Gå til innhold

Lage nettside med Dreamweaver, men får ikke til...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver å lager nettsted i forbindelse med studier, og nå har jeg gått for fort fram. Det er så mye jeg vil,men får det ikke til!

Det jeg sliter med akkurat i kveld er å få lagt inn html-koden på en tabell-bakgrunn jeg fant på nettet. På siden jeg fant den stod det at det var bare å merke teksten, kopiere og lime den inn på nettsiden, men da kommer bare teksten fram, ikke bildet. Samme problemet har jeg med å få lagt inn en nyhetsside som skal være på framsida mi. Der også fikk jeg html koden som jeg skulle skrive inn på sida mi,men det kommer ikke noe! jeg holder på å bli gal!!!

Det andre problemet er faktisk værre da... Sida mi ser fin ut når jeg lager den, men når jeg tester den på nett hopper bildene, teksten og tabeller opp eller ned eller bort. Stort sett bare overskrifta som står på det stedet den skal... jeg vet at det er fordi sida mi er innstilt slik at bildet tilpasser seg enhver skjerm (eller noe slikt) med prosent, slik at den dekker samme antall % på alle skjermer den blir vist, men hvis skjermen er større enn jeg har laget den så flytter alt på seg automatisk, og det blir rotete og stygt. Løsningen er å sette fast størrelse på sidene, og 800x600 piksler skal visst være ganske trygg størrelse å bruke. Det har jeg funnet ut etter å ha lest instrukjonsboka, men...

HVORDAN STILLER MAN INN DETTE DA??????? Det står ingenting i boka om hvordan man gjør det, og jeg har prøvd å lete i menyene i dreamweaver (MX) men finner ikke ut av det. Noen som kan dette? Håper det, før jeg virkelig, virkelig hiver lap-topen i veggen i raserianfall av enorme dimensjoner...

Huff, så sint jeg blir når jeg ikke får til ting på dataen.... :frustrert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må muligens høyreklikke på bildet som skal vises (på den nettsiden der du fant tabellen) og lagre den i samme mappa som html-siden.

Du kan merke hele tabellen i Dreamweaver og sette inn hvor bred og høy du vil at den skal være også. Men det er en del innstillinger der som du bare må prøve deg frem for å finne.

Skrevet

Når du jobber i dreamweaver, har du oppe vinduet for html-kode også eller bare WSIWYG-bildet? Når du skal lime inn html-kode, nå du lime det inn i html-vinduet. Husker ikke helt innstillingene, men det er greit å jobbe med delt vindu. Du finner ut hvor du skal lime inn ved å trykke rett før (eller etter) der det du skal lime inn skal stå.

Skrevet

Kanskje dette bare forverrer saken. Men, det beste ville nok være å benytte seg av css, da kan man f.eks benytte seg av absolute og relativ plassering, og dette fører til et mye mer forutsigbart prosjekt.

Om du ikke bruker css, kan det virke vanskelig og forvirrende med det samme, men det er like oversiktlig som html i prinsippet.

Jeg har selv hatt flere prosjekter på skolen i web design, og funnet ut at css gjør arbeidet lettere, og gir på en måte mer muligheter :)

Skrevet
Kanskje dette bare forverrer saken. Men, det beste ville nok være å benytte seg av css, da kan man f.eks benytte seg av absolute og relativ plassering, og dette fører til et mye mer forutsigbart prosjekt.

Om du ikke bruker css, kan det virke vanskelig og forvirrende med det samme, men det er like oversiktlig som html i prinsippet.

Jeg har selv hatt flere prosjekter på skolen i web design, og funnet ut at css gjør arbeidet lettere, og gir på en måte mer muligheter :)

js ts bør lære seg både html og css fra grunnen av for å ha mulighet til å klare å identifisere feilene. ved å skjønne kildekoden har man mulighet til å se feilene også. Anbefaler htmldog.com :)

Skrevet

Du trenger ikke å spekke hvor stort selve vinduet skal være, bare lag selve siden (sideinnholdet)i en 800x600 tabell. Da har du mye bedre kontroll på layouten, om brukeren reskalerer vinduet så vil ikke innholdet forflytte seg.

Skrevet

Nå har jeg fått det til bedre. Fant ut at størrelsene på tabellene var oppgitt i prosent, og da forandrer de seg jo etter skjermstørrelsen(eller noe sånt...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...