Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #1 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg skal leggenytt listverk på et soverom i loftsetasjen. Fra tidligere har jeg prøvd meg på å legge golvlister. Denne jobben er mye verre fordi det skal opp mase listverk i skråtak. Er det noen som har sett gode gjør-det-selv-guider på nett til slike jobber? De jeg kan finne dreier seg bare om vanlig golvlisting. Dette er mye vanskligere!!
Gjest Turi Skrevet 6. oktober 2006 #2 Skrevet 6. oktober 2006 Vi brukte snekker, og selv han sleit i skråtakene våre. Ellers er et godt tips å sette klosser i hjørnene dersom det passer inn. Det gjør det lettere enn å skulle skråskjære først på langs og så på lengden, og så få alt til å passe sammen. Og så er acryl et fantastisk materiale dersom du skal male listene etterpå.
Gjest Lea Skrevet 7. oktober 2006 #4 Skrevet 7. oktober 2006 Akrylmasse er er helt supert til å fylle opp små feil i slike tak. Den er overmalbar og gjør det mye enklere. Velg gjerne helt glatte lister uten profiler i slike tak. Da er det mye lettere å sage dem i riktig vinkel.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #5 Skrevet 16. oktober 2006 Enig med andre her, hjørneklosser og akrylmasse må man bare ha tilgjenglig når det skal listes i rom med mye hjørner og skråtak. Spesielt hvis du ikke har en ordentlig sag som kan sage nøyaktige vinkler. Man finner sjelden vegger som er allurat 45 grader i hjørnene. Ferdigmalte lister er veldig greit, ofte er malejobben mer tidkrevende enn det å sett opp listverket. Så det har vi begynt å kjøpe.
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2008 #6 Skrevet 2. juni 2008 Et bra tips er jo å spørre noen som kan en del om lister. Om man kjenner en snekker eller om man spør i butikken der man kjøper listene. Akrylmasse og hjørneklosser gjør jobben mye lettere og klossene gjør at det ser ganske eksklusivt ut når det er ferdig. Jeg kjøpte lister på en liten forretning i Råde i Østfold som heter Listverkfabrikken, og kan anbefale de.
ashera Skrevet 2. juni 2008 #7 Skrevet 2. juni 2008 Kjøp deg en gjæresag, eller i det minste en gjærekasse som kan styre saga i de mest vanlige vinklene. Sistnevnte koster en slikk og ingenting, gjæresaga må du nok ut med noen hundrelapper for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå