Gå til innhold

Ulike behov

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Jeg har en liten utfordring. Lever i en hektisk småbarnshverdag med to små barn, og mannen min og jeg har begge krevende jobber. Vi er ofte slitne, det er jo greit nok. Sånn er det. Og ofte har jeg om kvelden bare lyst å legge meg og lese litt bok og sovne. Utfordringen min er da at mannen min har "konstant" lyst på sex. Har nesten følelsen av helst morgen og kveld hver dag. For meg blir dette litt kvelende nærmest, for jeg har rett og slett ikke samme driven og blir litt stressa av en forventning jeg føler henger over meg nesten hver kveld. Det er nesten så jeg synes det er ok at han er bortreist av og til. Det virker nærmest som at sex for han er litt avstressende, mens for meg er det mer sånn at jeg må være rolig og avslappet og ha hatt litt tid for meg selv før lysten kommer. Det er jo hyggelig at han har så stor driv da, men jeg synes det er litt synd at det blir ubalanse for det gjør noe med min interesse også. Jeg rekker jo søren aldri å ta initiativ for han er liksom alltid på banen.

Noen forslag til løsning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har inntrykk av at dette er en ganske så vanlig problemstilling. Virker som det å ha en stressende hverdag ikke akkurat er noe afrodisika på kvinner.

Er vel ikke så mange løsninger på dette, annet enn at mannen kanskje må nøye seg med litt mindre enn han ønsker, og at kvinnen kanskje kan bli med selv om hun ikke er super-tent i utgangspunktet?

Skrevet

To små barn og en krevende jobb kan ta knekken på sexlysten til enhver kvinne, spesielt hvis du ofte føler deg sliten og bare vil slappe av.

Gjør mannen din sin del av husarbeidet hjemme? Gjør han like mye som deg? Hvis det er skjev arbeidsfordeling i hjemmet, så be han gjøre sitt for at du kan få litt tid for deg selv og slappe av. Si til ham at du synes det er RÅSEXY å se ham ta oppvasken, eller ta klesvasken, legge barna eller liknende...(Det er jo sexy ;) ) Poenget er at hvis han kan gjøre hverdagen litt lettere og mindre stressende for deg, istedenfor å "mase" på deg, så vil sjansen for at du skal bli lettere tent og ha lyst på sex mye større.

Lykke til :)

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
To små barn og en krevende jobb kan ta knekken på sexlysten til enhver kvinne, spesielt hvis du ofte føler deg sliten og bare vil slappe av.

Gjør mannen din sin del av husarbeidet hjemme? Gjør han like mye som deg? Hvis det er skjev arbeidsfordeling i hjemmet, så be han gjøre sitt for at du kan få litt tid for deg selv og slappe av. Si til ham at du synes det er RÅSEXY å se ham ta oppvasken, eller ta klesvasken, legge barna eller liknende...(Det er jo sexy ;) ) Poenget er at hvis han kan gjøre hverdagen litt lettere og mindre stressende for deg, istedenfor å "mase" på deg, så vil sjansen for at du skal bli lettere tent og ha lyst på sex mye større.

Lykke til :)

Ja, det er liksom det. Jeg har gått rundt med virkelig dårlig samvittighet for dette, men det har jeg jo ikke grunn til. Det er bare altfor mye, og i feriene blir han alltid syk, med den konsekvens at svært mye av belastningen for hele familien faller på meg. Han gjør forsovet mye hjemme han altså, men han er flinkere til å gjøre en ting og bli ferdig med det, mens jeg gjør mye innimellom. Det er akkurat som om vi reagerer ulikt på stor belastning. Men det har kanskje heller ikke hjulpet særlig at jeg ikke har vært noe happy med jobben min de siste månedene.

Tusen takk for tips

Gjest "Gjesten" igjen
Skrevet

Det er sant at du ikke har noen grunn til å ha dårlig samvittighet. Vi har alle våre måter å reagere på i ulike settinger avhengig av hva vi blir utsatt for, og det er akkurat det du har gjort.

Du sier at du og mannen din har forskjellige måter å gjøre ting på. Og det er også normalt, men kanskje du bør også se hvilken måte er mest effektivt for deg? Bare tanken på at du har altfor mye å gjøre kan allerede gjøre deg sliten, før du i det hele tatt har begynt å gjennomføre dem. Ved å gjøre mye på en gang, har jeg erfart at du vil lett miste oversikt, føle deg utslitt, og kanskje ting blir sånn "halvgjort" og du ikke er fornøyd. Prøv å endre på rutiner som ikke fungerer optimalt for deg, enten det er dine rutiner eller hans rutiner.

Jobben har også veldig stor innvirking på deg, og noe tyder på at du har kanskje også latt "misnøyen" på jobb gå utover familielivet? Det er i alle fall bra at du er klar over at dette kan være en av grunnene til stresset :) Man kan ikke begynne å endre på ting før man er klar over dem! Det er lettere sagt enn gjort, men det er mulig!

Noen ganger bør du også akseptere at man ikke rekker å gjøre alt på en dag! Døgnet har bare 24 timer, og det er grenser for hvor mye du rekker å gjøre. Du bør ha balanse i livet ditt. Slapp av og ro deg ned uansett om du har tusen ting å gjøre. Enkelte ganger bør du stoppe opp og "go with the flow". Gi litt f***i ting, og ta ting med et smil selv om de ikke blir nøyaktig slik du hadde ønsket. Ikke minst nyt tiden du har med dine små og din mann.

Et mer balansert liv gir en mer harmonisk familie.

Ønsker deg alt godt og lykke til :)

Skrevet
Ja, det er liksom det. Jeg har gått rundt med virkelig dårlig samvittighet for dette, men det har jeg jo ikke grunn til. Det er bare altfor mye, og i feriene blir han alltid syk, med den konsekvens at svært mye av belastningen for hele familien faller på meg. Han gjør forsovet mye hjemme han altså, men han er flinkere til å gjøre en ting og bli ferdig med det, mens jeg gjør mye innimellom. Det er akkurat som om vi reagerer ulikt på stor belastning. Men det har kanskje heller ikke hjulpet særlig at jeg ikke har vært noe happy med jobben min de siste månedene.

Tusen takk for tips

Merkelig at han blir syk i ferien? og hva er det med jobben din du er missfornøyd med, er det noe du kan få hjelp til å løse opp der?

Dette med å gi og ta er et poeng da, det er som det ble nevnt over. Mannen din kan ikke regne med å få sex like ofte som han forventer og du må vel gi litt av deg selv selv om du altid ikke har like lyst. Snakk med han og forklar situasjonen.

Lykke til

Gjest Gjest 15
Skrevet

Dette er som å høre om min egen situasjon for en del år tilbake.

Hvis jeg skulle gi noen råd, så må det bli i likhet med det som allerede er foreslått her,legge lista litt lavere når det gjelder husarbeid og få mannen til å hjelpe mer til så du ikke blir så utslitt. Eller han bør vel gjøre ting i huset uten at du må be ham om det, ideelt sett.

Jeg vet at det ikke er lett, man kommer ofte inn i en ond sirkel.- Når det gjelder sex, så går menn ofte rett på sak, mens vi kvinner liker å ha en god atmosfære rundt oss. Jeg liker hvertfall ikke å hoppe fra oppvasken og rett i seng....er i feil modus da, og trenger litt tid og kos for å komme i rett stemning. Dette kan du snakke med din mann om- men ikke slik at han føler seg angrepet. Mer generelt.

Det er også viktig å ta på hverandre uten at det alltid skal føre til sex.........

Er det noe du kan gjøre med misnøyen på jobben? Det er ikke nødvendig å ha det slik. Prøv å snakke med din mann om dette, er det noe dere kan endre på? Gjøre annerledes?

Lykke til.

Skrevet

Må nesten le litt når jeg leser starten på tråden. Kjenner meg igjen på det meste. :ironi:

Men jeg sitter på andre siden. Jeg er mannen og vi har 3 barn sammen . Sex er veldig viktig for en mann. Og mitt råd blir som andre her.. Dump noen av hverdagstingene. Ta litt lettere på ting.

Vet bare av egen erfaring etter lang tid uten sex, så begynner tankene å dreie over på hvor jeg kan få sex..

Og i den situasjonen vil du ikke havne. For vi menn klarer oss en stund med høyrehånden , men ikke i evig tid :forvirret:

Reddningen vår ble som sagt tidligere. Sett husholdnings standaren et hakk lavere, og bruk tiden på hverandre istede

Lykke til

Skrevet (endret)

Du er inne på et stort problem som svært mange par sliter med. Jeg håper dere klarer å finne ut av det på et vis. For eksempel ved å følge rådene til karen over meg. Han har forøvrig gode poenger i alt han skriver. Tenkte jeg kunne utfylle litt ved å si litt mer om hvordan saken kan se ut fra en manns synsvinkel:

Det er i lengden veldig sårende og man føler seg utrolig lite verdsatt når dama gang på gang velger å prioritere husarbeid og andre trivialiteter framfor sex og nærhet med kjæresten sin. Det er også utrolig vanskelig for oss å opparbeide forståelse for at sex skal være så vanskelig når man er sliten, for for oss er sex noe som gir energi og overskudd, som slipper ut stress og som gir nærhet og en følelse av fellesskap med hun vi er glad i. Skal jeg være helt ærlig, så har jeg fortsatt ikke funnet den forståelsen, og kommer nok aldri til å gjøre det.

En annen skrev over om viktigheten av å ta på hverandre i hverdagen uten at det må føre til sex hver gang, og det er jeg i og for seg helt enig i. Men det fungerer aldri hvis den ene parten føler seg sultefôret på sex. Da blir det kun en frustrerende luremusgreie i stedet for kjærtegn for hans del. Og det er ingen av dere tjent med.

Endret av BMD
Gjest Gjest_mann_*
Skrevet

En annen skrev over om viktigheten av å ta på hverandre i hverdagen uten at det må føre til sex hver gang, og det er jeg i og for seg helt enig i. Men det fungerer aldri hvis den ene parten føler seg sultefôret på sex. Da blir det kun en frustrerende luremusgreie i stedet for kjærtegn for hans del. Og det er ingen av dere tjent med.

Veldig godt poeng!

Jeg signerer på den.

Skrevet

hva den dagen han ikke vil? hvordan vil du føle deg da?

xn var slik, blei sur at jeg maste om sex når hun var sliten men blei enda surere om jeg ikke røvde og få lit:-)

Skrevet (endret)
Du er inne på et stort problem som svært mange par sliter med. Jeg håper dere klarer å finne ut av det på et vis. For eksempel ved å følge rådene til karen over meg. Han har forøvrig gode poenger i alt han skriver. Tenkte jeg kunne utfylle litt ved å si litt mer om hvordan saken kan se ut fra en manns synsvinkel:

Det er i lengden veldig sårende og man føler seg utrolig lite verdsatt når dama gang på gang velger å prioritere husarbeid og andre trivialiteter framfor sex og nærhet med kjæresten sin. Det er også utrolig vanskelig for oss å opparbeide forståelse for at sex skal være så vanskelig når man er sliten, for for oss er sex noe som gir energi og overskudd, som slipper ut stress og som gir nærhet og en følelse av fellesskap med hun vi er glad i. Skal jeg være helt ærlig, så har jeg fortsatt ikke funnet den forståelsen, og kommer nok aldri til å gjøre det.

Dette gjelder også for kvinner hvor mannen prioriterer data, tv og søvn fremfor sex  :tristbla:  Jeg elsker sex og får alt for lite og jeg er kvinne!!! Går nok begge veier dette.

Til trådstarter:

Du bør sette pris på all sexen du får så lenge du kan! Tro meg du vil foretrekke det fremfor en mann som heller sover enn har sex med deg! DET ER FRUSTRERENDE DET!!!

Endret av måvite
Skrevet
Dette gjelder også for kvinner hvor mannen prioriterer data, tv og søvn fremfor sex    Jeg elsker sex og får alt for lite og jeg er kvinne!!! Går nok begge veier dette.

Det er klart det er like sårende når det går den andre veien. Poenget mitt er bare at det er viktig for den som vil minst å være klar over at mas om sex ikke bare er mas om å få tømt seg, men at sex med den man elsker er en viktig måte å gi og få kjærlighet på. Selv for oss "enkle" gutta. Og når partneren over tid prioriterer trivielle ting høyere enn å vise og dele kjærlighet med en, da vil kjærligheten dø.
Gjest Gjest_mann_*
Skrevet
Det er klart det er like sårende når det går den andre veien. Poenget mitt er bare at det er viktig for den som vil minst å være klar over at mas om sex ikke bare er mas om å få tømt seg, men at sex med den man elsker er en viktig måte å gi og få kjærlighet på. Selv for oss "enkle" gutta. Og når partneren over tid prioriterer trivielle ting høyere enn å vise og dele kjærlighet med en, da vil kjærligheten dø.

Mange velvalgte ord fra BMD, jeg er helt enig. Det er ikke bare fysisk sex det er snakk om. Det er snakk om kjærlighet og bekreftelse. Mangler sex i forholdet er jo det et faresignal for forholdet, men ser at det ikke er bare lett når lysten helt uteblir. Det må jo være en grunn til at lysten forvinner? enten fysisk eller psykisk, kankje har forholdet snudd seg og blitt et vennskaps forhold? Da bør man vurdere og fortelle partnern sin slik at han kan ta et standpunkt utifra det?

Skrevet

Til dere guta ovenfor:

Nå var det vel ikke slik at denne mannen må være uten sex og nærhet, men at behovene deres er ulike.

Det virker på meg som om de har sex ofte, men at de følger hans behovsmønster.

Hun sier jo også at hun ikke rekker å få lyst før han kommer på banen igjen, fordi han har behov da.

Det at de alltid følger hans behovsmønster kan faktisk få henne til å miste lysten, fordi hun aldri rekker å kjenne på behovet sitt.

Det blir det samme som å måtte spise mens en ennå er mett, og selv om en slett ikke har lyst på mat akkurat da. Og hva om dette ble et mønster, slik at en aldri rakk å føle seg sulten?

Jeg synes dere som har svart her kun ser dette fra deres eget ståsted. Noen av dere kommer til og med med advarsler om hva som kan skje dersom mannen ikke får sine behov fyllt til enhver tid....da vil han søke andre steder. Ja ja, så får han bare gjøre det da, tenker nå jeg.

Hva om han heller gjorde seg litt kostbar, ventet litt, så hun kanskje ble litt sulten? Tror det er bedre enn å fronte sitt eget behov til enhver tid.

Ser også at andre kvinner prøver å gi henne en slags oppskrift på hvordan hun skal komme opp på hans behovsnivå, nemlig ved å gjøre mindre husarbeid. Hva om de faktisk har ulike behov fra naturens side. Tror dere fortsatt at mindre husarbeid er en universalløsning på å få høyere sexdrift?

Hos oss deler vi på husarbeidet, og vi har et lettstelt hus. Likevel har han større sexdrift enn meg. Men vi har avpasset sexlivet etter hverandres behov, vi prøver å møtes "på midten" i stedet for at kun den ene må innrette seg etter den andre.

Til trådstarter, som du nevner i overskriften, tror jeg at dere rett og slett har forskjellige behov. Og det må det være lov til å ha. Men han må også tilegne seg forståelse for det.

Skrevet

korrekt: afrodisiaka

ups, klarte å kopiere samme stavingen

Skrevet

Kosemose: når du først skal skrive så pent og uforståelig for de fleste kan du i det minste skrive korrekt ;) afrodisika, ikke afrodisika

Skrevet (endret)
Jeg synes dere som har svart her kun ser dette fra deres eget ståsted.
Jeg presiserte allerede i første post at den nettopp var for å presentere problemstillingen fra mannens synsvinkel. Fordi jeg trodde hun kunne ha nytte av å se det fra den siden også.

Noen av dere kommer til og med med advarsler om hva som kan skje dersom mannen ikke får sine behov fyllt til enhver tid....da vil han søke andre steder.
Du bør lese innleggene en gang til. Det er ikke det som står der.

Til trådstarter, som du nevner i overskriften, tror jeg at dere rett og slett har forskjellige behov. Og det må det være lov til å ha. Men han må også tilegne seg forståelse for det.

Selvfølgelig må han også jobbe med å forstå og tilpasse seg henne. Men jeg er fortsatt av den oppfatning at sex og nærhet er av de områdene der den som vil minst bør strekke seg lengst. Ikke være den eneste som strekker seg, men være den som strekker seg lengst. Grunnene har både jeg og andre nevnt flere ganger nå, og jeg klarer ikke forklare dem bedre enn jeg allerede har gjort. Endret av BMD
Skrevet

Om du tar vekk den biten om husarbeid ;) så skriver jeg under på alt du sier. Men jeg tror ikke dette har så mye med kjønn å gjøre. Jeg er hjemme med fire barn, det er utrolig krevende, og selv om jeg selvfølgelig blir sliten så er jeg aldri for trøtt til kos og sex. Det er derimot min mann. Han velger søvn over sex, jeg velger sex over søvn. Nå er frekvensen at vi har relativt dårlig sex ca to ganger i mnd. Det er fortvilende, spesielt med tanke på at sex er så utrolig positivt for meg. Ved å ha sex så takler jeg hverdagen mye bedre. Humøret stiger, kjærligheten for min mann pleies og jeg føler en samhørighet og nærhet med han som er deilig.

Hverdagen blir rett og slett en helt annen når jeg har fått min dose med sex, nærhet og kos.

uten dette så blir jeg helt deprimert. Jeg tenker helt klart i de baner at jeg ikke kan leve under slike forhold i mange år til... Da kommer jeg til å ryke ved første anledning...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...