Gjest prøver Skrevet 6. oktober 2006 #1 Skrevet 6. oktober 2006 Har vært prøver nå i litt over 1 år. -burde jeg ta meg en tur til lege? -hva må til for å få resept på pergotime? -er det flaut å be legen om hjelp til prøving selv om man bare er 22 år, men likevel slitt en stund med å bli gravid? -tok det lang tid før det klaffet for deg med pergotime? -hvordan undersøkte legen deg før du fikk resepten? ble en del spørsmål, men blir veldig takknemmelig for svar Mvh en som prøver!
Gjest Fru Skrevet 6. oktober 2006 #2 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg vil absolutt råde deg til å gå til lege. Der kan du få mye bedre hjelp enn du kan få her. Lykke til!
Cymbidium Skrevet 6. oktober 2006 #3 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg vil råde deg til å gå til lege hvis du er bekymret. -burde jeg ta meg en tur til lege? Mange leger opererer med at du må ha vært prøver i 1 år før du kan komme til utredning, og det har du jo. Statistikken sier også at 80-90 prosent (litt forskjellig ettersom hvor man ser) blir gravide i løpet av det første året som prøver, og når man passerer 1-årsgrensen kan man regnes som ufrivillig barnløs. -hva må til for å få resept på pergotime? Du må til legen for å ta blodprøver og antagelig en innvendig ultralyd (UL). Det er som en gynekologisk undersøkelse, bare at legen fører inn en tynn stav for å kunne se eggstokker og livmor på UL. Kanskje vil han/hun også at du temper et par sykluser, les om det her. Ut ifra det legen da finner ut, kan det hende du får resept på pergo. I tillegg tror jeg de også vil ha en sædprøve at mannen før du får en resept. -er det flaut å be legen om hjelp til prøving selv om man bare er 22 år, men likevel slitt en stund med å bli gravid? NEI!! Men jeg har hørt fra andre her inne at du kan bli møtt med "du som er så ung har tiden for deg, ingen grunn til undersøkelser da". Så stå på krava, hvis du vil undersøkes. -tok det lang tid før det klaffet for deg med pergotime? Jeg er på min første kur, så det kan jeg ikke svare på ... ennå -hvordan undersøkte legen deg før du fikk resepten? En runde hos fastlegen med blodprøver, henvising til spesialist, åtte nye blodprøver gjennom to sykluser, innvendig UL, HSG-UL (UL med kontrastvæske for å se at egglederene er åpne) og tre sykluser med hormonstøtte i lutealfasen (fikk Crinone). Og så har mannen levert sædprøve. Fastlegen var jeg hos første gang i midten av februar, og spesialisten begynte jeg hos i mai. Lykke til, håper det ordner seg!
Malama Skrevet 6. oktober 2006 #4 Skrevet 6. oktober 2006 Det er jo ikke sikkert det er pergo som er det du trenger heller, selv om det er det som er første skritt for mange. Men det spørs jo litt hva problemet er da. Dersom undersøkelsene viser at problemet er at du har tette eggledere, eller at din kjære har svært dårlig sædkvalitet, så vil jo ikke pergo løse peoblemet, ettersom det stimulerer eggløsningen og i så måte bare hjelper dersom det er det som er problemet... Derfor vil legen undersøke deg, og Cymbidium har gitt deg godt svar på hva dette innebærer. Så ja, gå til legen, og be om hjelp og undersøkelser. (ikke gå for å be om pergo, be om hjelp, for det er ikke sikkert det er pergo du trenger...) Du har prøvd lenge nok, og selv om du er ung har du rett på hjelp når du ikke klarer å bli gravid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå