Gå til innhold

Sykmeldt, men skal på ferie i utlandet

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat blitt sykmeldt i en 4 ukers periode. Vi har planlagt ferie en uke av denne perioden, og har bestilt billetter til utlandet for lenge siden. Nå har legen min anbefalt meg å reise til utlandet på denne ferien, og det har hun også skrevet til trygdekontoret.

Men sjefen min sier at jeg ikke får ferien min tilbake?? Jeg synes det høres så rart ut, siden jeg er sykmeldt i perioden.

Jeg har lett og lett på NAV (trygdekontorets hjemmesider) men jeg finner ikke noe om akkurat dette.

Noen som vet hva som er riktig, eventuelt hvor jeg finner det. Jeg har ikke lyst til å bli lurt. Men jeg har ikke lyst til å påstå noe om jeg tar feil heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å få tilbake ferien er jo noe di får dersom du ikke får benyttet ferien din fordi du er sykemeldt.

Ettersom du SKAL reise, og derfor ikke får ødelagt ferien din, så er det vel ikke så rart om du ikke får igjen ferien?

Kan dessverre ikke si at jeg kjenner helt detaljert reglene om akkurat denne delen av det med ferie i sykemeldingstiden, så jeg kan vel egentlig ikke hjelpe deg, men ta en telefon til trygdekontoret så får du nok svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke igjen denne ferien.

Jeg har selv vært delvis sykemeldt over en lengre periode. Jeg meldte inn til NAV når jeg skulle ha ferie - og i denne perioden er du derfor ikke sykemeldt. Regner med at det er det samme som skjer siden legen meldte fra til NAV. Det er ikke lov å dra til utlandet når du er sykemeldt. Derfor har legen sagt at du skal på ferie. Det må du også melde til arbeidsgiver som ikke kan kreve penger fra NAV for perioden du er på ferie.

Må jo si at jeg er overrasket over at du tror du kan både dra på ferie OG få ferie til gode fordi du er sykemeldt?! Det kalles SNYLTING!! (og det må vi andre skattebetalere betale for. GRRRRR)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få tilbake ferien er jo noe di får dersom du ikke får benyttet ferien din fordi du er sykemeldt.

Ettersom du SKAL reise, og derfor ikke får ødelagt ferien din, så er det vel ikke så rart om du ikke får igjen ferien?

Jada, jeg skjønner jo det. Men sånn det blir nå, så tar jeg jo ut både ferie og er sykmeld samtidig, og det blir jo dobbelt opp. Og det tror jeg ikke er riktig.

Men som sagt så vet jeg ikke sikkert. det er mulig du har rett at siden jeg får dra, så må jeg alikevel både være sykmeldt og ha ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo si at jeg er overrasket over at du tror du kan både dra på ferie OG få ferie til gode fordi du er sykemeldt?! Det kalles SNYLTING!! (og det må vi andre skattebetalere betale for. GRRRRR)

Uff da...sur i dag???

Jeg prøver ikke å snylte, jeg prøver å finne ut hva som er riktig og galt. Som jeg sa så ønsker jeg ikke å bli lurt. Jeg spiller med åpne kort, både lege arbeidsgiver og trygdekontoret har jeg sagt fra til.

Jeg vet at dette eksempelet jeg nå kommer med ikke gjelder meg. Men min onkel ble sykmeldt og hadde ferie samtidig. Han ble sykmeldt for psykiske problemer, og legen anbefalt han å reise utenlands. Og han fikk igjen ferien.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke normalt å være sykemeldt når du drar på ferie, det er normalt at sykemeldinga, slik du fikk forklart av gjesten over, avbrytes mens du er på ferie, og du da har ferie, får feriepenger, ikke sykepenger, og gjenopptat sykemeldinga når du er tilbake fra ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke normalt å være sykemeldt når du drar på ferie, det er normalt at sykemeldinga, slik du fikk forklart av gjesten over, avbrytes mens du er på ferie, og du da har ferie, får feriepenger, ikke sykepenger, og gjenopptat sykemeldinga når du er tilbake fra ferien.

Ja, det hørtes kanskje mer fornuftig ut ja. Jeg syns det var så rart å være begge deler. Jeg får ringe trygdekontoret for å være sikker.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke reise bort og feriere under sykemelding, du må friskemeldes først da du ikke er dekket av noen form for forsikring trygdemessig osv dersom du er sykemeldt i hjemlandet og reiser utenlands - husk forøvrig også helsekort fra Trygdekontoret som erstatter de tidligere papirene :

se her

Videre heter det i trygdeloven

§ 8-9. Opphold i Norge eller i utlandet

Det er et vilkår for rett til sykepenger at medlemmet oppholder seg i Norge.

Likevel ytes det sykepenger i utlandet til

a) en person som er medlem etter § 2-5, 2-6 eller 2-8, 

b) et medlem som er innlagt i helseinstitusjon for norsk offentlig regning, eller som får oppholdet dekket etter avtale med et annet land om trygd. 

Etter søknad kan et medlem også ellers få sykepenger i en begrenset periode under opphold i utlandet. Han eller hun må godtgjøre at utenlandsoppholdet ikke vil forverre helsetilstanden, forlenge arbeidsuførheten eller hindre Arbeids- og velferdsetatens kontroll og oppfølging.

Når et medlem som arbeider i utlandet, har rett til sykepenger fra trygden, utbetaler arbeidsgiveren sykepengene og får refusjon fra trygden.

Hele loven finner du HER

Ferieloven regulerer retten til å få godskrevet ferie ved sykdom, det finner du HER men jeg tror ikke du uten videre kan sykemeldes og så reise på ferie og forvente å få ferie igjen når du blir friskemeldt ..

Av egen erfaring ble jeg friskemeldt for å kunne reise på ferie i utlandet selv om jeg var ute av stand til å arbeide etter en ryggskade - hadde jeg skullet reise på et helseopphold i utlandet ville dette falle innunder trygdeetaten og da ville saken vært en annen..

Håper du finner svarene du leter etter - og ha en god ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva, får jeg ikke forsikring?? Det sa ikke legne noe om. Det var hun som anbefalt meg å dra. Bør jeg kanskje ikke dra???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke være frsikret på ferie u utlandet dersom du er sykemeldt, det er derfor du skal friskemeldes midertidig, og ta ut FERIE når du er i utlandet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mange her som svarer uten å kunne reglene, hva er vitsen med å svare hvis en bare synser.

Hvis en er 100 % sykemeldt kan en reise til utlandet på ferie hvis NAV godkjenner dette. Du må altså søke NAV om sykepenger ved utenlandsopphold før du reiser. Denne ferien kan du få tilgode hvis det blir godkjent at du får reise ut av landet i sykemeldingsperioden. Hvis NAV ikke godkjenner utenlandsreise må du friskmeldes for å reise og får ikke ferien tilbake. NAV godkjenner ofte at man får sykepenger ved reise til utlandet dersom det ikke gjør at din sykdom forverrer seg. Jeg vil tro du får innvilget reise når legen anbefaler dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mange her som svarer uten å kunne reglene, hva er vitsen med å svare hvis en bare synser.

Synser? Synser lovverket også eller??

Du kan ikke ta ut ferie og forvente sykepenger samtidig i følge lover og forskrifter - helsereiser er en heelt annen sak, og selvsagt godkjent under helt andre lover og regler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i loven står det da at du ikke kan reise til utlandet, og få ferien din utsatt forutsatt at man er 100 % sykemeldt og har søkt NAV og fått innvilget utenlandsopphold med sykepenger først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis en er 100 % sykemeldt kan en reise til utlandet på ferie hvis NAV godkjenner dette. Du må altså søke NAV om sykepenger ved utenlandsopphold før du reiser. Denne ferien kan du få tilgode hvis det blir godkjent at du får reise ut av landet i sykemeldingsperioden. Hvis NAV ikke godkjenner utenlandsreise må du friskmeldes for å reise og får ikke ferien tilbake. NAV godkjenner ofte at man får sykepenger ved reise til utlandet dersom det ikke gjør at din sykdom forverrer seg. Jeg vil tro du får innvilget reise når legen anbefaler dette.

Helt riktig!

Synser? Synser lovverket også eller??

Du kan ikke ta ut ferie og forvente sykepenger samtidig i følge lover og forskrifter - helsereiser er en heelt annen sak, og selvsagt godkjent under helt andre lover og regler..

Det trenger ikke være en organisert helsereise for at det skal gå under slike unntaksforskrifter. (hvis det var det du siktet til)

Min mor var gjennom dette i sommer. Hun gjennomgikk en større operasjon med lang sykemelding i ettertid. Legen mente at hun ville ha godt av å komme seg bort litt, og attest fra legen ble sammen med søknad sendt til NAV. Hun fikk da innvilget at hun fikk lov til å reise til utlandet under sykemeldingsperioden. Hun var 100% sykemeldt i perioden de var i utlandet, og ferien har hun til gode.

Slik jeg ser det er dette et forhold mellom ts, legen hennes og NAV. Hvis hun søker NAV og får innvilget utenlandstur under sykemelding av dem så skal hun ha ferie til gode, får hun avslag så må hun ta ut ferie for å reise slik som sjefen mener.

Når det gjelder spm. og forsikring - hvis en reiser til utlandet når en er sykemeldt uten godkjenning av NAV vil en ikke være dekket av forsikring. Altså ikke å anbefale! Det kan bli veldig dyrt å bli syk i utlandet hvis en ikke har forsikring som dekker en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

noen ganger er det til den sykemeldtes beste å dra til utlandet på ferie, det er noe fastlegen avgjør, og da får man sykepenger UNDER FERIE I UTLANDET. det er ikke snylting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

var dette jeg mente, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...