Gjest Gjesta Skrevet 5. oktober 2006 #1 Skrevet 5. oktober 2006 Tenkte jeg skulle slå til å lage skikkelig søndagsmiddag til gjester på søndag. Er jo midt i lammesesongen, og lammestek er jo nammenam... Men ser på oppskriften at steken skal stå i 125 grader i 2-3 timer, så hvile et kvarter. Potetene derimot skal steke en time i 200 grader. Hvordan skal jeg få til dette?
Nilma Skrevet 5. oktober 2006 #2 Skrevet 5. oktober 2006 Du kan jo koke potetene ferdige i fløte/melk og krydder, og så helle dem i en form og gratinere dem mens steken hviler.
Gjest piaf Skrevet 5. oktober 2006 #3 Skrevet 5. oktober 2006 Enig med Nilma - sånn pleier jeg også å gjøre det. Potetene trenger ikke koke i fløtemelken mer enn 15 min eller så - og stå i ovnen til de får gyllen overflate, ca. 20 min (?). Steken skal jo uansett hvile en stund, gjerne en halv time, så det går bra. Fordelen med å koke potetene i fløtemelken før de går i ovnen, er også at stivelsen fra potetene jevner gratengen, slik at "sausen" blir mer tyktflytende.
Elbereth Skrevet 5. oktober 2006 #4 Skrevet 5. oktober 2006 Sånn pleier jeg også å gjøre det, evt lage av ferdig kokte poteter dersom jeg har det. Men konsistensen blir absolutt best hvis potetene koker i fløten. Pleier å bruke bare kremfløte jeg da. Er det fest, så er det fest!
Tjorven Skrevet 5. oktober 2006 #5 Skrevet 5. oktober 2006 Og jeg anbefaler å helle langtidssteke lammelåret, det blir så mye bedre. Putt det i en stekepose og inn i ovnen på 100grader før du legger deg og ta det ut når du står opp. La det hvile litt, skjær det opp og legg i en ildfast form og bare varm det opp litt før gjestene kommer. Kjøttet blir så mørt og så nydelig. Også så enkelt det er da.
Gjest Gjesta Skrevet 5. oktober 2006 #6 Skrevet 5. oktober 2006 Takk for tips Da blir det nok god middag på oss søndag
onyx Skrevet 5. oktober 2006 #7 Skrevet 5. oktober 2006 Du har fått mange svar, men jeg forteller nå hva jeg bruker gjøre likevel. Jeg foretrekker å steke kjøttet nesten ferdig, altså ta det ut før det er rosa. Pakker det godt inn i al.folie og en håndduk og da kan det ligge på kjøkkenbenken i et par timer uten problem. Kjøttet "stekes" ferdig mens det ligger innpakket, og blir VELDIG saftig og mørt. I tillegg blir det masse tid til alt annet som skal tilberedes i ovnen også.
Gjest Gjesta Skrevet 6. oktober 2006 #8 Skrevet 6. oktober 2006 Du har fått mange svar, men jeg forteller nå hva jeg bruker gjøre likevel. Jeg foretrekker å steke kjøttet nesten ferdig, altså ta det ut før det er rosa. Pakker det godt inn i al.folie og en håndduk og da kan det ligge på kjøkkenbenken i et par timer uten problem. Kjøttet "stekes" ferdig mens det ligger innpakket, og blir VELDIG saftig og mørt. I tillegg blir det masse tid til alt annet som skal tilberedes i ovnen også. ← Alltid greit med ekstra tips veit du Nå har jeg aldri forsøkt meg på lammelår før da... Så har store planer om å bruke steketermometer. Hva skal det stå på sånn ca før jeg tar ut kjøttet?
onyx Skrevet 6. oktober 2006 #9 Skrevet 6. oktober 2006 Alltid greit med ekstra tips veit du Nå har jeg aldri forsøkt meg på lammelår før da... Så har store planer om å bruke steketermometer. Hva skal det stå på sånn ca før jeg tar ut kjøttet? ← 70 grader er rosa stek, så om du vil ha det tar du steika ut før den når 70 grader, ca 67 kanskje? Vil du ha medium venter du til den er ca 70-72 grader. Dette er en litt "skummel" metode ofte for de som er uerfarne, så om du er redd for rå stek anbefaler jeg den vanlige metoden. Du kan likevel la lammesteken hvile 1 time innpakket uten problemer, den vil bli saftig men litt mer gjennomstekt. Den lange hviletiden gjør at varmen og kjøttsaften fordeler seg jevnt i kjøttet! Og for nybegynnere er lammestek uten ben enklere siden man slipper å bekymre seg for om termometeret er plassert vekk fra bein.
Krista83 Skrevet 6. oktober 2006 #10 Skrevet 6. oktober 2006 Må bar få si at jeg aldri har hatt eller kommer til å ha det problemet, nemlig fordi jeg ikke synes fløtegratinertepoteter passer så veldig til lammelår... Sikkert fordi jeg aldri har fått dette hjemme og mamma sin mat er jo som kjent som oftest den beste Vær forsiktig med hvitløken i potetene om du har det i lammelåret og omvendt... Gleder meg til slakta kommer og jeg også kan få lammelår.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #11 Skrevet 6. oktober 2006 Vær forsiktig med hvitløken i potetene om du har det i lammelåret og omvendt... ← kan det bli for mye hvitløk??????????? Pulverheksa, som bruker 1 hel hvitløk i middagen hver dag (untatt raspeballer og pinnekjtt)
Tjorven Skrevet 6. oktober 2006 #12 Skrevet 6. oktober 2006 Og for nybegynnere er lammestek uten ben enklere siden man slipper å bekymre seg for om termometeret er plassert vekk fra bein. ← Eller langtidssteiking over natta som jeg foreslo. Kan ikke mislykkes med det.
Gjest Fjellsippa Skrevet 7. oktober 2006 #13 Skrevet 7. oktober 2006 kan det bli for mye hvitløk??????????? Pulverheksa, som bruker 1 hel hvitløk i middagen hver dag (untatt raspeballer og pinnekjtt) ← Nei, det kan aldri bli for mye hvitløk. Ikke vær redd for å ha hvitløk både på lammesteka og i potetene. Hvitløken blir mild og fin når den blir stekt. Det er bare helt nydelig.
MarianneE Skrevet 14. oktober 2007 #14 Skrevet 14. oktober 2007 du kan be meg på middag så tar jeg med potetene....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå