Gå til innhold

Skjønner ikke helt dette med sykepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann har vært 50% sykemeldt siden 7.november 2005, med unntak av 5 uker der han prøvde seg på full jobb igjen. Når går retten til sykepenger ut? Er det ett kalenderår etter at han først ble sykemeldt, eller vil perioden forlenges i og med at han var 5 uker i full jobb? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg mener det regnes på nytt -året begynner på nytt- da han ble sykemeldt igjen.

Skrevet
jeg mener det regnes på nytt -året begynner på nytt- da han ble sykemeldt igjen.

Nei, man begynner ikke på ny kvote før man har vært frisk i 26 uker.

Men jeg mener det er antall uker som telles, så de 5 ukene han var i arbeid, regnes ikke med i kvoten på - var det 52 uker?

Skrevet

usikker,men vanlig praksis er vel et år(på dato) Selv om man jobber 50 %

Ring trygdekontor, så dere ikke får en overraskelse i nedgang i inntekt sånn plutselig.

Skrevet

Tusen takk for svar, dere!

Jeg ringte trygdekontoret og fikk til svar at man kan få sykepenger i 248 dager. Og at de 5 ukene som han jobbet fullt ikke regnes med i denne kvoten.

Skrevet

Er det forresten noen som vet om man får brev fra trygdekontoret når sykemeldingsperioden går ut?

Skrevet
Er det forresten noen som vet om man får brev fra trygdekontoret når sykemeldingsperioden går ut?

Ja, noen uker før. Helt latterlig kort i forhold til om man må søke attføring/rehabilitering, men ja man får melding.

Skrevet

Det som er aller mest latterlig er at 50% sykemelding teller like mye som 100% sykemelding. Hurra for Norge! Man blir jo ikke akkurat premiert for å prøve å jobbe litt iallefall....

En som har vært mye dårlig i det siste, men står på for å bidra til samfunnet

Skrevet

Men man kan jo ringe NAV da og høre om når maksdato er, evt spørre arbeidsgiver dersom en får pengene fra dem. Maksdatoen stemmer selvfølgelig bare hvis man er sykemeldt hele tiden etter at man har fått den oppgitt. Den vil jo forlenges ved avbrudd i sykemeldingen.

Skrevet

Ja, noen uker før. Helt latterlig kort i forhold til om man må søke attføring/rehabilitering, men ja man får melding.

Jeg fikk brev 12 uker før sykepengene gikk ut. Og helt enig med 14062003, det er kort tid. Men heldigvis for meg opplyste legen min meg om det, og vi satte i gang prossesen tidligere for å sikre at jeg slapp inntektstapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...