Gjest taggen Skrevet 6. oktober 2006 #21 Skrevet 6. oktober 2006 Det med at det jobber 80 % innvandrere der har jeg kun hørt fra hennes familie, så jeg sitter nok ikke på noen skikkelig statistikk akkurat (finnes forresten det?) . Men det er svært mange hjelpepleiere o.l som er innvandrere, dette vet jeg for jeg har mye erfaring fra helsevesenet. Uansett er mange av de som jobber der av et annet etnisk opphav da, det var jo egentlig bare det som var poenget mitt. Enig i det at språket teller mer enn hudfargen og det er sikkert også med på å gjøre henne "utrygg". Men det er en skummel utvikling hvis alle skal bli tatt vare på kun av "sine egne"
Gjest taggen Skrevet 6. oktober 2006 #22 Skrevet 6. oktober 2006 Det er forøvrig familien/henne selv som har denne holdningen. Husk det da! Kanskje familien spesielt fordi hun ikke er i stand til å gjøre helt rede for seg.
Gjest Gjesta Skrevet 6. oktober 2006 #23 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg synes begge deler er like ille, om det er snakk om offentlige tjenester. Betaler man det det koster for privat behandling så får en være litt mer "kresen" mener jeg. Personlig tror jeg mange av fordommene forsvinner bare de gamle blir kjent med personalet. Det er i allefall min erfaring. ← Det tror jeg og. Også tror jeg dette er et problem som vil bli mindre med tiden, de som er gamle nå er kanskje mer skeptiske til dette enn neste generasjon gamle vil være?
Gjest Miloine Skrevet 6. oktober 2006 #24 Skrevet 6. oktober 2006 Det er forøvrig familien/henne selv som har denne holdningen. Husk det da! Kanskje familien spesielt fordi hun ikke er i stand til å gjøre helt rede for seg. ← Så lenge du ikke har den holdningen så er det jo veldig flott, for da kan du fortelle henne om hvor mange flotte mørkhudede invandrere som faktisk er helt vanlige, ærlige og redelige borgere. Istedenfor å herje gatelangs, stjele, selge narkotika (som hun kanskje tror at de kun gjør), så tar de heller en jobb som å sørge for å ta vare på de eldre. og som jeg skrev i forige innlegg så er det fint at hun nå blir stelt av mørkhudede, for da skjønner hun hvor flotte de er.
Gjest taggen Skrevet 6. oktober 2006 #25 Skrevet 6. oktober 2006 Så lenge du ikke har den holdningen så er det jo veldig flott, for da kan du fortelle henne om hvor mange flotte mørkhudede invandrere som faktisk er helt vanlige, ærlige og redelige borgere. Istedenfor å herje gatelangs, stjele, selge narkotika (som hun kanskje tror at de kun gjør), så tar de heller en jobb som å sørge for å ta vare på de eldre. og som jeg skrev i forige innlegg så er det fint at hun nå blir stelt av mørkhudede, for da skjønner hun hvor flotte de er. ← hmmm. så vidt jeg har skjønt er det ikke hvem som er kriminell eller ikke hun bryr seg om, hun er bare ikke er vant til å omgås dem
Gjest Miloine Skrevet 6. oktober 2006 #26 Skrevet 6. oktober 2006 (endret) hmmm. så vidt jeg har skjønt er det ikke hvem som er kriminell eller ikke hun bryr seg om, hun er bare ikke er vant til å omgås dem ← Neida, men fordommene har hun fra et sted da, så nå når hun blir bedre kjent med dem så vil hun forstå at dette er hyggelige mennesker, selv om de har brun hud. Det er jo kjempefint! Endret 6. oktober 2006 av Miloine
Daria Skrevet 6. oktober 2006 #27 Skrevet 6. oktober 2006 Bestemoren min klaget litt over at det var så mange innvandrere som jobbet der da hun havnet på gamlehjem. Jeg tror egentlig ikke hun hadde noe imot innvandrere per se (hun ga hvertfall alldri uttrykk for det før), tror mer det var at hun var utrygg og utilpass på hele situasjonen. En nokså brå overgang fra å klare seg selv hjemme til å bo på tomannsrom på institusjon og trenge hjelp til det meste var antagelig tøff nok, når da den som skal vaske deg nedentil i tillegg er en mørkhudet mann man ikke klarer å kommunisere med, blir det fort den berømmelige dråpen som sender det over kanten. Jeg tror nok, som en annen var inne på, at dette problemet vil bli mindre med årene, fordi yngre generasjoner er mer vant til å omgås innvandrere.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #28 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg skjønner dette veldig godt, om jeg ble innlagt på sykehus så ville jeg ikke gått med på at en f.eks muslimsk mann skulle vaske hele meg. Ikke pga hudfarge eller religion, men pga kroppssyn og menneskesyn de har. Norske jenter er horer, deres kvinner må dekkes ansiktet sitt for å være anstendige, og menn skal helst ikke se andre kvinner enn sin kone naken. Jeg hadde syntes det var veldig ubehagelig. Hørte om en muslimsk dame som var politi, hun var over 30 og hadde aldri sett en naken mann. Noen ganger må politiet inn i situasjoner med nakne menn, og hun syntes det var skikkelig ekkelt. Men hun må jo bare venne seg til, det er jobben hennes..
MissEli Skrevet 7. oktober 2006 #29 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg jobber på et forholdsvis lite sykehjem for tida, og der har vi veldig mange utenlandske som jobber nå. Det som er hovedproblemet hos oss, er språket. Vi som er blant personale har store problemer med å forstå hva di sier og mener, og pasientene har enda større problemer med dette. Og endel sykehjemspasienter er urolige og engstelige fra før, dette forverres kraftig når di ikke forstår hva som blir sagt til dem, og når personale ikke forstår hva pasientene sier heller. Dette gir et veldig dårlig arbeidsmiljø, fordi det blir mye snakking i gangene o.l. Vet ikke helt hva jeg skal konkludere med utifra dette, men det burde iallefall vært obligatorisk med en norsk-test før man får mulighet til å jobbe i helsevesenet.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #30 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg skjønner dette veldig godt, om jeg ble innlagt på sykehus så ville jeg ikke gått med på at en f.eks muslimsk mann skulle vaske hele meg. Ikke pga hudfarge eller religion, men pga kroppssyn og menneskesyn de har. Norske jenter er horer, deres kvinner må dekkes ansiktet sitt for å være anstendige, og menn skal helst ikke se andre kvinner enn sin kone naken. Jeg hadde syntes det var veldig ubehagelig. ← Hvis han hadde hatt det kroppsynet ville han nok ikke blitt sykepleier!
Helen Skrevet 7. oktober 2006 #31 Skrevet 7. oktober 2006 Min bestemor er snart 75 år hun har ingen problemer med å bo alene enda, kjører bil gjør hun også. Hun har snakket en del om invandrere og at de fleste i hennes omgangskrets kvier seg for å komme på gamlehjem/sykehjem nettopp pga av at de ikke har noe kjennskap til de som er mørkere i huden enn oss. De er på en måte litt redd dem, det har nok en del å si om alt det fæle de hører på nyhetene. Også er de veldig redd for å ikke bli forstått, det er visst også et stort problem ettersom jeg har skjønt. Men min bestemor hun bare føyser det hele bort, hun liker de med mørk hud godt. Grunnen til det er at for ca 45 år siden fikk hun en sønn (min onkel) som var veldig mye syk som baby. Han ble innlagt på Rikshospitalet og der jobbet det en som var helt kull svart. Det var den første hun hadde sett som hadde slik hudfarge, hun hadde blitt litt skremt med en gang. Men etterhvert fikk hun et veldig godt forhold til den legen, for han "helbredet" sønnen hennes, noe som ingen andre leger hadde klart. Etter det så ser hun så opp til de som spesielt er negere. Hun tror at alle er like snille og greie som den legen, hun tror ikke på alt som blir sagt i media om innvandrerene. Selv nå, 45 år etter har bildet av den legen med min onkel i armene hedersplassen i stua hennes
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #32 Skrevet 8. oktober 2006 Hva er det folk egentlig forventer seg? Alle vet at det er lav lønn og mye slit i eldreomsorgen og det er rett og slett ikke tiltrekkende for den typen mennesker de eldre kanskje gjerne vil ha på besøk. Sånn er det bare. Lurer på hvordan forholdene var for de eldre når dagens eldre var unge forresten?
Gjest gjest1 Skrevet 9. oktober 2006 #33 Skrevet 9. oktober 2006 Tja, jeg tenker at det er bare noe de eldre må finne seg i.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå