genacvale Skrevet 5. oktober 2006 #1 Del Skrevet 5. oktober 2006 Jeg kommer fra et land hvor vi ikke feirer jul. Eller, vi har jul, men på en annen tid og vi feirer den liksom ikke på samme måten. Har fått tilbud om å komme i venninna mi sitt selskap da, så det er jo hyggelig Men jeg lurer på, er det flere som har det slik? Og hva finner dere på for å ikke være alene rundt juletidene? Når vennene er i familieselskap og din egen familie gjør ikke annet enn å krangle *snufs* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #2 Del Skrevet 5. oktober 2006 Jeg er jo fra norge, men har dårlig erfaring med julefeiringen.. Dessverre bor jeg hjemme enda, men så fort jeg flytter bort skal jeg no også sitte alene i jula, feire jul må jeg jo, men ikke noe familieselskap her nei.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
genacvale Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 5. oktober 2006 Uffda. Ja her er det bare krangler... Før, da jeg var mindre, pleide jeg bare å stikke og vandre alene i gatene... Har til og med laga et dikt om det: Hvert eneste år blir min sjel fylt av frykt. Jeg kjenner dens store og skremmende skritt. Den gir til de fleste en mengde med glede, Mens jeg blir helt glemt, helt forlatt og alene. Julen er navnet og vinter er tiden, Den er det jeg frykter og av den jeg lider. Jeg vil bare reise, langt vekk forsvinne, Den tiden er smerten jeg må overvinne. Jeg er ikke mer enn en fremmed i landet, Den hellige natten alene jeg vandrer. Stemningen gir ikke meg lenger glede, Jeg er helt forlatt, helt glemt og alene. Jeg lengter til alt jeg motvillig forlot, Til landet hvor ingen har meg noe imot. Sorgen er stor, det er mer enn jeg klarer, Lengselen hjem vil for livet mitt vare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 5. oktober 2006 #4 Del Skrevet 5. oktober 2006 Blir trist inni meg når jeg leser diktet ditt, det er fint, men veldig trist. Når jeg feirer jul tenker jeg ikke så mye på at mange ikke har det på samme måte, det skal jeg endre på, viktig å huske at ikke alle har samme følelser som jeg om jula. Håper du finner mening i andre ting å gjøre i høytiden, men har desverre ingen forslag. men om det finnes et sted der hjemløse eller andre kan komme i jula, kan du jo kanskje jobbe der? da kan du skape hygge for andre selv om det ikke betyr det for deg<? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
genacvale Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 6. oktober 2006 Ja, det har jeg faktisk tenkt på. Hvordan kommer jeg i kontakt med hjelpeorganisasjoner? Har virkelig lyst å gjøre en innsats for de mindre heldige i samfunnet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #6 Del Skrevet 6. oktober 2006 Man har jo f.eks denne siden her.. Ser ikke ut som om de har oppdatert til i år, men du kan jo sikkert sende de en mail.. http://www.alternativjul.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 8. oktober 2006 #7 Del Skrevet 8. oktober 2006 Vi blir bare 2 på julaften i år, gullet og meg, men gleder meg allerede. Tenk å få være hjemme i fred og ro og lage god mat, se film, spille brettspill, og bare kose oss... Familien er ikke alltid de beste å feire jul sammen med nei. Men om man ikke feirer jul sånn som folk flest kan man jo lage sin egen kosekveld. Invitere noen om man vet noen som er alene. Lage god mat sammen, ha årets filmkveld, eller krype under pleddet med verdens mest spennende bok. Før jeg fikk gullet meldte jeg meg ofte til jobbing julaften, det var alltid kjempetrivelig, og så fikk andre familiefolk fri da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 16. oktober 2006 #8 Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg har ikke stor familie. I år blir det nok en alenejul for meg da ungene skal være hos faren sin. Hva med å slå seg i sammen men noen/en venninne? Rammen blir det du gjør det til! Jeg regner som sagt med å bli alene. Jeg kommer til å ha julemiddag og stearinlys. Mine to pakker tas etter middagen. Jeg skal ha ekte juletre. Jeg kommer til å pynte til jul samt og ha litt julebakst. Selv om jeg alene så betyr det ikke at jeg ikke er verdt noen forberedelser Så lenge jeg er psykisk forberedt så kan jeg lage en fin ramme for meg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #9 Del Skrevet 17. oktober 2006 Selv om jeg alene så betyr det ikke at jeg ikke er verdt noen forberedelser ← Det var godt sagt. Jeg kommer også til å være alene på julaften, men julen er for meg også! Jeg koser meg med å pynte til jul, bake og lage mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amalie_85 Skrevet 17. oktober 2006 #10 Del Skrevet 17. oktober 2006 Nei jeg er så familie kjær at jeg skal feire sammen med min mor i år. Det som plager meg hvert år er hvor jeg skal feire, mor eller far. Og det er alltid vondt å velge bort en. Men sånn er det blitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 17. oktober 2006 #11 Del Skrevet 17. oktober 2006 Min samboer og meg går mer og mer bort fra julefeiring. Ikke er vi kristne og ikke har vi sansen for konsumerings- og forbrukerjulen, så da vil vi heller lage en tradisjon som betyr noe for oss. Vi drar selvsagt når familien inviterer oss, men lager ingen juleforberedelser eller julefeiring selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
genacvale Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #12 Del Skrevet 26. oktober 2006 Tenkte faktisk å ta en pizzakveld med noen venner Så håper jeg at jeg overlever... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #13 Del Skrevet 27. oktober 2006 Kan jeg spørre hvilket land du kommer fra, genacvale? Er bare nysjerrig ifht det du sier med juletradisjoner og sånt. Og så skriver du veldig bra norsk da! Selv drar jeg hjem til foreldrene mine til jul, kunne ikke tenke meg noen annen måte. Jeg har dog flere venner som enten ikke har noe forhold til eller har dårlige minner knyttet til jula, noen av disse har isteden stilt opp på frivillige opplegg for å hjelpe noen som trenger det enda mer enn dem selv, og har fått mye ut av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
genacvale Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter #14 Del Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Det er mye som ligger til grunne for at jeg ikke feirer jul, men kan fortelle i korte trekk. Jeg er opprinnelig fra Russland. Vi har jul etter den gamle kalenderen, altså den 6.januar er julaften. Men siden nyttårsaften kommer først, er dette vår hovedhøytid. Julen blir lagt lite vekt på, gjerne i form av en liten markering og fridag den 7.januar. Likevel er det vanlig å gå i kirken natt til 7.januar. Gudstjenestene våre foregår på natten istede for dagen, noe de fleste synes er spesielt. Siden jeg ikke er helt norsk, vil jeg ikke svikte mine tradisjoner. Og familien min vil aldri ta til seg den norske juletradisjonen. Så da blir jeg sittende alene, eller med venner som ikke feirer jul, av den samme, eller div. andre årsaker. Endret 28. oktober 2006 av genacvale Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå