Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det nærmer seg for meg, og jeg er så nysgjerrig på hvordan andre har hatt det de siste dagene før de fødte! :) Jeg vet at alle gravide har det forskjellig, og alle fødsler kan starte forskjellig og ikke minst vare av forskjellig lengde.

Men jeg har lyst å vite: Hvordan var dine siste par dager, i korte trekk, før din/dine fødsler? :) Hvilke tegn hadde du, hvordan endret kroppen seg, hvordan startet fødselen? :)

(NB: Jeg spør ikke om selve fødselen!)

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/229326-fortell-om-dagene-f%C3%B8r-du-f%C3%B8dte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos meg gikk slimproppen, og dumme meg ble redd og sa i fra til jordmor om at jeg blødde litt sånn slimaktig. (Jeg var da akkurat lagt inn på sykehuset på termindato for igangsettelse, noe som viste seg å ikke være nødvendig.)

Jordmor fortalte rolig at det bare var slimproppen, og at det var et godt tegn.

En stund etter det fikk jeg mens smerter. Ikke sterke i det hele tatt og jeg trodde ikke noe kom til å skje med det første. Men ikke mange timene med mens smerter, så var det tydelige veer.

Jeg kan ikke huske at jeg hadde noen andre spesielle tegn/vondter som skulle indikere at jeg kom til å føde den natten/morgenkvisten.

5 dagar innan vattnet gick kände jag kraftiga "tag" nere - så som en kombination av menssmärtor och kramp eller håll (håll = sånt du kan få i sidan när du springer). Vi var på en butik och jag tänkte att NU kanske det startar. Jag var då 3 dagar över termin.

Men det gav sig ganska direkt och hur mycket jag än kände efter så kom det inte tillbaka. Det var ganska lungt.

Möjligen hade jag lite mer sammandragningar så magen blev hård - men det tror jag pågick hela sista månaden.

Första tecknet på att det verkligen var på gång var när vattnet gick på natten.

Hadde litt ekstra med kynnere på kvelden, som ikke ga seg når jeg la meg ned, noe de pleide. Våknet en time senere og kjente noe klissent mellom beina. Det var masse blodig slim... ca 20 min senere startet riene. 2 døgn etter det var gutten født. Hadde ingen tegn på at noe var i gang i dagene før.

Annonse

De fem nettene før fødselen hadde jeg maserier. De stoppet på dagen, bortsett fra da jeg gikk turer. Dagen før det satte i gang kom det slimblandet blod i trusen, noe som sikkert var mormunningen som modnet. Kvelden før fødselen begynte riene, men kom aldri regelmessig "nok" og med 7 minutters mellomrom. Dro til sykehuset likevel etter noen timer og hadde full åpning.

Selv om jeg hadde ventet og ventet var jeg totalt uforberedt! :ler:

Ser ut som fødselen kommer ganske brått på de fleste!

Ikke alle.. :sjenert:

Jeg har termin 19. okt.

Var til kontroll hos legen torsdag i sist uke, og han ble usikker på leiet. Var derfor på ul mandag, og fikk konstantert seteleie. Kom tilbake for å snu tassen, men da hadde han gjort det selv. Hadde hatt mye kynnere de siste ukene, men tirsdag øket de i styrke og hyppighet. Kort fortalt har jeg gått med mye rier siden. Men ikke effektive nok, har nå fredag kveld bare 4 cm åpning. Er fullstendig utkjørt.

Skal tilbake på føden i morgen, og dersom de har tid (nå er det overfullt der inne) skal de ta vannet og da setter det i gang håper vi. Har allerede prøvd klyster og akupunktur for å få opp farten.

Er ganske glad de vil hjelpe meg igang selv om det er nesten to uker til termin. :)

Annonse

Var i veldig god form dagene før fødsel, akkurat som jeg fikk sprøytet inn energi i kroppen! Fødselsdagen var jeg på storshopping med mamma og søster da jeg begynte å kjenne at kynnere var mer regelmessige enn vanlig.

Dro på sykehuset etter 5 timer med 4 min mellom kynnere, som viste seg å være rier, men jeg merket ikke forskjell... :sjenert:

Aktive fødselen startet ikke før kl 20 ca og vannet gikk 21, litt før 00 kom prinsessen ut.

Med min første: Jeg var sliten og mye plaget med vonde kynnere. Dagen før fødselen endret det seg; jeg ble kvikkere, mer oppstemt, roligere og formen virket bedre. Jeg tenkte at "ja nå er det langt unna" siden jeg var så fin i formen i forhold til det jeg brukte å være, men noen minutter etter jeg hadde lagt meg for kvelden gikk vannet, og riene kom en time etterpå. Jeg hadde vært i full aktivitet hele dagn før. Hentet bestemor på flyplassen tre timer før vannet gikk, hadde masse energi og godt humør.

Andre gangen skjedde det samme. Jeg fikk en ro over meg som jeg ikke hadde hatt tidligere i svangerskapet, jeg kom i en spesiell sinnstemning, og virket bedre i formen. Jeg sa til mannen før jeg la meg: "Nå starter det snart, i morgen kveld er vi fire". Morgnen etter våknet jeg av at vannet hadde gått.

Jeg tror at kroppen er klar når du er uthvilt og klar for fødsel.

Annonse

3 dager før fødsel: veldig svimmel og uvel

2 dager før fødsel: i storform og gikk en laaang tur!

1 dag før fødsel: skikkelig uggen.. kvalm og hormonell... om kvelden startet riene litt, og tok seg opp utover natten. Om morgenen ringte jeg til sykehuset.. var usikker på om det var fødsel eller bare omgangssyke, for var jo så kvalm! Men kom på sykehuset, og hadde 3 cm åpning. Spydde to -tre ganger i løpet av fødselen når riene var som verst. Men var hele tiden kvalm, og trodde jeg skulle spy enda mer under pressriene... :kvalm:

Begge gangene har jeg hatt lite energi i dagene før, men mer energi den dagen det starta. Slimproppen gikk samme dag med førstemann, og noen dager før andre gang.

Første gang hadde jeg diaré om morgenen den dagen det starta.

Vondt i ryggen som ble verre og verre fram til riene startet. Og litt maserier til og fra.

Jeg hadde absolutt ingen tegn. 7. september på morgenen kom hele slimproppen med en gang, 8. september på morgenen (klokka 5) gikk vannet og da hadde jeg fortsatt ikke så mye som en kynner. Klokka 01.30 natt til 9. september begynte riene som om de var kasta på meg (90 sekunder intense rier og 90 sekunder pause) og klokka 08.04 var pjokken ute.

Jeg ble kvalm og spydde en gang under selve fødselen.

Hadde en kraftig kynnerperiode som varte i en times tid dagen før, men hadde hatt masse kynnere straks jeg så en oppoverbakke de siste ukene. Var ellers i strålende form, gikk 11 kilometers gåtur dagen før fødselen, og trodde ingenting ville starte på lang tid, selv om jeg da var fem dager over UL-termin. Slimproppen gikk (tror jeg) 2 timer før riene startet på natta. Vannet gikk ikke, det måtte tas av jordmor under fødselen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...