aline Skrevet 22. januar 2003 #21 Del Skrevet 22. januar 2003 Ja, du har kjent denne gutten i flere år, men du kjenner ikke familien hans godt nok! Du spør i første innlegget ditt om hva hans familie vil si, om de vil godta kirkebryllup og evt andre ting som følger med. Finn ut mer om hans familie før du tar steget å gifter deg med ett menneske du ikke aner særlig om røttene til, er mitt råd. Bor dere sammen? eller skal dere gå rett fra kjærester til ekteskap? Ikke at det er noe galt i det, men jeg bare lurer. Og dersom dere ikke bor sammen før ekteskap, hvorfor velger dere å gå rett på ekteskap? Er det ditt valg også? eller er det preget av hans meninger? Hva sier din familie/hans familien/han/du om samboerskal uten ekteskap? Hva sier du/han/hans familie/ din familie til barn utenom ekteskapet? Du bør finne ut MYE om mannen før du tar skrittet dithen å gifter deg med ham, og ikke minst blander barn inn i forholdet. Dette gjelder uansett hvor han kommer fra, men som sagt, i ett forhold med en muslim VET vi jo at muligheten for at forskjellene kan være vanskelig store er der, og da har man jo fordelen av å kunne forberede seg, undersøke det som kan virke annerledes, bli kjent med så mange av "fellene" som mulig. Lykke til. (både norske og utenlandske, kristne og ikke-kristne, snille og slemme, kunne sagt de samme ordene din kjære sier til deg, og det kan stemme på noen og ikke stemme hos andre, det er viktig og også se om ordene passer sammen med hans tanker og verdier ang hverdagen i ett forhold. Hans gjerninger og reaksjoner sier ofte mer en ord.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruby Skrevet 22. januar 2003 #22 Del Skrevet 22. januar 2003 Ser ingen grunn til at norske kvinner skal være ekstra forsiktige når de gifter seg med muslimske menn. Derimot burde de kanskje være mere forsiktige når de tar på seg familieforpliktelser med norske menn. Vel, jeg tror du tar feil der.... Denne religionen er ganske så annerledes enn fra det vi er vant med her i Norge, det som er ulovlig og bannlyst her blir lovlig ifølge deres religion. Og når man tviler så skal man ta det alvorlig, uansett rase, religion eller personlighet. Når man stiller seg selv og andre spørsmål om hva man skal gjøre så er det klart at man tviler, og et ekteskap skal du være 100% sikker på å gå inn i UANSETT! Jeg synes helt klart at du skal drøye dette, til du vet hva du vil gjøre selv. Det er ditt liv, det er du som må leve med dette hvis du gjør en feil. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. januar 2003 #23 Del Skrevet 22. januar 2003 vi er samboere men så klart jeg har da ikke snakket med familien hans om giftemål enda. det er litt tidlig. og det vil jeg selv planlegge. vil helle rikke ha noe kodeord som en nevnte her, det skal være min høytidlige dag ikke noe slikt tull bak det hele. skal jeg gifte meg med han skal jeg vite at jeg unngår slikt! jeg har da fisket mye og han eier ingen slike holdninger. jeg ser på han som annerledes enn alle andre, etter alt han har sagt! men man hører så mye dritt om dagen, og jeg er veldig negativ! derfor spurte jeg....det skjer jo i svært få tilfeller! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 22. januar 2003 #24 Del Skrevet 22. januar 2003 Vel, jeg tror du tar feil der.... Denne religionen er ganske så annerledes enn fra det vi er vant med her i Norge, det som er ulovlig og bannlyst her blir lovlig ifølge deres religion. At noe ikke er lov i norge betyr ikke at det ikke skjer. For en tid siden kom det en undersøkelse som sa at mere enn hver tiende norske kvinner opplever vold i ekteskapet/samboerskapet. Eksperter mente at det var store mørketall i denne undersøkelsen, fordi kvinner ofte ikke vil inrømme at de blir mishandlet, selv når de er anonyme. Mitt poeng er at man bør være forsiktig når man går inn i et seriøst forhold, enten det er en greker, normann eller araber man er forelska i. Jeg ser at du egentlig er enig med meg: Og når man tviler så skal man ta det alvorlig, uansett rase, religion eller personlighet. Når man stiller seg selv og andre spørsmål om hva man skal gjøre så er det klart at man tviler, og et ekteskap skal du være 100% sikker på å gå inn i UANSETT! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellen26 Skrevet 22. januar 2003 #25 Del Skrevet 22. januar 2003 Hei, Jeg er stor sett enig med de fleste her inne; Du gjor kanskje ikke noe galt i aa vente litt med ett giftemaal. Du sier dere er samboere. Hvor lenge har dere bodd sammen? Jeg tror det er veldig vanlig aa vaere litt usikker foer man gifter seg med ett annet mennske, vaere seg en muslim eller en nordmann. Og min mening er at man skal ikke stresse, men ta tiden til hjelp. Paa den andre side bor du kanskje ikke mase alt for mye heller? Jo, du kan godt undersoke og bli bedre kjent med familien hans; men ikke utsett han/familien for et kryssforhor. Tror du oppnaar mer med aa gjore det paa en diskret maate. Jeg maa jo bare si at jeg hadde kanskje ogsaa blitt litt fortvilt hvis jeg var han.....og kanskje til og med litt irritert/frustrert- hvis du bringer dette paa bane hele tiden. Du sier at: jeg ser på han som annerledes enn alle andre, etter alt han har sagt! men man hører så mye dritt om dagen, og jeg er veldig negativ! derfor spurte jeg....det skjer jo i svært få tilfeller! Jeg synes ogsaa at du skal tenke gjennom folgende: Du sier du er usikker. Hvorfor er du usikker? 1) Er det pga av alt du horer i media/ den negative fokuseringen paa muslimer? 2) Eller er det din "indre stemme/ folelse" som forteller deg aa vaere forsiktig? Har du en litt "bad feeling" inne i deg, er det nok grunnlag for litt skepsis eller utsettelse av bryllupet. Man skal vel ikke gifte seg med noen, nordmann eller muslim, hvis man har en slik folelse. Stiller du derimot dette sporsmaalet kun pga den negative fokuseringen i media, synes jeg du skal folge dine egne folelser. Det er jo tross alt du som kjenner denne mannen, og det er ditt liv! Er dette mannen du vil dele resten av livet ditt med? Min beste venninne har vaert gift med en kurder fra Irak i 5 aar, og det fungerer svaert bra for disse. Og jeg vet at denne mannen behandler venninnen min bedre enn noen annen. Ta tiden til hjelp du! Jeg synes ikke du skal "dumpe" samboeren din bare fordi du har hort mye galt om slike ekteskap. Vi maa jo huske at 50 % av alle norske ekteskap ogsaa ender i skillsmisse. Igjen; dette er ditt liv og din kjaereste. Det er din avgjorelse. Hva du enn velger synes jeg du skal vente litt med bryllupet; ikke fordi han er muslim, men fordi du kanskje ikke er helt klar for aa gifte deg enda. Jeg onsker jeg deg lykke til....... Ellen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2003 #26 Del Skrevet 23. januar 2003 nei så absolutt er jeg ikke klar for å gifte meg enda! det er sikkert, skal nok vente noen år! vi har væ'rt samboer i snart et år! og det er kun pga media jeg er usikker! på han er jeg 100% sikker, deter bare dte at alt det drittet som blir lagt frem i media gjør meg litt usikker! det er jo ikke så rart det, ettersok så fort det skjer noe skal de blåse det opp i det lange og det brede! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 23. januar 2003 #27 Del Skrevet 23. januar 2003 Du sier han oppfatter din skepsis og dine "undersøkelser" litt som mas. Dersom du skal få ett virkelig og ekte inntrykk av kulturen og familien hans, tror jeg det går mer smertefritt og uten mas dersom du viser ekte interesse istedenfor å spør om alt hele tiden. Samtidig sier du at du er negativ, og blir noe farget av media oppslutning rundt muslimer og deres farlige natur. Ikke rart han blir lei og oppfatter det som mas da. Bruk heller din egen tid sammen med ham OG familien hans. Og som jeg tidligere nevnte, få hans og din familie til å treffes, la dem bli kjent med hverandre. Du og din familie vil da kunne bli trygge på hvordan hele familien hans fungerer. Vis oppriktig interesse i å bli kjent med, delta, i også den delen av ham som er kultur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå