Gå til innhold

Male helt hvitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å male stuen min helt hvit. Altså ikke en hvitfarge med brekk, men helt, helt hvitt.

Tror det blir fint, men jeg undrer om noen har erfaringer. Blir den hvite fargen veldig kald? Skjærer den over i blått. Stuen er stor, slipper inn mye lys og det er høyt under taket.

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Generelt sett ville jeg aldri malt noen vegger helt hvite. Det er altfor kaldt og upersonlig. Det er greit å bare smelle på noe hvis man har planer om å selge, for det kan se ganske pent ut ved første øyekast, men jeg tror man vil bli drittlei av det etter hvert. Det blir altfor sterilt.

Skrevet

Har en helt hvit stue. Trives godt med det. Har varme farger på gulv, møbler og øvrig interiør. Får mye positive tilbakemeldinger fra besøkende :sjenert: Stuen har godt lysinnslipp og virker overhodet ikke kald.

Skrevet

skal du male helt hvitt, må veggene være perfekte. Alle små riper synes utrolig godt!

Skrevet

Jeg synes den helt hvite blir altfor kald og sterlil. Har malt noen skapdører helt hvite her, og jeg angrer.

Skrevet

Teller eggehvit? Hele leiligheten vår er i så fall hvit. Går helt fint det, vi har mye varme farger i møbler og treverk og trenger noe lyst for å balansere det. Er ikke kaldt i det hele tatt, men det kan ha noe med hvordan fargen er blandet.

Skrevet
Teller eggehvit? Hele leiligheten vår er i så fall hvit. Går helt fint det, vi har mye varme farger i møbler og treverk og trenger noe lyst for å balansere det. Er ikke kaldt i det hele tatt, men det kan ha noe med hvordan fargen er blandet.

Det blir noe helt annet å male i egghvit, da er er det straks en "hvitfarge" som heller mot gul og blir litt varmere. Kritthvitt derimot kan bli litt for mye av det gode.

Men det kommer veldig an på hvor mye lys, fra hvilken retning rommet får, og hvor godt opplyst det er med lamper. Innelamper lager jo gult lys, så når det er mørkt vil rommet straks bli varmere.

Jeg synes det kan gå an om det ikke er et rom som får massevis og kaldt lys utenifra.

Skrevet

Takk for alle svar så langt. Og, nei, eggehvitt teller ikke her Tristessa ;)

Jeg tror faktisk dette kan fungere. Jeg liker en litt steril og ren følelse. Gulv og mye møbler er i mørkere brunt og lyset som kommer inn er ganske varmt (tror jeg...).

Skrevet

Vegger og tak i hele leiligheten jeg bor i nå (leier) er matt kritthvite. Gulv er eik stavparkett og møblene er lune i grått og eik, så jeg opplever ikke leiligheten som kald. Kanskje litt kjedelig innimellom, men det skyldes nok at jeg ennå ikke har hengt opp noe på veggene (har et par lerreter på 1x2 meter som jeg arbeider med). Har store vinduer som gir mye lys, veggene er mur med litt struktur, altså ikke helt glatte.

Skrevet

Jeg tror det kan bli fint, Blanca. Hvis lyset er varmt, som du sier, og gulvene og møblene i varme farger, så er det jo ikke noe problem. Og når du i tillegg liker litt sterile farger, så er jo saken grei. De aller fleste har jo en del bilder, ting etc, som liver opp et rom uansett.

Skrevet

Ja, jeg kommer nok til å male helt hvitt :) Blir et arbeid uten sidestykke (gruer meg spesielt til taket...), men det er også gøy å ha slikt arbeid å pusle med på kveldene. Er også utrolig lei av den latte-fargen som er der nå. Jeg har mange lerretmalerier som jeg kan henge opp etterpå. Ting og nips er det verre med, men det er helt greit for meg ;)

Skrevet
Jeg har lyst til å male stuen min helt hvit. Altså ikke en hvitfarge med brekk, men helt, helt hvitt.

Tror det blir fint, men jeg undrer om noen har erfaringer. Blir den hvite fargen veldig kald? Skjærer den over i blått. Stuen er stor, slipper inn mye lys og det er høyt under taket.

På forhånd takk :)

helt kvitt krever veldig mye av det øvrige interiør. helt kvitt er veldig kaldt. Hjelper ikke mye med div lyspærer da. vær forsiktig med helt hvitt.

Skrevet
Blir den hvite fargen veldig kald? Skjærer den over i blått....

En farge kan slå ut svært forskjellig fra et sted til et annet - dagslyset og enkelte elektriske lyskilder kan gi betydelige fargeforvrengninger.

Ett rom kan også bli påvirket av fargene som er utenfor vinduet.

Himmelretningen rommet vender mot, kan altså ha innvirkning, eksempelvis ren hvitt kan "skjære mot blått", hvis rommet er nordvendt, siden lys fra nord er kaldt/har ett blåskjær i seg. En bør derfor ikke velge ren hvitt i nordvendte rom.

Hentet fra http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_buskerud/3040107.html

"Retningen rommet ligger i skaper lysforholdet i rommet.

Sør:

- mye sollys

- kan både ha varme og kalde farger

- husk at skarpe farger blir enda skarpere i sollys

Nord:

- trenger varme farger til det kalde lyset

- blått og hvitt fungerer dårlig

- må ta en varm undertone

Øst:

- skarp morgensol

- både varme og kalde farger går bra

Vest:

- sol om ettermiddagen og kvelden

- varme undertoner ".

Skrevet

Takk for informativt innlegg, gjest. Stuen min er vendt mot øst og det skulle gå bra i følge din oversikt.

Tusen takk :)

Skrevet

tror det kommer til å bli kjempe fint..spennende med god høyde i taket.. ;)

Skrevet

Å male helt hvit er absolutt det beste du kan gjøre!

Jeg har selv bodd i mange leiligheter,og pusset opp mange av de.

Jeg har hatt alle mulige slags farger på veggene,men jeg har aldri vært så fornøyd som når jeg har malt alt kritt hvit!

Jeg skal pusse opp i denne leiligheten igjen neste uke og da blir det kritt hvit.

I denne leiligheten malte jeg alt i caffe latte farge,altså hvit med litt brekk i.Men tro meg det ser helt lyse rosa ut i solskinn,det er helt grusomt!

Kritt hvit lar seg ikke påvirke av lys og farger du velger å bruke ellers.

Gardinene vill se utrolig bra ut uansett om de er røde svarte eller lilla.

Du kan ha alle farger til hvit.

Med disse caffe latte veggene mine ser alt bare skittent ut!

Jeg har prøvd med hvit med gråskjær i også,men det ble totalt rosa,og den skittene nyansen skinte igjennom.

Ingenting har fungert så bra som HVIT!!!!!

:) Lykke til med opppussingen!

Skrevet

Takk, Tartar. Jeg har bestemt meg nå. Det blir kritthvitt hos meg :)

Skrevet

Jeg tror også hvitt er bra og går selv med tanker om å male kritthvit - enda mer overbevist etter denne tråden!

Skrevet

Kom faktis på en ulempe med hvitt, og det er at alle skitt synes, spesielt fingermerker. Blir jo litt ekstra vasking på typiske steder som dørkarmer etc, men går greit. Men nå har jeg en lang rad med kattespor på veggen etter at pus løp tulling i leiligheten etter å ha vært ute en svært regnfull dag... :ler:

Skrevet

Vi har også malt i "kritthvitt", en farge som heter Chi fra Ladys fargekolleksjon sjel - sjekk den ut, jeg er ihvertfall superfornøyd med vår hvit-hvite stue, gang og kjøkken!!

Den er brukket ørlite, men jeg ser liten forskjell på den og takmalingen som er hvit, annet enn at takmalingen er mattere.

Dørkarmene er forøvrig fremdeles eggeskall - de ser helt gule ut i forhold.

Vi har fire meter under taket og store vinduer mot både nord og sør - jeg synes ikke det blir kaldt i det hele tatt.

Parketten er varm og øvrig innredning stort sett i beige, hvit og noe valnøtt - superfornøyd med hvor lyst og lett det har blitt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...