Gå til innhold

Kaffe

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor usunt er det med kaffe egentlig? Stemmer det at man kan få masse ekle stoffer i kroppen som kan være dårlig for helsa?

Hvordan påvirker kaffe deg?

Videoannonse
Annonse
Gjest bente85
Skrevet

Kan ikke tro det at kaffe er så sunt.

Blir ikke tenne gule av det da?

Ikke bare det, man blir avhengig og.

Det har jeg merket.

Gjest Gjest_MissEli_*
Skrevet

Kaffi er ikke direkte sunt nei, men jeg mener å ha lest en plass at man kan drikke fem kopper kaffi daglig uten at det gjør noe. Men må jo innrømme jeg ofte drikker mer kaffi enn det jeg da men.. Thats life ;)

Enkelte får fortere gule tenner enn andre, jeg har ikke merket noe særlig forskjell etter å ha drukket kaffi daglig i cirka seks år.

Skrevet

Fra: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.V...SEKS_ID=1388446

To amerikanske forskere har nå publisert en oversiktsartikkel om kaffens mulige effekter på helsen (Crit Rev Food Sci Nutr 2006; 46: 101 - 23). Epidemiologiske studier har vist at kaffe kan være forbundet med redusert risiko for type 2-diabetes, Parkinsons sykdom og hepatocellulært karsinom. De fleste prospektive kohortstudier har ikke påvist økt hjerte- og karrisiko ved kaffedrikking, men en forhøyet risiko ved flere kardiovaskulære faktorer, f.eks. økt nivå av homocystein. Gravide bør begrense kaffeinntaket.

Et moderat kaffeforbruk på 3 - 4 kaffekopper per dag er trolig ikke forbundet med helserisiko, men gir kanskje heller enkelte helsegevinster, konkluderer forfatterne.

Gjest beekeeper
Skrevet

Jeg har problem med blodtrykk og blodsukker, og hvis jeg drikker mer enn en halv kopp kaffe blir jeg dårlig! Veldig dårlig.. :tristbla:

Før jeg ble dårlig, så drakk jeg ca. tre-fire kopper hver dag. Jeg elsket kaffe! Så det er ganske bittert.. Jobber med å selge fersk kaffe også, så hver gang jeg skal male kaffe blir jeg bare helt :hoppe::wow:

Skrevet

Kaffe inneholder antioksidanter som skal være bra for kroppen. :)

Før ble jeg veldig oppkvikket da jeg drakk kaffe, men nå merker jeg ikke noe særlig. Hvis jeg drikker mye kaffe så kan jeg bli litt nervøs og anspent. Kan også få halsbrann hvis jeg drikker MYE.

• 1 måned senere...
Skrevet

Generelt er moderat bruk av kaffe positivt, espressobasert kaffe er spesielt gunstig pga.:

- mørkbrente bønner har mindre koffein enn lysbrente og grønne

- tilberedningen skjer ved damp, ikke koking

(Dessuten er espressobasert kaffe mye bedre på smak og aroma :) )

Skrevet

Kaffe er definitivt farlig.Det påvirker celleaktiviteten i kroppen vår...

Drikk vann! :)

Skrevet

Det er vel flere ulemper enn fordeler.

Te er sunnere :)

Skrevet

En ting som er bra med kaffi er at det setter i gang forbrenningen. Så om du tar en kopp på morgenen før frokost, så er det bra for den. Men det er jo sterkt på magen da.

Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)

Alt med måte. Mye kaffe er ikke bra, men litt er bra med mindre du har et problem som gjør at du ikke tåler det.

Endret av Bellatrix
Skrevet
Generelt er moderat bruk av kaffe positivt, espressobasert kaffe er spesielt gunstig pga.:

- mørkbrente bønner har mindre koffein enn lysbrente og grønne

- tilberedningen skjer ved damp, ikke koking

På den annen side kan espressokaffe (samt kokekaffe og presskannekaffe) påvirke kolesterolet negativt, noe traktekaffe og pulverkaffe (æsj) ikke gjør. Grunnen er at ved trakting blir mesteparten av fettstoffene i kaffen sittende i filteret, og når man lager pulverkaffe blir fettstoffene fjernet.

Hvis man drikker mye kaffe og har tendens til for høyt kolesterol bør man tenke på dette.

Skrevet

Kaffe er bra for meg i alle fall. Hvor sunt det er, vet jeg ikke men jeg blir mer våken om morgenen og gleder meg til å stå opp og kose meg med kaffekoppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...