Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Jeg trenger litt hjelp til utregning av når fedrekvoten senest kan starte.

Min permisjon starter 05.05.03. Har da også 5 uker ferie fra 2002 som jeg tar i permisjonstiden.

Min samboer skal benytte seg av sin pappapermisjon, de siste 4 ukene av permisjonstiden vi har på 52 uker. NÅR blir da dato for når fedrekvoten skal starte? Dette må jeg fylle ut på skjemaet som sendes trygdekontoret.

Og når må jeg ut i jobb igjen?

Setter utrolig stor pris på hjelpen du gir!! Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo litt ann på om du skal ha 80 eller 100%.Ved fek 80 % av full sats har du 52 uker.4 uker er forbeholdt far.Du har jo 5 uker ferie pluss evt for 2003.

Da blir det 48 pluss 5 uker på deg.Husk at du ikke får betalt for de fem ukene ved ferie.(Pluss evt for 2003)

Her er en link.http://www.jus.uio.no/jussbuss/brosjyrer/sag-ferie99.html#Heading37

Håper at dette var til hjelp. :-?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Ja, dette var forsåvidt en fin hjelp på å få. Men dette visste jeg egentlig fra før...

Lurer på om noen kan regne ut dato for meg?

Går ut i fødselpermisjon 05 mai 2003. Skal også da ha ferie i permisjonstiden. Har da regnet ut at jeg må tilbake på jobb 10 mai 2004. Betyr dette dermed at far kan starte sine 4 uker samme dag som jeg går tilbake i jobb, dvs. 10 mai 2004?

Takk!

Gjest Anonymous
Skrevet

Du må ikke vente til permisjoen din er over før far tar sine 4 uker. Det som er vanlig å gjøre er at far tar ut 4 uker permisjon i din permisjontid, men da må du ta ut ferie de samme ukene! Permisjoen din stopper når far tar sin del og forskyves da til far er ferdig med sin permisjon. Da har du en ferieuke igjen eller 6 hvis du har 5 fra i fjor også! Denne ferien kan du ta når som helst men du må skrive det opp på skjemat "krav om fødselspenger" slik at trygdekontoret vet når permisjonen stopper og når den starter opp igjen! Det er ingen penger som blir utbetalt i ferieperiodene! Håper dette gjorde deg litt klokere!

Gjest Anonymous
Skrevet

En ting til, far kan ikke ta ut sin permisjon før de 3 ukene før termin har passert + ytterligere 3 uker. Far sine 4 uker er inkludert i dine 52. Det vil si at du egentlig bare har 48 ukers permisjon. Disse 3 ukene før fødsel er også inkludert i disse 48 igjen og da har du tilbake 45 uker. Dette er da når du velger 80% lønn!

Gjest gurimalla
Skrevet

Endelig dato for avslutning av din permisjon kan ikke regnes ut før etter at barnet er født. Dere har valgt 52 uker permisjon. Av 52 uker skal far skal ha fire uker, tre uker skal være før fødselen pluss ferie i fem uker. Avvikling av ferie "fryser" permisjonstiden tilsvarende. Far kan gjerne ta de siste fire ukene av permisjonen, det er ikke noe problem. Fedrekvoten vil da starte en gang rundt 10 mai (forutsatt at fødsel ikke skjer for tidlig). Det kan imidlertid være litt vanskelig i dag å si eksakt hvilken dato dette vil bli. Trygdekontoret kan beregne denne datoen etter at barnet er født.

Lykke til.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Konklusjon :D :

Ja, vi har valgt 52 uker 80% lønn. Permisjonen min starter 05 mai (dersom jeg ikke føder før), og derfra må man regne 48 uker (4 til far) + 5 uker ferie opparbeidet i 2002.

Dvs. at jeg er ferdig 10 mai 2004. Deretter kan samboeren min ta sin pappapermisjon på 4 uker.

Vi bestemte oss for å ta 1 uke sammen, slik at hans permisjon starter 3 mai 2004 istedet (og varer ut mai).

Jeg får også opparbeidet ferie i permisjonstiden (avtale med arbeidsgiver). Så juli/august 2004 kan jeg også ta ut 5 uker ferie. Flott!

Skrevet
Permisjonen min starter 05 mai (dersom jeg ikke føder før)

Mulig jeg misforstår deg her, men du kan ikke regulere starttidspunktet for permisjonen til en tidligere dato dersom du skulle føde før termin. Hvis du tar ut permisjon fra 3 uker før termin men likevel føder før termin blir permisjonen kortet ned med tilsvarende dager/uker ved permisjonsslutt.

Slik var det iallefall for meg da fødte mitt første barn. Han ble født 5 dager før termin og permisjonen ble da forkortet med en uke, slik at jeg totalt fikk 51 uker inkl. fedrekvoten.

Vennligst korriger meg hvis dette ikke er riktig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...