, men i løpet av de 2 månedene som har gått nå har den trukket seg framover og er der den skal være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå