Gå til innhold

Innvandrere som jobber med eldre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mange eldre kvier seg for å flytte på gamlehjem fordi det jobber mange innvandrere der. Til en viss grad kan jeg skjønne dette, mange er ikke vant til å omgås innvandrere i dagliglivet og når de plutselig skal omstille seg og få daglig stell av de samme menneskene, kan mange føle seg utrygge.

Har et eksempel: Jeg kjenner en eldre dame som plutselig mistet mannen sin og dermed var nødt til å flytte fra huset de bodde i fordi hun ikke kunne ta vare på seg selv lenger. På hjemmet hun ble sendt på jobber det ca.80% innvandrere :overrasket:

Hun er veldig syk og mistrivdes svært når de skal vaske henne osv. rett og slett fordi det er fremmed for henne å bli berørt av folk med en annen hudfarge. Hun er blitt svært deprimert nå (det har selvfølgelig også en sammenheng med ektemannens død og løsrivelse fra det gamle huset de bodde i).

Men hva synes dere? Er denne eldre damens holdninger ovenfor innvandrere rasistisk i deres øyne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men hva synes dere? Er denne eldre damens holdninger ovenfor innvandrere rasistisk i deres øyne?

Nei, ikke rasistisk. Rasistisk går på at man mener visse raser er overlegne andre raser - dette mener åpenbart ikke damen i ditt eksempel.
Gjest Alf Kaida
Skrevet
På hjemmet hun ble sendt på jobber det ca.80% innvandrere  :overrasket:

Da har du sikkert oversikt over hva dette stedet heter og kontroll på personalsammensetningen. Høres kjempesannsynlig ut, dette.

det stakkars kreket er sikkert ingen rasist, hun er nok bare litt overrasket fordi hun har hørt at ingen innvandrere vil jobbe. De kommer jo bare hit for å ta trøgda vår.

Skrevet

jqa..uff og uff..skjønner det så godt at hun ikke vil bli tatt på av en mørk alien..bedre å gå rundt med bæsj i buksa i hennes tilfelle.

Skrevet

Kan forstå at det er nytt for henne, men hun får bare bli vant til det. Etter hvert vil hun nok se at de med annen hudfarge/innvandrere kan være like gode omsorgspersoner som hvite/nordmenn.

Jeg personlig skjønner ikke hvorfor det skulle være annerledes å bli berørt av en hvit person enn en mørk person.

Skrevet

Jeg personlig skjønner ikke hvorfor det skulle være annerledes å bli berørt av en hvit person enn en mørk person.

Ikke jeg heller, hud er hud.

Skrevet
jqa..uff og uff..skjønner det så godt at hun ikke vil bli tatt på av en mørk alien..bedre å gå rundt med bæsj i buksa i hennes tilfelle.

om ikke bedre.

Skrevet

Der min bestemor er er det også et stort flertall av invandere (har iallefall bare møtt på et par-tre folk der som er norske). Hun er også litt skeptisk til innvandrere, noe gamle ofte er. Problemet er dog ikke hudfargen, men språket. Mange av dem snakker gebrokkent norsk, og er ikke så lette å forstå, særlig ikke for eldre litt tunghørte og vimsete gamle damer. Det skaper utrygghet når man blir halt opp av stolen og ikke skjønner bæret av hvorfor og slikt. Hvis det var hudfargen som var problemet, så må rett og slett de gamle bli vant til det. Men når det er språket, mener jeg det bør være et krav om at de som jobber der må kunne snakke litt bedre norsk enn en del av folkene der gjør. Jeg har også problemer med å forstå dem til tider, det kan være ganske frustrerende.

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Er forhåpentligvis en tilvenningssak. Går kanskje bedre når hun har blitt kjent med de som jobber der.

Skrevet

Nå går det jo debatter om de stakkars eldre pakistanerene som snart skal på gamlehjem og da sårt trenger muslimske pleiere (eller iallfall noen som prater deres språk). Hvis folk synes det er greit, hvor galt er det da å mene at etniske norske må kunne få etnisk norske pleiere (eller iallfall noen som prater deres språk og som virker familiære)?

Skrevet

Det er kanskje samme grunner som ligger bak det at innvandrere ønsker egne pleiehjem og, eller at de ønsker å dra til hjemlandet sitt når de blir gamle? Denne "rasismen" går nok begge veier, og jeg tror det mest av alt handler om trygghet f.eks rundt det med språk.

Skrevet

Jeg synes det er helt uproblematisk at utlendinger jobber på aldershjem. De er vel like flinke til å stelle og styre som en etnisk nordmann? Det jeg faktisk er enig med deg i, er at språket kan være et problem. Jeg har et nært familiemedlem som bor på aldershjem, og h*n blir veldig utrygg når h*n ikke forstår hva de ansatte sier. Det er heldigvis ikke så mange med språkproblemer som jobber der, men jeg synes arbeidsgiver burde satt igang et språkurs eller noe. Det gagner jo begge parter å forstå hverandre!

Skrevet
Mange eldre kvier seg for å flytte på gamlehjem fordi det jobber mange innvandrere der. Til en viss grad kan jeg skjønne dette, mange er ikke vant til å omgås innvandrere i dagliglivet og når de plutselig skal omstille seg og få daglig stell av de samme menneskene, kan mange føle seg utrygge.

Har et eksempel: Jeg kjenner en eldre dame som plutselig mistet mannen sin og dermed var nødt til å flytte fra huset de bodde i fordi hun ikke kunne ta vare på seg selv lenger. På hjemmet hun ble sendt på jobber det ca.80% innvandrere  :overrasket:

Hun er veldig syk og mistrivdes svært når de skal vaske henne osv. rett og slett fordi det er fremmed for henne å bli berørt av folk med en annen hudfarge. Hun er blitt svært deprimert nå (det har selvfølgelig også en sammenheng med ektemannens død og løsrivelse fra det gamle huset de bodde i).

Er disse påstandene fakta?

'Mange eldre kvier seg for å flytte på gamlehjem fordi det jobber mange innvandrere der.'

Har jeg aldri hørt om, og jeg jobber i bransjen.

'På hjemmet hun ble sendt på jobber det ca.80% innvandrere'

Hvor er dette hjemmet, da? Har hjemmet et navn, kanskje? ;)

Skrevet
Nå går det jo debatter om de stakkars eldre pakistanerene som snart skal på gamlehjem og da sårt trenger muslimske pleiere (eller iallfall noen som prater deres språk). Hvis folk synes det er greit, hvor galt er det da å mene at etniske norske må kunne få etnisk norske pleiere (eller iallfall noen som prater deres språk og som virker familiære)?

Ikke galt i det hele tatt.

og det er litt forunderlig at det er så mye "verre" at gamle nordmenn vil bli pleid av "sine egne" enn at gamle innvandrere vil det....

Skrevet
Ikke galt i det hele tatt.

og det er litt forunderlig at det er så mye "verre" at gamle nordmenn vil bli pleid av "sine egne" enn at gamle innvandrere vil det....

Syns det er ganske typisk jeg. Nordmenn er så utrolig redde for å være rasistiske, etter mitt syn så redde at det tipper over andre veien. Det tror jeg er med på å fremme fremmedhat blant mange.

Skrevet
Der min bestemor er er det også et stort flertall av invandere (har iallefall bare møtt på et par-tre folk der som er norske). Hun er også litt skeptisk til innvandrere, noe gamle ofte er. Problemet er dog ikke hudfargen, men språket. Mange av dem snakker gebrokkent norsk, og er ikke så lette å forstå, særlig ikke for eldre litt tunghørte og vimsete gamle damer. Det skaper utrygghet når man blir halt opp av stolen og ikke skjønner bæret av hvorfor og slikt. Hvis det var hudfargen som var problemet, så må rett og slett de gamle bli vant til det. Men når det er språket, mener jeg det bør være et krav om at de som jobber der må kunne snakke litt bedre norsk enn en del av folkene der gjør. Jeg har også problemer med å forstå dem til tider, det kan være ganske frustrerende.

Det er jeg enig i. Mange eldre snakker dessuten lite engelsk, om det kunne vært aktuelt som "mellomspråk".

Ellers har jeg bare gode erfaringer med pleiere fra andre land. Da grandtanten til en venninne av meg flyttet på sykehjem, var hun først skeptisk til at en "mannlig, mørk utlending" skulle stelle henne, men det tok ikke mange dager før hun oppdaget at han var en av de hyggeligste og flinkeste der. De fikk veldig god kontakt. Der farmor er er det også utenlandske pleiere, og hun kommer godt overens med dem - men det ER et problem med de som ikke skjønner beskjeder eller kan ta i mot telefoner.

Jobbet også kort tid som pleieassistent selv, hvor det var en kvinnelig pleier fra et afrikansk land. Hun var etter min oppfatning både flink (hadde fagutdanning og var blid og behagelig) og snakket helt forståelig norsk. Tror hun kom godt overens med de fleste pasientene, unntatt en veldig dement dame og en mann som var veldig selektiv på pleierne uansett (jagde gjerne ut bestemte folk, og hun som var farget var vel lett å kjenne igjen for han...)

Skrevet

Jeg synes begge deler er like ille, om det er snakk om offentlige tjenester. Betaler man det det koster for privat behandling så får en være litt mer "kresen" mener jeg.

Personlig tror jeg mange av fordommene forsvinner bare de gamle blir kjent med personalet. Det er i allefall min erfaring.

Gjest Gjest_Frk Åberg_*
Skrevet

For noen år siden hadde jeg feriejobb på sykehjem, og der var det 3-4 av de fast ansatte som var innvandrere. Jeg merket aldri at det var noe problem for de eldre der. De var ikke noe mindre likt enn de andre, og ingen av de gamle nevnte hudfargen med et ord. De kunne le litt av at de hadde spesielle navn, men det var det.

Hvis innvandrere ikke mestrer norsk særlig bra, så skjønner jeg at det kan være et problem. Men utover det, tror jeg de fleste gamle skjønner at innvandrere som gruppe ikke er noe mer kriminelle eller skumle enn etniske nordmenn når de først kommer i kontakt med dem (selv om jeg ser at en del gamle generelt kan være mer skeptiske til innvandrere). Men når de må forholde seg til dem i hverdagen, tror jeg skepsisen fort går over.

Skrevet

Min gamle mormor har de siste årene hatt hjemmesykepleier(e), og i begynnelsen var hun litt skeptisk til innvandrerne som kom hjem til henne (hun ser nyhetene og tror at alt hun hører gjelder alle mørkhudede). Det verste var nok når det kom mannlige pleiere (både etnisk norske og innvandrere), for "menn vet jo ingenting om husarbeide".

Etter noen besøk ble hun imidlertig enormt begeistret for en pleier spesielt, en mann fra Sri Lanka tror jeg det var. Ikke bare var han kjempehyggelig og ga henne klemmer både når han kom og når han dro, men han kunne både støvsuge skikkelig og vaske vinduer. Så nå har hun fått en ny lærdom i livet, og har absolutt ingen problemer med noen av gruppene (menn som gjør husarbeide/innvandrere). Jeg tror det er en vanesak, de eldre må jo få erfare at disse menneskene kan gjøre en like god jobb som "de norske".

Så for å svare på spørsmålet; Jeg tror at det sjelden er rasistisk motivert når de eldre kvier seg for å pleies av innvandrere, men det hender jo selvsagt det også. Mange eldre har sjelden eller aldri snakket med noen innvandrere, og vet derfor ikke hva de kan forvente seg.

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Hva er problemet hennes egentlig? Når du sier invandrere mener du da de med brun hudfarge eller mener du polakker, dansker, svensker o.l.

Nei, skjønner jo at det er hudfargen det siktes til!

Flott at det er mørkhudede som skal pleie henne, for da får hun fort en oppdagelse av at mørkhudede er like flinke som bleikansiktene til å styre og stelle.

Endret av Miloine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...