Gå til innhold

Lam!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det jo høysesong, hva lager dere? Til nå har vi hatt fårikål, nyyydelig! Men så setter kreativiteten en stopper for meg.. Men er glad i å bruke lammekjøtt til indiske sauser (i stedet for kylling). :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager gjerne marokkansk lammegryte. Brun kjøttet. Tilsett løk, hvitløk, grønnsaker (squash, aubergine, poteter, gulrøtter ++), litt honning, en stor bit sitron- eller appelsinskall, tørkede aprikoser (eller dadler eller svisker, eller litt av alt) og forskjellige krydder (kanelstang, malt spisskummen, karri, gurkemeie, malt ingefær, malt koriander, cayennepepper, salt og pepper). Hell over kraft/buljong og gjerne en boks hermetiske tomater. La småkoke under lokk ca 1½ time. Server med couscous.

Jeg synes også en type fransk lammegryte er god. Lammekjøtt og bacon stekes i smør, dryss over litt mel. Tilsett salt, pepper og en bouquet garni (laurbærblad, persille og timian) og hell på rødvin så det dekker kjøttet. La småkoke ca 1 time. Ha i stekt sopp og hele stekte småløk og la småkoke 1 time til. Server med hjemmelaget potetmos.

Skrevet

Å, man kan lage mye godt av lam! :hjerter_rundt:

Mine favoritter:

-Lammefrikassé.

-Osso buco (italiensk gryte med tomater og rotgrønnsaker) med lammelårskiver.

-Lammestek med fløtegratinerte poteter (gjerne iblandet skivet sellerirot og pastinakk), aspargesbønner/brokkoli og ovnstørkede tomater.

-Grillet benfritt lammekjøtt (feks fra lår) krydret med spisskummen, koriander og paprika, og servert med tzatziki og couscoussalat (tomater, rødløk, persille, mynte, sitron).

-Marokkansk lammegryte med couscous.

-Tyrkiske lammekjøttboller med grønn salat, bulgur i tomat og matyoghurt.

-Moussaka - definitivt best med lammekjøttdeig!

-Indisk lammecurry med basmatiris, raïta og nanbrød.

:)

Skrevet

Stekt lammelår er livretten min, så det har jeg hatt flere helger allerede i høst! :) Masse hvitløk, olivenolje og salt og pepper. Råstekte poteter. Grønnsakswok med alle favorittgrønnsaker og en superdeilig fløtesoppsaus til!! Mmmmmmmmmmmmmmmmmm!! ;)

Skrevet
Jeg synes også en type fransk lammegryte er god. Lammekjøtt og bacon stekes i smør, dryss over litt mel. Tilsett salt, pepper og en bouquet garni (laurbærblad, persille og timian) og hell på rødvin så det dekker kjøttet. La småkoke ca 1 time. Ha i stekt sopp og hele stekte småløk og la småkoke 1 time til. Server med hjemmelaget potetmos.

Åhhhh, det må jeg prøve! Høres veldig godt ut! :)

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Jeg synes det er godt å lage grillspyd av lammekjøtt.

Jeg deler kjøttet opp i passe biter, og marinerer i masse hvitløk, frisk rosmarin, litt chili, soyasaus og pepper. La stå noen timer eller over natten.

Tre opp på grillspyd vekselvis med løk eller andre grønnsaker hvis du vil. Grill i ovnen, på utegrill eller i grillpanne.

Server med tzatziki, gresk salat og baguetter. Og så en god rødvin da.

Plutselig er jeg hensatt til greske øyer. Det er bare å lukke øynene og drømme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...