Gå til innhold

kriterier for valpekjøper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia!

Jeg vil gjerne få synspunkter fra oppdrettere og andre også :) om hvilke kriterier som legges til grunn for utvelgelse av valpekjøper. Jeg håper med hele mitt hjerte at jeg blir valpemamma denne høsten (valpene er født nylig)Denne oppdretteren har to tisper som nedkom med et kull hver med bare en ukes mellomrom.Det ble født tilsammen 6 gutter og 3 jenter. Det var vel ikke akkurat det oppdretter hadde håpet på, at det skulle bli så mange guttaboys. Jeg har vært i kontakt med oppdretter og hun kunne ikke (eller kanskje ville ikke)si om det blir valp på meg eller ikke....Jeg er kun interessert i en tispe da, og med bare 3, muligens kun 2 jenter (oppdretter skal gjerne ha den ene selv)aå blir det vel stor rift om jentene.

Jeg ble kjent med oppdretter for et år siden og siden den gang har vi blitt godt kjent. Jeg har passet hundene hennes flere ganger (både med løpetid og da de var drektige) så at oppdretter lar meg passe sine dyrebare hunder, er for meg en stor ære og jeg storkoser meg da jeg passer hundene for henne :) Men.....jeg er så bekymret for at det ikke blir noen tispe på meg når det bare ble født 3 stk.......Jeg tror nok mange er på ventelister for hennes valper, da oppdretter leverer valper av champion kvalitet. Tror dere jeg kan gå foran feks noen som har stått lang tid på venteliste?? Hvordan prioriterer en oppdretter? For alt jeg vet så kan oppdretter ha lovet tispevalper til ørten folk, og kan muligens få et logistikk problem og forsøke å overtale noen til å ta en hannhund istedet for en tispe...

Hvorfor kunne ikke oppdretter gi meg et konkret svar nå (kanskje det er altfor tidlig)?? og hva tror dere om mine sjanser.....Jeg er at my witts end.....kommer til å bli uendelig trist hvis det ikke blir valp på meg i denne omgang :( Jeg vet at dette bare blir spekulasjoner, men jeg måtte bare få lufte tankene mine, er redd for at jeg gledet meg for tidlig..... :grine2:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke kriterier en oppdretter setter for at du i det hele tatt skal få en valp varierer jo veldig, men det virker jo som om du teoretisk sett er godkjent. Så når det da blir for få valper så pleier det å være slik at de som meldte sin interesse først, får først. Samtidig tar de fleste hensyn til at valpen skal passe eieren, ved at feks dominante valper får erfarne eiere, mens førstegangseiere gjerne får valper med ett litt mykere gemytt. Dersom oppdretter tar slike hensyn er det mulig at rekkefølgen folk får valp i, blir stokket noe om på, og da vil man heller ikke få noe klart svar før valpene er 3-5 uker, siden det er da slike gemyttet kommer tydeligst til syne.

Egentlig bør du vel spørre oppdretter om hun tror det blir noen valp på deg, og hvor mange som evt står foran deg i kø. Og er det liten sjanse må du bestemme deg for om du vil vente på neste kull fra denne oppdretteren, eller om du vil begynne å kikke deg om etter andre. (Det er heller ikke bindende å stå på venteliste, så man kan gjerne skrive seg på hos flere oppdrettere. Bindende blir det først etter at man har betalt håndpenger.)

Skrevet

Att hun ikke kan svare på om du får valp kan komme av mange ting.

Kansje hun er usikker på om hun skal beholde en selv...

Den som har stilt med avlshannen skall ha penger eller førstevalg på valp.

Kansje det er usikkert om eieren av hannen vil velge en valp, og da gjerne en tispe..

Om en av oppdretterne skall ha en valp, vid de nokk gå mye efter rasestandaren.

Og det er jo litt vanskelig å se rasestandaren når de er så små, det er sikkert derfor du ikke får svar enda.

Vi får håpe det blir ei lita jente til deg... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...