Gå til innhold

Pusse opp kjøkken fra 70- tallet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt råd, hvis det er noen som orker ;)

Har et kjøkken som er utrolig stygt:

- Skapene er i ganske lyst treverk (av billig merke antar jeg)

- Benkeplatene har grågrønne små blomster på (stygt)

- Veggen mellom benkene og overskap har knallrødt belegg (noe jeg har skjønt er litt "in" igjen)

- Gulvet er spettete brunt gulvbelegg.

- Veggene er ganske hvite, sånn ca eggehvit eller noe.

Har IKKE råd til å skifte innredningen helt, så her trengs kreativitet og god sans for å gjøre det jeg har bedre. Maling? Benkplatene? Skapene?

Setter veldig stor pris på noen råd!

Corine :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville beholdt 70-tallspreget men forbedret det om jeg hadde lite penger. Bytt ut skapdørene med noen enkle dører uten profil. Behold det røde belegget. Skift ut benkeplaten. Her kan du legge litt penger i og velge en mørkbrun i heltre f.eks. På gulvet kan du legge et nytt lineoleumsbelegg, gjerne med litt kvadratiske mønstre i lyse farger.

Skrevet
- Benkeplatene har grågrønne små blomster på (stygt)

Det har mine foreldre også. Bytt den...

Ville sett an litt hvor bra i stand dørene er. Hvis de er godt vedlikeholdt kan du jo enten pusse de ned og lakke dem, evt male dem. Eller bare bytte fronter.

Jeg ville nok fjernet belegget. Samme om det begynner å bli in igjen, jeg vil ha fliser eller glassplate over benken.

Gulvbelegget ville jeg også byttet. Enten i nytt gulvbelegg eller i laminat. (Pass på å få et gulvbelegg som tåler litt, jeg fikk et par hull i det der jeg bodde før når jeg mistet et fat i gulvet bla...)

Veggene ville jeg kanskje malt. kommer an på hvordan de ser ut og fargen du velger på kjøkkeninnredningen...

Skrevet

Vanskelig å gi råd, når man ikke vet nøyaktig hvordan det ser ut, men prøve likevel.

- Oppgradere skapdørene med nye håndtak i stål (hvis det passer). I første omgang ikke malt, men sett om man fikk stilen som er i dag uten å male - det kan være mer moderne med treinnredning i 70-tallstil, enn malte tredører fra 70-tallet (alt ettersom hvordan innredningen ser ut - hadde gjort seg med bilde, lettere å gi råd da.).

- Ny benkeplate vil utgjøre en stor forskjell.

- Veggen mellom benkeplate og overskap: Byttet til glassplate eller mosaikk, alt etter hva som passer best.

- Sokler: "Stål-/aluminiumplater" (fås kjøpt hos kjøkkenforhandlere, f.eks. HTH, ligner på stål, men er tynn plate som festes ala plaster) utenpå sokkel, hvis det passer med stilen - dvs. hvis du har hvitevarer i stål.

- Ta igjen farge på gulvet fra annet i rommet. Eksempelvis hvis man velger grå benkeplate, kan det være lekkert med grått gulv. Eller samme gulv som treverket på innredningen.

Skrevet

Takk for gode råd alle sammen!

Jeg skal prøve å legge inn et bilde senere, slik at det blir lettere for dere å se.

Er litt usikker på det du sier om stålhåndtak og sokler siste gjest: hvitevarene våre er nemlig hvite....

Synes alt på kjøkkenet vårt krasjer skikkelig i stilen: vil gjøre noe drastisk, uten å investere i nye hvitevarer, kjøkkeninnredning.

Skrevet

Mal skapene lyse, hvitt eller eggehvitt. Skift benkeplate. Billig heltre på ikea. Legg noe annet på gulvet, eks parkett eller laminat. Skift håndtak på skapene. Du kan også skifte vask og blandebatteri om du vil. Vi giorde noe slikt. Det kom på 6000 -7000 og kjøkkenet ble nytt.

Skrevet

Sjekk hvilken kjøkkenleverandør det er.

Om det er Ikea kan du bytte bare skapdørene for en billig penge. Vi gjorde det der vi bodde før, og fikk helt nytt kjøkken for under 3. 000 kroner.

Man kan også få en møbelsnekker til å lage nye skapdører som går helt opp i taket, slik at man bruker den tidligere toppen på skapene som øverste hylle.

Ny benkeplate vil ha mye å si. Tredører kan bli fine med et par strøk med maling og nye håndtak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...