Gå til innhold

Tran vs. D-vitamin dråper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er dine argumenter for å bruke tran eller d-vit. dråper? Blir så usikker på om dråpene er gode nok liksom...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskjellen er omega3 fett, men linfrøolje eller DHA kapsler fungerer like bra.

Skrevet
Forskjellen er omega3 fett, men linfrøolje eller DHA kapsler fungerer like bra.

Hvis du ikke får barnet ditt til å ta tran finnes det et godt alternativ på helsekostbutikken som heter Eskimo kids. Smaker og lukter bare tutti frutti. Fint å få med seg omega 3-fettsyrene.

Skrevet

Har ikke barn ennå ;)

Men har lest meg opp en del på temaet pga at jeg ikke ønsker å gi noe som kommer fra fisk om det kan unngås. Så d-vitamindråper + innholdet i DHA kapsel og eventuelt linolje vil være tilstrekkelig, iverfall om ammingene går greit :)

Men takk for tipset :)

Skrevet

Eldstejenta her fikk tran èn gang - det kom opp igjen momentant. Siden ble det dråper. Yngstemann har ikke en gang prøvd tran. Begge to gulpet veldig mye, så det var ikke så veldig fristende å gi dem tran i utgangspunktet.

Skrevet

Mitt argument mot å bruke tran er at all informasjonen jeg finne er om tran er fra produsenten selv. Tilogmed folderen fra helsestasjonen var sponset av Möller. Omega3 får barna gjennom morsmelk (så fremt mor er bevist på kostholdet sitt), så da er det kun d-vitamin som mangler.

Skrevet

Vi prøvde tran, men har gått over til d-vitamindråper nå - alt kan ikke være en kamp heller. Det du må vite, er at det er endel i tran som ikke er i d-dråpene, fettsyrer etc. Men gi ungen din makrell i tomat eller annen fisk, brunost for jernet etc så dekkes det nok opp.

Skrevet
Mitt argument mot å bruke tran er at all informasjonen jeg finne er om tran er fra produsenten selv. Tilogmed folderen fra helsestasjonen var sponset av Möller. Omega3 får barna gjennom morsmelk (så fremt mor er bevist på kostholdet sitt), så da er det kun d-vitamin som mangler.

Studien som omtales her kommer ikke fra Møllers tran, men fra Oxford-universitetet.

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/05/02/430632.html

Det er riktig at barnet får omega 3 gjennom morsmelken, men hjernen utvikles lenge etter at de fleste har sluttet å die.

Skrevet

Du kan ikke bruke Eskimo kids før barnet er 1 år.

Skrevet

Vi prøvde å gi han tran når han var baby, men alt kom rett opp igjen. Så da gikk vi over til dråper. Nå får han tran, og han liker faktisk smaken.

Skrevet

Jeg ga tran de første 4-5 mnd, men så plutselig ville han ikke ha det mer, kom bare opp igjen hver gang, for noe griseri ja.

Så forsøkte jeg tran med sitronsmak - DET likte han!!! MEN så fikk jeg vite på apoteket at man ikke skal gi tran med sitron pga muligheten for å utvikle allerig på barn under 1 år. Så dermed gikk jeg over til D-vitamindråper og har planer om å gå over til tran med sitronsmak når han har blitt 1 år :) Håper han liker det da også!

Jeg fikk ikke tran som liten, og tar pr idag kun trankapsler - har da blitt frisk og ikke utviklet allergier o.l. Men klart tran er sunt, det er det nok ;)

Skrevet

Vår lille spydde bare av tran så vi brukte D-dråper. Nå spiser han masse fisk og vil fortsatt ikke ha tran.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...