Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #1 Skrevet 5. oktober 2006 Jeg lurer på to ganske vidt forskjellige ting, som jeg lurte på om noen kunne være så greie og hjelpe meg med. 1. Hvor mye må man ca regne med å måtte betale i strøm i en leilighet hvor varmtvann og fyring er inkludert i husleien. Vi er altså to voksne og et barn som forhåpentligvis skal flytte til en leilighet på ca 70 m2. Har sett etter kalkulatorer på nettet men fant ingen som fungerte til mitt spørsmål, for jeg aner ikke hvor mye strøm som er normalt å bruke når man trekker fra varmtvann og fyring. 2. Hvordan fungerer det igjen med skattefradrag på boliglån. Er det 20% av betalte renter? Gjelder forresten noe liknende på betalte renter på studielån? Skal søke vårt første boliglån og tenkte vi skulle møte opp godt forberedt i banken:)
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #2 Skrevet 5. oktober 2006 Jeg lurer på to ganske vidt forskjellige ting, som jeg lurte på om noen kunne være så greie og hjelpe meg med. 1. Hvor mye må man ca regne med å måtte betale i strøm i en leilighet hvor varmtvann og fyring er inkludert i husleien. Vi er altså to voksne og et barn som forhåpentligvis skal flytte til en leilighet på ca 70 m2. Har sett etter kalkulatorer på nettet men fant ingen som fungerte til mitt spørsmål, for jeg aner ikke hvor mye strøm som er normalt å bruke når man trekker fra varmtvann og fyring. 2. Hvordan fungerer det igjen med skattefradrag på boliglån. Er det 20% av betalte renter? Gjelder forresten noe liknende på betalte renter på studielån? Skal søke vårt første boliglån og tenkte vi skulle møte opp godt forberedt i banken:) ← Nå går jo mesteparten av strømmen til oppvarming av bolig og varmtvann. Hvilke fyring snakker du om? Sentralfyr? Må du ha noe i tillegg+ ellers blir det jo belysning som du må bruke strøm til og det blir ikke mye. nå er det slik at det er avgifter på regningen som drar den opp. Kontakte e-verket kansje?
Gjest allium Skrevet 5. oktober 2006 #3 Skrevet 5. oktober 2006 (endret) 2. Hvordan fungerer det igjen med skattefradrag på boliglån. Er det 20% av betalte renter? Gjelder forresten noe liknende på betalte renter på studielån? ← Du trekker fra hele beløpet på inntekten. Da reduseres nettoinntekten, og siden nettoskatteprosenten er 28, blir skatten redusert med 28% av betalte renter. Det gjelder alle slags renter, uansett hva du har lånt til. Endret 5. oktober 2006 av allium
brumma* Skrevet 5. oktober 2006 #4 Skrevet 5. oktober 2006 Vi har sentralfyr og varmtvann inkludert i leien. Har ikke bodd her på vinterstid enda, men regningene vi har fått har ligget på rundt 1500,- mener jeg å huske. Mye av dette er nettleie... Det vi betaler for er belysning, oppvaskmaskin/vaskemaskin, varmekabler og den strømmen komfyren måtte bruke.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #5 Skrevet 5. oktober 2006 Blir det feil å trekke fra 28% av rentene jeg betaler. F. eks. hvis jeg betaler 10 000 i renter i måneden, kan jeg da trekke fra 2800 på den manedlige faktiske utgiften?
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #6 Skrevet 5. oktober 2006 Vi har sentralfyr og varmtvann inkludert i leien. Har ikke bodd her på vinterstid enda, men regningene vi har fått har ligget på rundt 1500,- mener jeg å huske. Mye av dette er nettleie... Det vi betaler for er belysning, oppvaskmaskin/vaskemaskin, varmekabler og den strømmen komfyren måtte bruke. Er dette en kvartalsvis eller månedlig regning?
Titti72 Skrevet 5. oktober 2006 #7 Skrevet 5. oktober 2006 Blir det feil å trekke fra 28% av rentene jeg betaler. F. eks. hvis jeg betaler 10 000 i renter i måneden, kan jeg da trekke fra 2800 på den manedlige faktiske utgiften? ← Det er ikke banken som gir deg rentefradrag. Det er staten og de pengene gjøres opp på ligningen din.
brumma* Skrevet 5. oktober 2006 #8 Skrevet 5. oktober 2006 Er dette en kvartalsvis eller månedlig regning? ← Sorry, glemte å nevne at det var kvartalsvis regning.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #9 Skrevet 5. oktober 2006 Det er ikke banken som gir deg rentefradrag. Det er staten og de pengene gjøres opp på ligningen din. Ok, jeg vet det da... Jeg forstår at jeg fortsatt må ut med alle kostnader til rentene hver måned. Men er det 28% av dette som trekkes fra på skatten? Slik at hvis jeg betalte 100 000 i renter på et år, og skulle betale 50 000 i skatt (før skattefordelen ble trukket fra), så slapp jeg unna med 32 000 i skatt?
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #11 Skrevet 5. oktober 2006 Ooops jeg mente 22 000 i skatt... ← Den totale skatt du skal betale kommer an på flere ting. ektefelles inntekt og andre fradrag. det er slett ikke "lønnsomt" med gjeld i forhold til skatt. Om du kontakter ligningskontoret, så vil du få opplyst om hvor mye evt skatt blir redusert med
Gjest ts Skrevet 5. oktober 2006 #12 Skrevet 5. oktober 2006 Jeg forstår jo at mitt eksempel er veldig forenklet. Jeg lurte bare på hvordan man regner ut denne skattefordelen. Tror det er mange flere enn likningskontoret som kan forklare meg dette. Sitter jo bare her og pusler med et mulig fremtidig budsjett.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #13 Skrevet 5. oktober 2006 Jeg forstår jo at mitt eksempel er veldig forenklet. Jeg lurte bare på hvordan man regner ut denne skattefordelen. Tror det er mange flere enn likningskontoret som kan forklare meg dette. Sitter jo bare her og pusler med et mulig fremtidig budsjett. ← Jeg har enda tilgode å se på likningsoppgaven hva som utgjør fradrag for gjelden. Fra jeg var gjeldfri til jeg tk opp lån på 900.000, så har min totale skatt gått opp. inntekten har økt med 50.000. derfor skrev jeg at det ikke var lønnsomt med lån. hvordan de kommer frem til det? tror kansje en ide å spørre ligningsmyndighetene. De skal jo ha greie på det
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #14 Skrevet 5. oktober 2006 det er slett ikke "lønnsomt" med gjeld i forhold til skatt. Da er jo dette en vel bombastisk uttalelse å komme med da... Jeg er ganske sikker på at man får en skattefordel når man har boliggjeld (eller annen gjeld), husker bare ikke hvordan man regner det ut. Det er egentlig ganske allmenn viten.
Titti72 Skrevet 6. oktober 2006 #15 Skrevet 6. oktober 2006 Det vil jo aldri lønne seg å ha gjeld siden renter og avdrag alltid vil overstige avdraget. Men har du gjeld og har betalt 100.000,- i gjeld pr. året så får du et fradrag på inntekten din på 28.000,- Dette kommer automatisk på ligningen som sendes ut. Banken sende inn oppgaven til ligningskontoret som fører dette opp, og din jobb er å sjekke at rentesummen stemmer på selvangivelsen din før den signeres og sendes.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #16 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg har det samme som deg. 70m2 med varmtvann og sentralfyr. Min strømregning kom på 1700 kr sist, men den var stipulert fra forrige eiere siden jeg glemte å lese av... (jeg har kun bodd her i 3 mnd). Forrige eiere hadde ca 8000 kwh i året. De hadde to små barn, så han fortalte meg at oppvaskmaskin og vaskemaskin gikk i ett...
Gjest Turi Skrevet 6. oktober 2006 #17 Skrevet 6. oktober 2006 (endret) Men har du gjeld og har betalt 100.000,- i gjeld pr. året så får du et fradrag på inntekten din på 28.000,- ← Dette er litt feil Betaler du 100 000 i gjeldsRENTER i året, får du et fradrag direkte i skatt tilsvarende 28 000 kroner. For det første må du da enten ha sinnsykt høyt lån eller sinnsykt høy rente, men skjønner at dette er et eksempel altså Måtte bare understreke at du IKKE får fradrag for avdragsinnbetalingene - kun rente. Det skjer slik at rentene trekkes fra inntektene dine. Tjener du 250 000 og har 20 000 i rente, skatter du av en inntekt på 230 000 (minus andre fradrag). Dersom du får renteutgifter på 20 000 i året, kan du regne med at skatten blir redusert med 5 600 i året. Dette skjer ved at du får et skattekort (tabell) som viser at du skal betale mindre skatt. Selv om du må betale alle rentene til banken, får du hver måned tilsvarende lavere skattekrav, så du sitter igjen med noen nettokroner mer hver måned i inntekt. Slik sett er det isolert sett økonomisk gunstigere å betale 10 000 på lån i måneden enn 10 000 på husleie, der du ikke får noen fradrag. Endret 6. oktober 2006 av Sissan
Titti72 Skrevet 6. oktober 2006 #18 Skrevet 6. oktober 2006 :klaske meg selv i hodet: Jeg var litt kjap i svingen der. Mente selvfølgelig renter, ikke gjeld.
Gjest Tweek Skrevet 8. oktober 2006 #19 Skrevet 8. oktober 2006 Kommer litt ann på Jeg har bodd i leiligheten her på 35 kvm i 2 mnd, og har brukt størm for 900 ca.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #20 Skrevet 8. oktober 2006 Da er jo dette en vel bombastisk uttalelse å komme med da... Jeg er ganske sikker på at man får en skattefordel når man har boliggjeld (eller annen gjeld), husker bare ikke hvordan man regner det ut. Det er egentlig ganske allmenn viten. ← Tidligere var det lønnsomt,men reglene er endret. man skal tross alt betale 750 kr av hver tusenlapp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå