Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2003 #1 Skrevet 21. januar 2003 skal ikke starte noen skikkelig rasistisk debatt på noen måte! det er jeg så asbolutt ikke! men jeg er gaske tvilende, selv er jeg sammen en utenlandsk ung herremann! vi hadde kjent hverandre før vi ble sammen! nå har vi tilbrakt noen gode år sammen og vi snakker ofte om fremtiden og ser begge en fremtid med hverandre! men når min femtid og mitt bryllup og mine barn kommer opp som et samtaleemne hjemme hos min familie, nevner alle at det kan ikke bli sammen den guttensom jeg elsker av mitt hele hjerte nå! han er muslimsk, og han ser annerledes på ting, sier dem! greit nok, de kan kanskje gjøre det! men jeg har tatt dette emnet opp med han, og vi snakker om det ganske så ofte! det han da sier, er at han skal vise meg og min familie at han er annerledes og at han skal gi meg alt jeg peker på, og sørge for at jeg skal få stå hvit brud, få barn og leve et ordentlig familieliv sammen! dette sier han mens han ser meg inn i øynene og lover dette! så kommer det lille cluet mitt.. selv velger jeg helst å tro på dette, gutten har aldri skadet meg på noen måte, aldri gjort meg noe vondtm og aldri vært utro! han er den snilleste jeg kjenner, er der alltid for meg, stiller alltid opp uansett hva! han setter meg nesten før sin egen familie. men i disse dager med æresdrap osv så skjønner jeg også at min familie er i tvil, og det så klart smitter over på meg! hva skal jeg velge å tro.? på det familien sier, eller det hanlover meg!? egentlig tror jeg mest på det han sier, det er jeg som kjenner han og vet hva slags type han er. men hva med familien hans. vil de komme til å godta et kirkebryllup og alt det andre han lover? og så er det noen som sier at "vent til den dagen han har giftet seg med deg, først da blir han til en tyrann". jeg vet ikke helt hva jeg skal tro jeg...... og et lite spørsmål ved siden av, kan en muslimsk gutt som har tilbrakthele sitt liv, har oppholdstillatelse, norsk pass osv gifte seg i en norsk kirke sånn uten videre?
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 21. januar 2003 #2 Skrevet 21. januar 2003 Ta en titt på saken som har gått i Bergen de siste dagene. Denne kvinnen som ble meid med av sin ektemann trenkte nok mange av de samme tankene som du gjør nå "han er jo så snill, sier han aldri vil behandle meg dårlig etc". Mange muslimske ektemenn forandrer seg totalt etter at ekteskapet er inngått- og du tar en kjempesjanse ved å få barn med denne mannen. Plutselig er du fanget i en felle der mishandling og overgrep er en del av hverdagen og du risikerer å bli drept hvis du setter deg opp mot hans vilje. Synes du skal ta deg enda bedre tid til å tenke over hva du egentlig vil med denne mannen- for det er tydelig at du er usikker og det bør du være også. Milla
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2003 #3 Skrevet 21. januar 2003 Dette er vanskelig...Jeg tror det eneste du kan gjøre er å følge hjertet ditt! Det er vanskelig å vite hvordan den man er sammen med vil være noen år frem i tid..man har ingen garantier.. Jeg vet ikke om det er mer vold og problemer i familier med muslimer,eller blandings forhold,men jeg vet at jeg nok ville vært en smule skeptisk,og kanskje tenkt meg godt om før jeg fikk barn med en muslim. Mest pga kultur forskjellene, eller ideologiske forskjeller. Har dere snakket om barneoppdragelse? om han vil oppdra barna til å bli muslimer? Dere har nok endel ting å snakke om før dere gifter dere og får barn...slik som alle par ellers har..håper jeg!! Det er viktig å lytte til hjertet sitt og magefølelsen sin,og å våge å se kritisk på den man er sammen med! Dette kan være vanskelig når man er forelsket,men jeg tror det er viktig!! Spesielt før man skaffer seg barn! Igjen:følg hjertet ditt! Lykke til!
Sannasol Skrevet 21. januar 2003 #4 Skrevet 21. januar 2003 Dette er nok en vanskelig situasjon. Haster det å gifte seg da? Hvor gammel er du/han? Hvis han står på om at dere burde gifte dere, synes jeg noen få klokker skal ringe i hodet ditt. Hvorfor vil han det. Pga at han elsker deg, eller pga at han vil ta kontrollen over deg. Selvfølgelig vil han si at det er fordi han elsker deg, og vil gjøre alt for deg. Det har alle "snille" eller ikke snille muslimer sagt forut for ekteskap. Selvfølgelig har mange løyet, men hvordan skal man gjennomskue en slik løgn?? Hvordan lever familien hans da? Foreldrene og sånn? Godtar de deres forhold? Er moren hans underkuet? Må bare beklage at jeg virker negativ, men jeg hadde vært veldig skeptisk. Det er vanskelig å gjennomskue en troverdig person. Kanskje er alt han sier sant, kanskje ikke. Men uansett, dette kan bare du ta en avgjørelse på. Det er du som elsker mannen, og som vet hva du ønsker å satse. Sjansen er vel større for at han ønsker et "normalt" (slik som vi ser på normalt) familieliv hvis han alltid har bodd i Norge. Men, ønsker han å leve etter muslimsk tradisjon så må du jo få vite det. Dette ble kanskje litt rotete, men håper du skjønte mine poenger. Lykke til!!
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 21. januar 2003 #5 Skrevet 21. januar 2003 [quote="Sannasol"Sjansen er vel større for at han ønsker et "normalt" (slik som vi ser på normalt) familieliv hvis han alltid har bodd i Norge.
Fakse Skrevet 21. januar 2003 #6 Skrevet 21. januar 2003 Du kan ikke vite om du kan stole på kjæresten din bare ved å høre på det han sier, det kan man hverken med muslimer, kristne, ateister eller andre mennesker. For at du skal vite at du kan stole på han, må du tilbringe tid sammen med han. Prat med han, gjør ting sammen. Lev hverdagen. Gi deg og forholdet god tid, slik at dere virkelig blir kjent med hverandre. Dette bør gjelde for alle forhold, ikke bare for de som er sammen med en "skummel" fremmedkulturell. Hold hodet klart, og reager på eventuelle alarmklokker som ringer hos deg. Bryt forholdet dersom noe er galt, ikke unnskyld han med at "han er jo så snill til vanlig". Milla sier at faren er til stede for at han endrer personlighet i det dere er gift. Dette er en reell fare i mange sammenhenger, for eksempel dersom man har et forhold til en psykopat. Disse kan ofte være veldig snille i begynnelsen. Ofte ønsker slike personer et raskt bryllup, og du minsker derfor sjansen for å oppleve noe sånnt dersom du bruker tid på å bli kjent med han. Etter å ha opplevd litt hverdag sammen vet du godt hvor du har han. En god pekepinne kan likevel være å se på hvordan familien hans har det, og hvordan han behandler sine foreldre/søsken, og andre personer som står han nært. Dersom han er den du tror han er vil forhåpentligvis også familien din innse at han ikke representerer noe skummelt på noen måte.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 21. januar 2003 #7 Skrevet 21. januar 2003 Selvfølgelig kan alle forandre seg til det verre etter ett bryllup- men vi kan ikke bare overse at mange muslimer har en enorm eietrang ovenfor den de er gift med- det ligger i deres kultur, og det er forventet av dem av andre familiemedlemmer at de "kontrollerer" sin kone. Gjør han ikke det er han i deres øyne mislykket som både muslim og mann og da begynner vi å komme inn på det som kalles for "Æresbegrep". Milla
aline Skrevet 21. januar 2003 #8 Skrevet 21. januar 2003 Jeg tror det er fullt mulig at han mener det han sier til deg! Men jeg mener også at det ikke er snakk om å være negativ eller rassistisk eller redd dersom du undersøker litt rundt hans families skikker og regler. Undersøk og bli litt bedre kjent med hans kultur, hvor sterkt han er bundet til sin religion, hvor sterkt bundet han er til/av sin familie og dens meninger etc. Du kan lære å kjenne mannen som den enkeltpersonen han er pr dags dato. Du kan VITE at det han sier til deg er sant. Men situasjoner og endringer i hverdagen kan forandre etthvert menneske. Det ser vi jo bare av å se på den siste ukens to familietragedier, hvor drap har blitt utført, ant av ellers snille og rolige mennesker med det som oppfattes av andre som harmoniske liv. Ting skjer! uansett religion og kultur. Det som er greit med mennesker med annen kultur, er at du jo på forhånd kan forberede deg på evt. vanskeligheter. Du kan sørge for å bli kjent med hans familie, lære deg hvordan de tenker og fungerer i forhold til forhold/ kultur/ familie etc. De har jo en annen kultur og religion, klart det kan by på problemer! Men det betyr ikke det samme som at de ikke er overkommelige! Se bare på din egen familie! De er ikke akkurat åpne og hjertelige på at du skal gå inn i ekteskapet med en partner av annen kultur og religion. når vi er skeptiske, så er det ikke utenkelig at hans familie også er skeptiske, og har sine meninger om dette. Kanskje deres to familier skal få sjansen til å møte hverandre og bli litt kjent med hverandre? Da kan dere kanskje se hvordan dere kan få ting til å funke sammen? Vit så mye som du kan om helheten før dere gifter dere og får barn, bli kjent med mer en bare ham, bli også kjent med det som gjør deg og din familie usikker, dvs bli kjent med hans miljø og kultur. Det er lov å ta forhåndsregler! Og være realistisk når to som er forskjellige fra før fødselen av skal få alt til å funke rundt seg. Vær klar over hva som skjer i noen forhold med forskjellig bakgrunn, men vær også klar over at andre "blanda-kulturelle" forhold fungerer.
Gjest Marja Skrevet 21. januar 2003 #9 Skrevet 21. januar 2003 Din kjæreste mener sikkert det han sier til deg, men problemet er at dette fort kan endre seg uansett. Som nevnt ovenfor kommer press fra familie, forventninger om hvordan en kone av en muslimsk mann skal være osv. En tidligere kollega fra Pakistan, født og oppvokst i Norge fikk en norsk kjæreste og flyttet sammen med henne. Da kom familien inn med sterkt press. Denne mannen ønsket ikke å gifte seg riktig enda og skulle han være samboer med en Norsk dame uten å være gift måtte han velge mellom familien eller henne. Han valgte henne og familien kuttet dermed all kontakt med han. Mannen er "urnorsk" og kjempehyggelig. Han trodde heller ikke hans egen familie ville reagere på den måten men det kom ikke til overflaten før svært sent. Jeg tror veldig mange av de muslimske mennene faller for presset og ikke gjør som min kollega. Var jeg deg ville jeg iallefall foretatt noen grundige tester, kanskje noe som du vet en ekte muslim ikke ville tolerert
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 21. januar 2003 #10 Skrevet 21. januar 2003 Som nevnt ovenfor kommer press fra familie' date=' forventninger om hvordan en kone av en muslimsk mann skal være osv.[/quote'] Det er nettopp her hunden ligger begravet- og det er dette som kan være livsfarlig. Familiens press kan drive ham så langt at han ender opp med å drepe deg hvis du ikke oppfyller alle forventningene familien har til deg om at du skal bli en "god kone". Milla
Gjest Zalomine Skrevet 21. januar 2003 #11 Skrevet 21. januar 2003 Jeg velger å bare svare på det siste spørsmålet, det andre har mange andre svart på allerede. og et lite spørsmål ved siden av' date=' kan en muslimsk gutt som har tilbrakthele sitt liv, har oppholdstillatelse, norsk pass osv gifte seg i en norsk kirke sånn uten videre?[/quote'] Svaret er: Det avhenger ikke av hans oppholdstillatelse, pass eller hvor han har bodd i sitt liv, men hans tilhørighet til kirken. En prest kan nekte å vie et par der et av medlemmene ikke er med i den norske krika, nemlig. Men dere finner sikkert en prest som er villig, om dere leter litt. Dette er info jeg har fra kirken.no
Fakse Skrevet 21. januar 2003 #12 Skrevet 21. januar 2003 Milla: Det kan være på sin plass å nevne at du snakker om en VELDIG liten anndel av muslimske menn her. De som går til det drastiske skritt å drepe sin kone gjør det som regel som en kombinasjon av psykiske problemer og press fra familien. De alle fleste muslimske menn kunne ikke engang tenke på å gjøre noe sånnt, uansett hva familien synes. Faren er langt større for å bli drept om man ferdes som trafikant på norske veier enn om man gifter seg med en muslimsk mann. Hun som spør påpeker jo nettopp at hun ikke vi ha en rasistisk debatt, og det bør du respektere. Det er uansett ikke nødvendig å stigmatisere en hel gruppe på denne måten.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 21. januar 2003 #13 Skrevet 21. januar 2003 Dette er ikke noen rasistisk debatt, vær klar over at grunnen til at dette ikke har kommet frem i lyset tidligere er delvis pga. folk som deg har hylt opp om rasisme hver gang noen har stilt spm. som omhandler hvor lurt det er å gifte seg med en muslim. Det er ikke rasisme og påpeke at mange muslimer sett og slett blir tyranniske etter at de har giftet seg med norske kvinner. Milla
Gjest indiangranny Skrevet 21. januar 2003 #14 Skrevet 21. januar 2003 Hei gjest :D Jeg skal prøve å svare deg så godt jeg kan på dette og er selv gift med en fra utlandet. Du må lære gutten og hans familie og kjenne ta deg god tid.Vår åpen og spør om det er noe du lurer på,min mann er indisk og kristen.Selv om vi har samme tro er kulturen der og jeg synes den er berikende på mange måter. :D Dere må respektere hverandre og gi hverandre tid til å bli kjent med hverandre.Vi giftet oss ikke i den kirken fordi jeg har vært gift før men vi fikk prestens velsignelse over ekteskapet etter vi var gift hos byfogden og det var også høytidlig. Problemer er det i alle ekteskap om du er gift med norsk eller ikke,da får en løse problemene i fellesskap og ikke krangle.Snakk sammen om alt og bli enige,mange ganger synes gubben at jeg har en fin løsning på saken og andre gangen synes jeg han har den beste løsningen.Vi har mye å lære av dem skal jeg si deg se bare på hvordan de behandler sine gamle foreldre,her stuer vi dem bort på gamlehjem og noen ganger kommer ikke ungen på besøk men de dukker opp for å kreve arven når den tid kommer. Det ble litt av hvert her i mitt svar til deg og tilsist bli kjent med han og lytt til hjertet ditt. hilsen
Fakse Skrevet 21. januar 2003 #15 Skrevet 21. januar 2003 Dette er ikke noen rasistisk debatt, vær klar over at grunnen til at dette ikke har kommet frem i lyset tidligere er delvis pga. folk som deg har hylt opp om rasisme hver gang noen har stilt spm. som omhandler hvor lurt det er å gifte seg med en muslim. Det er ikke rasisme og påpeke at mange muslimer sett og slett blir tyranniske etter at de har giftet seg med norske kvinner. Milla
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2003 #16 Skrevet 21. januar 2003 har møtt hans familie og det er ikke så særlig strengt der! moren har kanskje den største rollen i familien! gutten kjenner jeg svært ås godt og det er da snakk om flere år! vi snakke råpent om dette og i det siste har jeg spurt han så masse om emnet at han begynner å bli irritert fordi jeg maser såpass mye! han lover meg like my ehver gang og sier at det er kun i sjeldne (idiotiske) forhold at det værste skjer. men så fort det skjer med en utenlandsk så skal det blåses opp i avisa! han sier at han har ikke tenkt tilå¨kaste bort disse årene for å vente på at han skal bli en tyrann den dagen han gifter seg! da hadde han heller lbitt sammen en han visste at han kunne gjøre sånt med, og han hadde vel ikke vært så trofast og gitt meg så mye av både tid penger og energi! det stemmer jo! sånn sett høres det svært positivt! han vet selv at jeg er en skikkelig stå på jente med mine egne meninger, og de bøyer han seg etter! og han sier at han aldri kunne ha skadet meg fordi han elsker meg så høyt og respekterer min familie såpass masse. så jeg velgher kanskje å tro på han! det er mye logisk i det han sier, er det ikke?
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 21. januar 2003 #17 Skrevet 21. januar 2003 moren har kanskje den største rollen i familien! Det at moren er den som har kontroll på familien betyr ikke dermed at familien er liberal. Muslimske kvinner kan være like ille som sine menn i spørsmål om ære. Mange muslimske gutter reagerer med irritasjon og etterhvert sinne hvis kvinnen spør for mye om slike ting- noen prøver sågar å spille såret slik du du blir sint på deg selv for å ha slike tanker, men det er bare ett spill for å få deg i fella så vær på vakt selv om du føler at du kjenner dem. Skulle du gifte deg med denne mannen så gjør det samme som en norsk kvinne gjorde (leste denne historien i KK), hun sørget nemlig for å ha avtalt ett kodeord til sin nærmeste familie i tilfelle hun trengte hjelp og det viste seg å være nyttig, hun ble utsatt for vold kun få dager etter bryllupet og fikk hjelp øyeblikkelig. Milla
wondergirl Skrevet 21. januar 2003 #18 Skrevet 21. januar 2003 Kan du ikke fiske litt i forhold til holdningene hans generelt, da? Hvis han er veldig verdikonservativ, er han sannsynligvis også mindre tolerant, sånn er det ikke bare med muslimer, men også med norske, kristne.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 21. januar 2003 #19 Skrevet 21. januar 2003 Enig med Wondergirl, på med vadestøvler og gå ned i dypet med søkke og snøre.... her skal det fiskes. Milla
Daisy Skrevet 22. januar 2003 #20 Skrevet 22. januar 2003 Det at du lufter dette på KG er vel et tegn på at du innerst inne er skeptisk til å knytte varige bånd med denne mannen???? Hadde du vært overbevist om at du trygt kunne gjøre det, hadde du ikke hatt behov for andres oppfatning....???????
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå