Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #1 Skrevet 6. oktober 2006 Og da jeg trodde lavmål for lengst var nådd i Magasinet, surfet jeg innom artikkelen om Mannsdagen, og kunne lese blant annet dette: "Kvinnedagen, 8 mars, er kjent for de fleste. Det er den dagen kvinner med god samvittighet slenger bena på bordet og unngår enhver form for husarbeid." Historieløst og respektløst, og veldig veldig dumt!
punktom Skrevet 6. oktober 2006 #2 Skrevet 6. oktober 2006 Tja, er det det? Jeg hører da flust av kvinner som fortsatt gratulerer hverandre med dagen 8. mars (og du vil garantert se tråder her inne om det), som om det var en dag tilsvarende morsdag.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #3 Skrevet 6. oktober 2006 Det er jo sant, det er tusenvis av kvinner her i landet som tror det er derfor vi har kvinnedagen. Det er historie- og respektløst. Pulverheksa ii
Gjest Bellatrix Skrevet 6. oktober 2006 #4 Skrevet 6. oktober 2006 Tja, er det det? Jeg hører da flust av kvinner som fortsatt gratulerer hverandre med dagen 8. mars (og du vil garantert se tråder her inne om det), som om det var en dag tilsvarende morsdag. ← At vi gratulerer hverandre betyr ikke at vi slenger beina på bordet og gjør ingenting den dagen.
punktom Skrevet 6. oktober 2006 #5 Skrevet 6. oktober 2006 (endret) At vi gratulerer hverandre betyr ikke at vi slenger beina på bordet og gjør ingenting den dagen. ← Gratulerer dere hverandre med dagen så tror jeg dere ikke har tenkt gjennom så mye hva dagen står for (og i mine øyne karikerer dagen). Dette er ikke en merkedag som mors-/farsdag, men en dag som skal sette aktuelle problemstillinger på dagsorden, og minne oss på at det fortsatt er mer å jobbe med. Men hvis dagen har blitt faset ut til å bli en dag for feiring, så er det kanskje ikke mer å jobbe for. "Så gratulerer med dagen! Sleng deg på sofaen, så skal jeg ta middagen i dag!" Så klart er dette noe som blir sagt i mange norske hjem, og begge parter synes nok det er veldig kos. Så jeg synes ikke dette var så galt skrevet. Kanskje var det til og med et ironisk spark fra en feminist til late medsøstre? Endret 6. oktober 2006 av punktom
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #6 Skrevet 6. oktober 2006 Gratulerer dere hverandre med dagen så tror jeg dere ikke har tenkt gjennom så mye hva dagen står for (og i mine øyne karikerer dagen). Dette er ikke en merkedag som mors-/farsdag, men en dag som skal sette aktuelle problemstillinger på dagsorden, og minne oss på at det fortsatt er mer å jobbe med. ← Folk gratulerer hverandre 1. mai også, det betyr ikke at ikke dagen har hatt stor betydning i å forme arbeidernes rettigheter og sosialdemokratiet generelt.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #7 Skrevet 7. oktober 2006 Og da jeg trodde lavmål for lengst var nådd i Magasinet, surfet jeg innom artikkelen om Mannsdagen, og kunne lese blant annet dette: "Kvinnedagen, 8 mars, er kjent for de fleste. Det er den dagen kvinner med god samvittighet slenger bena på bordet og unngår enhver form for husarbeid." Historieløst og respektløst, og veldig veldig dumt! ← Tror ikke jeg gidde å gjette hvem artikkelforfatteren er
punktom Skrevet 7. oktober 2006 #8 Skrevet 7. oktober 2006 Folk gratulerer hverandre 1. mai også, det betyr ikke at ikke dagen har hatt stor betydning i å forme arbeidernes rettigheter og sosialdemokratiet generelt. ← 1. mai er en fridag for de aller fleste. Det er lite mening i den dagen for de aller fleste, og jeg tror slike dager har startet å miste sin mening dagen man gratulerer hverandre med dagen på slike dager. Dette ble visst mange dager.
Gjest niomi Skrevet 7. oktober 2006 #9 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg vil anbefale alle som ikke helt vet hva kvinnedagen er, å ta en tur innom artikkelen om den på Wiki: http://no.wikipedia.org/wiki/Den_internasjonale_kvinnedagen, og FNs side om kvinnedagen: http://www.un.org/ecosocdev/geninfo/women/womday97.htm Selv om norske kvinner har kommet langt i kampen for likestilling, er man slett ikke i mål. Spesielt i andre deler av verden.
Gjest LilSweetie Skrevet 7. oktober 2006 #10 Skrevet 7. oktober 2006 1. mai er en fridag for de aller fleste. Det er lite mening i den dagen for de aller fleste, og jeg tror slike dager har startet å miste sin mening dagen man gratulerer hverandre med dagen på slike dager. Dette ble visst mange dager. ← Jeg tror du tar veldig feil angående sammenhengen gratulere noen med dagen - dagen har mistet sin betydning. Jeg har aldri hørt noen gratulere hverandre med 1. mai som ikke bryr seg om dagen, de jeg kjenner som gjør det er de samme som går i tog, og virkelig bryr seg om dagen til å sette spørsmål de mener er viktig på dagsorden.
punktom Skrevet 7. oktober 2006 #11 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg tror du tar veldig feil angående sammenhengen gratulere noen med dagen - dagen har mistet sin betydning. Jeg har aldri hørt noen gratulere hverandre med 1. mai som ikke bryr seg om dagen, de jeg kjenner som gjør det er de samme som går i tog, og virkelig bryr seg om dagen til å sette spørsmål de mener er viktig på dagsorden. ← Mulig jeg tar feil angående 1. mai, men jeg har til gode å høre en kvinne gratulere en annen kvinne med dagen 8. mars som fortsetter samtalen om kvinnesakspolitikk, og ikke middag og spa.
Gjest Gjesta Skrevet 7. oktober 2006 #12 Skrevet 7. oktober 2006 Mulig jeg tar feil angående 1. mai, men jeg har til gode å høre en kvinne gratulere en annen kvinne med dagen 8. mars som fortsetter samtalen om kvinnesakspolitikk, og ikke middag og spa. ← Det er mitt inntrykk og. 8. mars er ikke "kvinnens fridag" og dagen der hun skal få kose seg og mannen gjør alt kvinnen vanligvis gjør. For meg handler da også kvinnesak om annet enn hvem som lager middag og tar oppvasken. I mitt hode er de kvinnene som lever i forhold der mannen ligger på sofaen og får servering til dels ansvarlig for det selv, og jeg tror det handler mer om å klare å sette grenser og krav til de rundt seg, trangen til å være martyr, og ønsket om å ha full kontroll i heimen, og et mannssyn som går på at menn er hjelpeløse idioter som ville sultet ihjel om det ikke var en kvinne til å lage brødskiver til ham.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #13 Skrevet 7. oktober 2006 Mulig jeg tar feil angående 1. mai, men jeg har til gode å høre en kvinne gratulere en annen kvinne med dagen 8. mars som fortsetter samtalen om kvinnesakspolitikk, og ikke middag og spa. ← Har en mannlig kollege som sender mail til alle oss kvinnene på 8. mars og gratulerer med dagen.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #14 Skrevet 7. oktober 2006 Mulig jeg tar feil angående 1. mai, men jeg har til gode å høre en kvinne gratulere en annen kvinne med dagen 8. mars som fortsetter samtalen om kvinnesakspolitikk, og ikke middag og spa. ← Det sier vel mer om de kvinnene du omgår, enn noe annet
Donpedro Skrevet 7. oktober 2006 #15 Skrevet 7. oktober 2006 Har en mannlig kollege som sender mail til alle oss kvinnene på 8. mars og gratulerer med dagen. ← Slikt irriterer meg. Jeg ser det slettes ikke som noen hyll-kvinne-dag eller festfeiring. Slik jeg ser det, er det en dag for å markere at man ønsker at kvinner skal kunne ha samme rettigheter og verdi som menn, verden over. Så kan vi gratulere hverandre når målet er nådd.
punktom Skrevet 7. oktober 2006 #16 Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Har en mannlig kollege som sender mail til alle oss kvinnene på 8. mars og gratulerer med dagen. ← hehe. Jeg har overhørt flere menn som går rundt og gratulerer kvinner med dagen denne dagen, og kvinner som responderer med glede og takk. Selv gremmes jeg av å høre slik, og sier hva jeg mener om det hvis det er folk jeg kjenner. Endret 7. oktober 2006 av punktom
punktom Skrevet 7. oktober 2006 #17 Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Det sier vel mer om de kvinnene du omgår, enn noe annet ← Det sier nok noe om en større gruppe kvinner enn den du eventuelt tilhører. Og det vet du nok selv også (hvis du har en viss oversikt over realitetene). Endret 7. oktober 2006 av punktom
mysan Skrevet 7. oktober 2006 #18 Skrevet 7. oktober 2006 Det har blitt ganske vanlig å gratulere hverandre/kvinner denne dagen, og jeg ser ikke noe galt i det. Det kommer vel an på hva man selv legger i selve ordet "gratulerer". Jeg har aldri sett på det som at man ikke har skjønt hva dagen står for og betyr. I mine ører høres det mer ut som: "Jeg vet hvilken dato det er i dag, og er obs på hva denne dagen betyr for kvinner". Men meg om det.
Gjest Gjesta Skrevet 7. oktober 2006 #19 Skrevet 7. oktober 2006 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Pheps -mod
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå