Gå til innhold

Hvordan tiner jeg frossen Scampi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpt en pose frossen scampi. Hvordan tiner jeg dem?

Tenkte å ha dem til middag på søndag. Kan jeg lage marinade i kveld eller i morgen og la dem ligge i den til da?

Hååååper noen har tips!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tin dem helt i kjøleskapet.

Du kan godt lage marinade i dag eller i morgen og la dem ligge i marinaden i kjøleskap til du skal bruke dem.

Endret av pulverheksa
Skrevet

Jeg pleier ikke å tine dem før jeg steker dem.

Gjest Gjest_pulverheksa_*
Skrevet
Jeg pleier ikke å tine dem før jeg steker dem.

Det bør du gjøre, frossne varer på panna gjør at temperaturen synker og de blir mer kokt enn stekt.

Scampi trenger maks tre minutter på varm panne.

Pulverheksa ii

Skrevet

Hei

Det spørs hvor lang tid jeg har. Det beste er nok å tine dem i kjøleskap. Men hvis du har dårlig tid kan du også tine dem i iskaldt vann. Husk å fjerne tarmkanalen på scampien dersom dette ikke er gjort allerede og ikke stek/kok dem for lenge for da blir de seige.

• 2 uker senere...
Skrevet

å tine de i lunket vann er nok bedre vil jeg tro...

du kan la scampiene ligge i marinade i kjøleskap, men ikke i vann over natten...da blir de seige..

Skrevet
å tine de i lunket vann er nok bedre vil jeg tro...

Man skal adri tine i noe annet enn kaldt vann. Det har jeg lært av en kokkevenn, derfor tror jeg det stemmer.

Skrevet

Hei

Ja, ting skal alltif tines i kaldt vann.

Skrevet
Hei

Ja, ting skal alltif tines i kaldt vann.

Det lærte jeg da jeg var nyinnflyttet på hybel og bare hadde frossen ørret :) Å butte den i en pose i lunket vann var en svært dårlig idé, det ble bare smørje av det, rett og slett, så det anbefales ikke..

Bruk kaldt vann! :)

Skrevet

og med kaldt vann tiner maten innenifra.

mens med lunket tiner den utenifra

Skrevet

ok, beklager! (kan vel trøste meg med at det er derfor samboeren min lager mat)

Skrevet

Nå har du jo riktignok allerede laget maten, men jeg pleier å ta risten over oppvaskkummen og fylle den med VARMT vann, så det damper. På risten legger jeg kjøkkenpapir, og så legger jeg scampi'en strødd utover. På den måten er scampien klar når jeg er ferdig med å kutte grønnsakene og kan hive alt sammen i wok'en. Enkelt og greit! :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Kjøtt og andre matvarer tiner litt fortere i varmt vann enn i kaldt. Likevel er det en dårlig idé å tine opp mat i varmt vann, for de slumrende bakteriene på overflaten av maten kvikner veldig til når temperaturen stiger til 20-30 ºC. Dette gjelder både vanlige forråtnelsesbakterier, som alltid er til stede, og mer sjeldne bakterier som kan fremkalle sykdommer. Bakteriene kan nemlig formere seg både på overflaten av kjøttet og i vannet som ligger i emballasjen. Det er med andre ord dårlig hygiene å tine opp frossen mat i varmt vann. Hvis man endelig vil tine opp frossen mat i vann, kan vi anbefale å bruke rennende kaldt vann. Men dette er selvfølgelig en dårlig løsning miljømessig sett. Det beste er å la kjøttet tine i kjøleskapet eller i en mikrobølgeovn. I mikrobølgeovnen tar opptiningen bare noen ganske få minutter, fordi hele matvaren tiner på én gang og ikke gradvis fra overflaten og innover mot midten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...