Kath Skrevet 5. oktober 2006 #1 Skrevet 5. oktober 2006 Hvilken side skal jeg gå på i kirken??? Høyre??? Jeg vet at hans side sitter på høyre side og min på venstre (oi ble litt usikker på den også) svigerinna mi gikk opp på høyre side, mens ei vennine gikk på venstre!?!? Venstre må vel være mest praktisk, eller??? Huff... er litt forvirret....
Gjest lillelou Skrevet 5. oktober 2006 #2 Skrevet 5. oktober 2006 Du skal gå på høyre side,ja. Har vært i såpass mange bryllup at jeg husker det ganske bastant og absolutt.
Susan Sto Helit Skrevet 5. oktober 2006 #3 Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Når jeg gikk opp kirkegulvet, gikk jeg da på min fars venstre side? (Jeg satt til venstre for alteret, så det ble vel mest naturlig sånn? ) Og så satt jeg på samme plassen hele tiden, mens min mann byttet plass, og så gikk jeg på hans høyre side ut igjen. Mener presten sa ifra om hvordan dette normalt gjøres da vi var der til samtale et par uker før vielsen. Hans familie sitter på høyre side, og din på venstre, når du står og ser opp mot alteret. Endret 5. oktober 2006 av Susan Sto Helit
Kylling Skrevet 5. oktober 2006 #5 Skrevet 5. oktober 2006 Dette kan man velge selv. Det finnes ingen fasit.
Kath Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter #6 Skrevet 5. oktober 2006 ja nå ble jeg ikke mer forvirret jenter he he
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #8 Skrevet 5. oktober 2006 Spør presten! ← Jepp, Beste forslaget jeg har hørt
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. oktober 2006 #9 Skrevet 5. oktober 2006 Vår prest sa at jeg skulle gå på venstre side av min far inn - fordi det kun var min mann som skulle gå nærmest min venstre side - som var "hjerte siden". Så jeg gikk til venstre for far inn og til høyre for min mann ut. På den måten passerte jeg nærmest "min" familie både opp og ned.
Gjest Astra -unplugged Skrevet 5. oktober 2006 #11 Skrevet 5. oktober 2006 Jeg gikk til høyre for min far opp, og til høyre for min mann ned (altså på forskjellige sider av midtgangen). Vi følte at dette var mest praktisk, særlig når det gjelder å holde buketten pent (jeg er høyrehendt og liker å holde den med høyre). Jeg har vært i mange bryllup, og sett forskjellige varianter. Ergo kan bruden velge (eller følge tradisjonen i kirka). Hør med presten, du. H*n veit sikkert hva som er vanlig i deres kirke. Astra
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #12 Skrevet 5. oktober 2006 Men er det ikke vanlig i Norge at brudeparet går opp ilag? Har det da noe å si hvilken side man går på?
Malama Skrevet 5. oktober 2006 #13 Skrevet 5. oktober 2006 Nja, det er noen som gjør det, men slett ikke alle. Jeg har ialle fall ingen planer om å gå opp sammen med min forlovede. Min far skal følge meg opp, og jeg går ut sammen med min (da) ektemann. Men dette med sidene.... ja, det må jeg finne ut av. tenker vi hører med presten, med mindre vi finner en god grunn til å ønske å gjøre det på en spesiell måte innen det blir aktuelt.
La Luna Skrevet 5. oktober 2006 #14 Skrevet 5. oktober 2006 Ifølge gammel overtro skal bruden gå på mannen/farens venstre side når man ikke er gift, slik at denne har høyrearmen fri for å slåss mot de som evt vil røve bruden Etter man er gift er det ingen fare lenger, og man skal derfor gå på mannens høyre side
Arwen Skrevet 5. oktober 2006 #15 Skrevet 5. oktober 2006 Jeg gikk på venstre side av pappa og på høyre side av mannen.
Gjest lillelou Skrevet 5. oktober 2006 #16 Skrevet 5. oktober 2006 Ifølge gammel overtro skal bruden gå på mannen/farens venstre side når man ikke er gift, slik at denne har høyrearmen fri for å slåss mot de som evt vil røve bruden Etter man er gift er det ingen fare lenger, og man skal derfor gå på mannens høyre side ← Det er jo litt søtt,men jeg tror ikke akkurat det sitter desperate underjordiske klare til å røve "uskyldige" små bruder.
La Luna Skrevet 5. oktober 2006 #17 Skrevet 5. oktober 2006 Det er jo litt søtt,men jeg tror ikke akkurat det sitter desperate underjordiske klare til å røve "uskyldige" små bruder. ← Hihi, kan vel hende det? Er jo derfor bruden ikke skal være aleine et sekund før bryllupet og heller ikke gå med grønt som er de underjordiskes farge.....
Gjest lillelou Skrevet 5. oktober 2006 #18 Skrevet 5. oktober 2006 Hihi, kan vel hende det? Er jo derfor bruden ikke skal være aleine et sekund før bryllupet og heller ikke gå med grønt som er de underjordiskes farge..... ← Tjihi. Og jeg som har tenkt å ha et element av grønt i kjolen...jeg lever skikkelig farlig,skjønner jeg. Men nå driver jeg visst og kupper tråden. Sorry.
La Luna Skrevet 5. oktober 2006 #19 Skrevet 5. oktober 2006 Tjihi. Og jeg som har tenkt å ha et element av grønt i kjolen...jeg lever skikkelig farlig,skjønner jeg. Men nå driver jeg visst og kupper tråden. Sorry. ← Ja, da får du i hvert fall passe på at du ikke er aleine noen gang! Ja, hehe, vi tar over litt for mye her nå, sorry alle sammen
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #20 Skrevet 5. oktober 2006 Jeg gjorde som Astra, holdt både pappa og mannen min med min venstre arm og buketten min i høyre. Dermed gikk jeg til alters på den ene siden av midtgangen, og ut igjen på den andre siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå