Gå til innhold

Mannen har bursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal lage middag til min kjære som har bursdag i dag. Jeg har lyst til å lage noe spesielt, men godt. Jeg er ingen kokk, men jeg klarer å følge en oppskrift liksom.

Det eneste jeg setter krav til er at det må være kjøtt i ingrediensene.

Så - er det noen som har noen gode forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tør jeg foreslå kylling??? ;)

Biff er mannemiddag.

Kan varieres i det uendelige. Jeg bruker matprat.no for inspirasjon.

Skrevet

Tja, jeg tenkte at Kylling skulle være desserten jeg... :sjarmor:

Ja, har vært inne på bifftanken.. Stikker innom matprat og ser om de har noen spennende oppskrifter. Takk for tips!

Skrevet

To forslag fra meg - en med kylling :vinke: og en med lam. (Har lagt ut oppskriftene før, men det får stå sin prøve).

Kyllingfilet med sennepssaus

(2 pers)

2 kyllingfileter

smør, olivenolje

salt og pepper

2 sjalottløk

1 fedd hvitløk

5-6 ss tørr hvitvin

ca. 2 dl kyllingkraft

2-3 ts dijonsennep

2 ss crème fraîche

1 ss maizenna, rørt ut i litt kaldt vann

salt, pepper

(friske urter)

Brun kyllingfiletene i olivenlje/smør raskt på begge sider i panne, salte og pepre, ta ut av pannen. Surr så finhakket sjalottløk og finhakket hvitløk lett i samme panne. Kok ut pannen med hvitvinen og ha i kyllingkraft, dijonsennep og crème fraîche.

Ha filetene tilbake i sausen og kok ferdig på svak varme under lokk, 15-20 min. Snu dem en gang i løpet av koketiden. Ha tilslutt i maizena utrørt i litt kaldt vann slik at sausen tykner, og smak evnt. til med mer salt og pepper.

Rett før servering kan du også ha i hakkede friske urter, om du vil. Dill, gressløk, timian (ikke tørket) eller estragon passer bra.

Server med feks kokt grønn asparges eller brokkoli og ovnsbakte potetbåter til å moppe opp sausen med.

Osso buco med lam

Lammekjøtt med bein, feks bog, skanker eller evt fårikålkjøtt (ca. 300 g pr pers)

løk (1/2 pr pers)

hvitløk

sellerirot (1/4 pr pers)

gulrot (1-2 pr pers)

olivenolje

hermetiske tomater (1/2 boks pr pers)

timian

salt, pepper

presset sitron

Gremolata:

rå hvitløk

sitronskall

persille

Løk, hvitløk og terninger av sellerirot og gulrot surres i olivenolje i en stor gryte . Ha i hermetiske tomater, timian, litt salt og pepper, og kok opp.

I en stekepanne bruner, salter og peprer du så lammestykkene og har oppi gryta etterhvert, før du koker ut pannen med vann og heller sjyen i gryta. (Du kan også ha i en skvett hvitvin - jeg foretrekker å smake til med presset sitron tilslutt istedet.) Småkok under lokk i ca. 2 timer, eller kok opp, og sett hele gryten med lokk i ovnen i ca. 2 timer ved 150 g.

Smak tilslutt for å se om gryta trenger mer salt, og ha i så mye friskpresset sitron som du synes den behøver. (Evnt kan det være nødvendig å skumme av litt fett som flyter på toppen hvis du bruker stykker med mye fett). Og aller sist rører du inn gremolata: Finhakket sitronskall, bladpersille og rå hvitløk.

Tradisjonelt tilbehør til osso buco er skikkelig risotto med parmesan og safran, men jeg bruker ofte bare basmatiris med surret løk og gurkemeie. Smaken blir selvsagt ikke den samme, men risen blir like gul og fin. :)

Skrevet

Takk, piaf, men du var litt sent ute.. Har vært og handla ingredienser til dette. Får prøve oppskriftene dine en annen gang!

Til dessert får han sjokolademousse med daimkuler strødd oppå, og vaniljesaus.

Roser er kjøpt inn, og stearinlysene er på plass. :)

Skrevet

Samboeren min hadde i allefall blitt veldig glad for biff og sjokolademousse. Han er glad i mat, men hadde han fått velge selv hadde han heller valgt en god og mør biff enn mer fancy mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...