Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått til anskaffelse av bærbar pc. Er virkelig veldig grønn når det gjelder hva som er greit å gjøre for å ta vare på den.

Må jeg f.eks. slette papirkurven med jevne mellomrom? Eller gjøres dette automatisk? Hva med brannmur og slikt? Har Norman antiviruskontroll, det fulgte med da jeg kjøpte den.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytter opp* dette trenger jeg og vite litt om også....

Kanskje like "grønn" :forvirret:

Skrevet
Har gått til anskaffelse av bærbar pc. Er virkelig veldig grønn når det gjelder hva som er greit å gjøre for å ta vare på den.

Må jeg f.eks. slette papirkurven med jevne mellomrom? Eller gjøres dette automatisk? Hva med brannmur og slikt? Har Norman antiviruskontroll, det fulgte med da jeg kjøpte den.

- papirkurven har fått tildelt en viss del av disken og du vil få beskjed om når den er full. Det er alikevel ikke noe i veien for å slette den med jevne mellomrom for å frigjøre plass - spesielt om du har store filer som filmer og lignende liggende.

- skal du surfe på nett, så er brannmur godt å ha. Det finnes mange gratis og gode alternativer på nett, f.eks. Zonealarm.

I tillegg er det viktig å ha en oppdatert virusbeskyttelse. Selv synes jeg Norman suger big time, men hver sin smak. Det somm kan være lurt er å av og til også scanne med et annet virusprogram enn det man har installert fordi noen programmer finner noen ting, mens andre finner noe annet. Panda? er en grei online virusscanner som du kan kjøre av og til i tillegg til den du har på maskina.

- Det er også gull verdt å ha et par spyware program. Ad-Aware og SpyBot er to greie alternativer. Kjør dem regelmessig - ca en gang i uka eller dersom du mistenker at du kan ha fått noe på maskina.

Sørg også for at spyare, brannmur og virusprogrammer er oppdaterte slik at de gir best mulig beskyttelse.

Skrevet

Må bare få legge til at hybelkaniner på luftinntaket er veldig viktig å fjerne, du vil fort se hvor støvet samler seg og dette må vekk! Maskinen kan brenne seg eller mer korrekt cpu`en. I tillegg til dette er det som Gjest skrev her veldig bra, men søk litt med Google eller les på DinSide.no og du finner masse nyttig informasjon.

Skrevet

Må bare få legge til at hybelkaniner på luftinntaket er veldig viktig å fjerne, du vil fort se hvor støvet samler seg og dette må vekk! Maskinen kan brenne seg eller mer korrekt cpu`en. I tillegg til dette er det som Gjest skrev her veldig bra, men søk litt med Google eller les på DinSide.no og du finner masse nyttig informasjon.

Skrevet

Hva gjelder systemet ditt, så bør du, i tillegg til å beskytte deg mot angrep og malware, passe på at det ikke hoper seg opp med gammelt "søppel". Det vil si at du fjerner programvare som ikke benyttes, fjerner temporære filer, renser registeret etter avinstalleringer, samt defragmenterer disken når det trengs.

Du finner verktøy for dette i Windows (jeg antar at det er det du bruker), men det finnes også tredjeparts programvare som CClaner og RegCleaner.

Skrevet

For ordens skyld - CCleaner tar med seg litt mer enn det Diskopprydding gjør. Den defragmenterer imidlertid ikke så der må du bruke defragmenteringsverktøyet som ligger i Windows.

Skrevet

Heisann..

I de glade dager da jeg studerte hadde jeg mye hjelp av folka på datatjenesen (dt.umb.no) på UMB, særlig har de en enkel og grei side som heter "guide til en raskere pc" (http://dt.umb.no/index.php?ClickID=article&id=428)

Her finner du mange gode tips og triks, i tilegg kan du finne mye bra på

www.itavisen.no

www.digi.no

www.hw.no

lykke til og husk å ha en godt beskytett pc og bruk litt "bondevett" så går det som oftest så meget bedre!

mvh

kekker

Skrevet

Heisann..

I de glade dager da jeg studerte hadde jeg mye hjelp av folka på datatjenesen (dt.umb.no) på UMB, særlig har de en enkel og grei side som heter "guide til en raskere pc" (http://dt.umb.no/index.php?ClickID=article&id=428)

Her finner du mange gode tips og triks, i tilegg kan du finne mye bra på

www.itavisen.no

www.digi.no

www.hw.no

lykke til og husk å ha en godt beskytett pc og bruk litt "bondevett" så går det som oftest så meget bedre!

mvh

kekker

Skrevet

Jeg bruker å blåse pc'en min fri for støv fra skjermkort, prosessorkjøleribber, RAM, hovedkort etc etc. Det samler seg fort mye dritt inni der, spesielt når man har mye og/eller kraftige vifter. Det eneste støvet gjør, er faenskap. Er du riktig uheldig så går maskinen varm, og dør en smrtefull død.

Forresten, IKKE ha pc stående på gulv med varmekabler. Veldig godt tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...