*AM* Skrevet 5. oktober 2006 #1 Skrevet 5. oktober 2006 Hei, det har nettopp vært nedmeanning i bedriften jeg jobber i. jeg har fortsatt jobb, har fått beskjed om at jeg blir så lenge det er noe her. Men vet ikke hvor lenge det er. Er aleneforsørger og har hus og gjeld. Visst jeg mister jobben min her, er jeg så redd for at jeg ikke skal finne meg noen ny. Jobber som sekretær. Hvordan er reglene visst en mister jobben og hva er dagpenger? Har jobbet i min nåværende jobb i syv år og har vært her siden jeg gikk ut av skolen. Bor på en liten plass og er så redd for ikke å få jobb, og at jeg må gå fra hus og hjem. Noen som har råd?
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #2 Skrevet 5. oktober 2006 Hvis du mister jobben bør du melde deg hos Aetat med en gang du blir arbeidsledig. Dette fordi du har en uke karantene fra du melder deg arbeidsledig hvor du ikke har krav på dagpenger. Dagpengene er vel ca 67% inntektsgrunnlaget ditt. Maks summen er vel 350 000 eller der omkring... (Noen år siden jeg var arbeidsledig, så husker ikke helt...) Aetat kan kreve at du tar en jobb så og si hvor som helst i landet. Men snakk med de hvis du mister jobben. Er det helt håpløst der du bor så kanskje du kan få hjelp til omskolering, så du finner noe annet. Lykke til
Gjest Miloine Skrevet 5. oktober 2006 #3 Skrevet 5. oktober 2006 Hvis du mister jobben bør du melde deg hos Aetat med en gang du blir arbeidsledig. Dette fordi du har en uke karantene fra du melder deg arbeidsledig hvor du ikke har krav på dagpenger. Dagpengene er vel ca 67% inntektsgrunnlaget ditt. Maks summen er vel 350 000 eller der omkring... (Noen år siden jeg var arbeidsledig, så husker ikke helt...) Aetat kan kreve at du tar en jobb så og si hvor som helst i landet. Men snakk med de hvis du mister jobben. Er det helt håpløst der du bor så kanskje du kan få hjelp til omskolering, så du finner noe annet. Lykke til ← Er veldig enig med deg i første avsnitt, men er du sikker på at de KREVER at du tar jobb så å si hvor som helst? Før da det het ARBEIDSFORMIDLING så var det slik, men nå mener jeg at det ikke er det! Lykke til til TS!
Krista83 Skrevet 5. oktober 2006 #4 Skrevet 5. oktober 2006 Begynn å søk ny jobb med en gang, er det sikkert at bedriften skal legge ned så er det jo greit å komme seg videre med en gang. lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #5 Skrevet 5. oktober 2006 Nei, aetat krever ikke at du skal ta jobb hvor som helst i landet. Jeg ville begynt å søke jobb andre steder allerede nå om det er så usikkert. Tenk de som allerede har sluttet, de tar jo opp eventuelle ledige jobber nå.
14062003 Skrevet 5. oktober 2006 #6 Skrevet 5. oktober 2006 Du kan fint melde deg arbeidssøkende hos Aetat allerede nå. Ikke arbeidsledig, men arbeidssøkende. Tror du kan gjøre det fra nett også, jeg. *tenke* Ja, det kan du. Selv om jeg har jobb nå, så er jeg registrert der (og andre steder) for å søke etter jobb og for å la arbeidsgivere finne meg (har faktisk blitt kontaktet noen ganger, men lite interessante jobber). De sender kanskje noe brev og innkaller til møter og sånt. Men det er bare å avvise (høftlig og skriftlig selvsagt), siden du har jobb. I know...
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #7 Skrevet 6. oktober 2006 Er veldig enig med deg i første avsnitt, men er du sikker på at de KREVER at du tar jobb så å si hvor som helst? Før da det het ARBEIDSFORMIDLING så var det slik, men nå mener jeg at det ikke er det! Lykke til til TS! ← Skal veldig mye til at de krever det. Men de sa klart i fra til oss at det kunne skje. Men har aldri hørt om noen tilfeller hvor det faktisk har skjedd da... Men du har vel rett til å si nei 3 ganger eller no sånt. Når det er sagt så er det jo mulig å gjøre seg uatraktiv på uinteressante jobber... Aetat kan jo ikke si noe på at du ikke ble tilbudt jobben, og er du ufordraglig på intervjuet skal det jo noe til før du får et tilbud....
Gjest snikkelora Skrevet 6. oktober 2006 #8 Skrevet 6. oktober 2006 Har hørt at har du unger på skolen kan dem ikke kreve at du flytter
Buster Skrevet 6. oktober 2006 #9 Skrevet 6. oktober 2006 Som de andre her inne har sagt så ville jeg begynt å søke jobb eller meldt meg som arbeidssøkende hos aetat og brukt litt tid på å legge inn alle opplysninger og lage en skikkelig CV hos dem. Dette fungerer faktisk veldig bra og jeg kjenner flere som har hatt gode erfaringer med dette etter nettopp en ned bemanning i bedrift. Noen ganger er det slik at bedriftene tar kontakt med Aetat for å hjelpe de ansatte med ny jobb, men vet ikke hvor stor bedrift du er ansatt i. Lykke til og sørg for deg selv, takken fra en bedrift som skal legges ned får du ikke før du kommer til perleporten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå