Pastor Knut Skrevet 26. juli 2007 #101 Skrevet 26. juli 2007 er dette vanlig, blant deres barn? jeg mener det å holde på med spiritisme? hva skal jeg gjøere vist hun ikke blir bedre? Tror det er ganske vanlig at man i tenårene har en periode der man interesserer seg for disse tingene. For noen forblir det bare en lek som begynner og tar slutt. For andre kan det være mer alvorlig. At spiritisme i noen tilfeller kan være sterkt angstfremkallende er godt kjent. Det er helt avhengig av hva den enkelte er disponert for. (Du bruker uttrykket "psykotisk" om din datters reaksjon, men ut fra det du skriver virker det mer som angst). Vi får håpe din datter får opplevelsen på avstand. Som regel gjør man det, og det hele går over av seg selv etter en tid. Skulle det ikke gjøre det, da finnes det profesjonell hjelp å søke i helsevesenet, men i slike tilfeller tror jeg nok at spiritismen i seg selv bare er en utløsende årsak og at det heller ligger dypere og andre forklaringer til grunn. Personlig er jeg av det oppfatning at spiritisme er bortkastet tid og tull og fanteri. Derfor anbefaler jeg ingen å sløse bort tiden på dette.
Pastor Knut Skrevet 26. juli 2007 #102 Skrevet 26. juli 2007 (endret) Jeg har ikke noe tro på at en prest kan hjelpe deg, for den kunnskapen de sitter inne med når det gjelder slike ting er minimal. Ganske mange prester har ekstrautdannelse i psykologi. Dessuten har vi også ofte lang praktisk erfaring med ting som beskrives i denne tråden. Men sant nok, du kan også treffe på de prester som har minimal forståelse for moderne psykologi. Når det gjelder ting som beveger seg i grenselandet til religion (spiritisme gjør det), da tror jeg faktisk prester kan ha en noe større forståelse for problemstillingens mangfold, enn en psykolog som ikke er særlig interessert i å se dette mangfoldet. Min erfaring med samarbeid med psykolger om disse tingene er varierende. Og jeg er overbevist om at psykologer sier det samme om deres samarbeid med prester Endret 26. juli 2007 av Pastor Knut
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2007 #103 Skrevet 26. juli 2007 Jeg har aldri drevet med spiritisme. Men har hørt skremmende historier fra folk jeg kjenner og stoler på. Om koppen på brettet som beveger seg fort fra bokstav til bokstav og danner meningsfulle ord som blir til skremmende setninger. Flere holder på koppen, men det er en annen kraft om beveger koppen. Jeg tror det finnes mye som ikke kan forklares og mye som vi ikke er klar over. Døden og hva som skjer etterpå er fortsatt et mysterium. Jeg tror at man i visse situasjoner er mer åpen for det spirituelle. Jeg tror ikke man engang trenger å gå bevisst inn for det. Det kan også skje i drømmene hvis man er i en veldig sårbar livssituasjon. Når dørene inn til sjelen er helt åpene. Drømmene kan føles så virkelige at det føles som om døden fortsatt er i rommet når man våkner.
Gjest Gjest_Anonym_* Skrevet 23. oktober 2007 #104 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg har selv prøvd spiritisme, og for de som ikke tror på det: det virker. Jeg og venninnene mine var så vidt nær glasset med fingertuppene, og det bevegde seg. Men hvis man er høflig, og ikke spør galt, så skal det som regel gå bra (: Og jeg har lest at ånden kan gå inn i kroppen til de som er med på seansen, men da må man bare ta det med ro og la det gå over av seg selv. Jeg vet ikke hva datteren din kan ha sett, men det kan ikke ha vært noe bra hvis hun nekter å gjøre noe eller snakke med deg i det hele tatt..
Gjest Bernt Olav Øverlesene Notrikans Skrevet 6. november 2007 #105 Skrevet 6. november 2007 min datter var hos en venninde i går, hun er 15. hun kom hjem i 10 tiden i går kveld.Helt hysterisk.4 venninder hadde lekt spiritisme, jeg har fortalt 1000 ganger at det er farlig. men... hun fortalte meg at venninden linn, hadde (som hun sa) fått ånden inni seg. vet ikke hva jeg skal tru men datteren min er SIKKER i sin sak. hun fortalte meg at venninda hadde blitt utrolig sint.å mye hadde skjedd, som jeg ikke fikk høre om... Å det hadde hvertfall ent med at vennindene for, å linn ble hjem alene. I natt våknet jeg av et HYL, hun hadde mareritt å drømte at hun stirret på seg selv i badekaret at hun var død, hun råtnet litt etter litt å tilslutt var hun borte... hun var igjen hysterisk. i dag fikk hun være hjem fra skolen.hun sovnet nå.hun er blitt helt psykotisk.prøvde å ringe til moren til venninden men hun er på jobb.( ingen tok telefonen) er dette vanlig, blant deres barn? jeg mener det å holde på med spiritisme? hva skal jeg gjøere vist hun ikke blir bedre?
Gjest Madre Mia Skrevet 6. november 2007 #106 Skrevet 6. november 2007 Vi drev på med spiritisme periodvis i flere år. Og jada, det virker som bare det. Du kan spørre om hva du vil og ønske fram svaret uten selv å være direkte deltakende med fingeren på glasset. Har du en sterk ånd, vil ditt tenkte svar være det som skrives fram på brettet og du vil kunne dominere alle. Vi spilte mye, men jeg kan ikke si at det påvirket meg negativt. Jeg fikk mye bedre selvbeherskelse og lærte meg selv å kjenne åndelig. Jeg lærte meg også å takle frykt og dominerende mennesker. Men jeg kommer ikke til å anbefale barna mine å gjøre det. Det er bare de sterke som ikke tar skade av det, tror jeg. Og man vet ikke hvor sterk man er før man har prøvd det...
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2007 #107 Skrevet 6. november 2007 Hun er vel ikke psykotisk? Er hun det må du få henne innlagt øyeblikkelig. Er dere samer eller noe sånt? Hva i huleste mener du med dette? At samer er psykotiske? Og burde være innlagte? Jeg har levd med samer i over 20 år og aldri har jeg møtt mennesker som er så lite hysteriske, i motsetning til mange nordmenn. Sekter er heller ikke vanlig blant samer. Enten er man kristen eller ikke.
Gjest 14år gammel jente fra Bergen Skrevet 3. desember 2007 #108 Skrevet 3. desember 2007 Jeg, min tvillingsøster og noen venner av oss skulle prøve SPIRITISME for bare noen deger siden.vi gikk inn på sove rommet og slo av lyset. vi kunne ikke se noen ting,så vi tente noen telys.. vi satt rundt et lite 4-kantet bor.vi prøvde og tilkalle ånder på den måten vi hadde lært oss å gjøre det på. men vi fikk det ikkje til. vi prøvde flere ganger, men fikk det ikkje til..Vi spurte mamma og kjæresten hennes om de hadde gjort SPIRITISME. begge hadde gjort det før men mamma kunne ikke huske noe serlig av det.. men mamma sin kjæreste derrimot hadde en helt annen historie. da han og noen venner for noen år siden skulle prøve dette så trodde han ikkje noe serlig på ånder og slikt,men de måtte alle spørre om noe. og da det var hans tur, spurte han om å få se SATAN.og fjeset kom . han fortalte oss at han var veldig stygg og lignet et monster og at han hadde 2 små horn på hver sin side av pannen..De spurte og om masse annet. men det husker han ikke noe serlig av.... da de gjorde dette var de i min alder(14-15år)og en av de jentene var veldig overtroisk på dette og ble mer og mer gal. nå er hun vel noe med 40, og er innlagt på galehus..vi har spurt om han kan fortelle oss om hvordan de gjorde det så vi kan prøve, men han vil ikke si det. han sier bare at vi vil bli for redde.. jeg har hørt mange historier om SPIRITISME.. Men for de som vil prøve dette så er det ikke så lurt. men hvis du apsolutt vil prøve dette så er det ikkje lurt å spørre om framtid,eller døden. ÅNDER kan forandre på alt.... spør helst om (ja) og (nei) spørsmål..
jpe Skrevet 8. desember 2007 #109 Skrevet 8. desember 2007 Det er nok ikke helt uvanlig at ungdommer prøver ut slike ting som alt annet man prøver i ungdomstida. Spenning er noe vi alle oppsøker (i mer eller mindre grad), men kanskje mest når vi er i den alderen. Når det gjelder din datter så er det dumt (syns jeg) å basere seg på andres erfaringer. Man kan jo se det på den måten: alkohol og dop er jo ikke no' spesielt farlig... jeg mener...de fleste (nok ikke alle) har prøv det og det var det. Men det er dessverre slik at noen får livene sine ødelagt på grunn av disse tingene. De fleste klarer seg et helt liv uten at dette blir et problem. Men skal vi som ikke har et problem med alkohol og dop nekte for at det fins noen som kan få det? og som faktisk sliter med det i mange år? Fakta er at vi ikke vet alt om hva som fins mellom himmel og jord. Ingen kan bevise det man tror eller ikke tror på. Det må bli hver enkelts oppfatning om hvordan ting henger sammen som gir den personlig overbevisning.Uansett hva man tror på eller ikke tror på. Du kjenner din datter best og hvis du har en overbevisning om at det HAR skjedd en forandring på grunn av dette så bør du følge med og evt.finne hjelp. Uansett om hva som har skjedd (eller ikke skjedd) med denne venninnen, så er problemet nå at DIN DATTER sliter. Trenger hun hjelp så må hun få det uansett hva man velger å tro om saken...
Gjest Stjernedryss Skrevet 9. desember 2007 #110 Skrevet 9. desember 2007 min datter var hos en venninde i går, hun er 15. hun kom hjem i 10 tiden i går kveld.Helt hysterisk.4 venninder hadde lekt spiritisme, jeg har fortalt 1000 ganger at det er farlig. men... hun fortalte meg at venninden linn, hadde (som hun sa) fått ånden inni seg. vet ikke hva jeg skal tru men datteren min er SIKKER i sin sak. hun fortalte meg at venninda hadde blitt utrolig sint.å mye hadde skjedd, som jeg ikke fikk høre om... Å det hadde hvertfall ent med at vennindene for, å linn ble hjem alene. I natt våknet jeg av et HYL, hun hadde mareritt å drømte at hun stirret på seg selv i badekaret at hun var død, hun råtnet litt etter litt å tilslutt var hun borte... hun var igjen hysterisk. i dag fikk hun være hjem fra skolen.hun sovnet nå.hun er blitt helt psykotisk.prøvde å ringe til moren til venninden men hun er på jobb.( ingen tok telefonen) er dette vanlig, blant deres barn? jeg mener det å holde på med spiritisme? hva skal jeg gjøere vist hun ikke blir bedre? Ikke rart jenta er redd. Du har jo fortalte henne 1000 ganger at dette er farlig. Hadde du fortalt henne at spiritisme er en uskyldig lek så hadde hun mest sannsynlig taklet situasjonen mye bedre. Hvorfor i alle dager driver du å skremmer din egen datter på denne måten? Og hvorfor skal foreldre komme med moralpreken hver gang ungene finner seg en hobby som er trygg, rusfri, og samtidig helt harmløs?
Mrs. Rasoul Skrevet 30. desember 2007 #111 Skrevet 30. desember 2007 TS har ikke vært her på en stund.. Hvordan er situasjonen nå?
Rotta Skrevet 5. februar 2008 #112 Skrevet 5. februar 2008 Jeg lurer på hvordan dette har gått jeg.....
Gjest Gjest jon Skrevet 5. mars 2008 #113 Skrevet 5. mars 2008 Hva er det å "få ånden"? ja litt gammelt stoff dette.men jeg kan forklare, det å få en ånd inni seg er og kan være farlig,man erstatter den opprinelige personen sin sjel på en måte,dvs begge er der inne men kun den sterkestevil ha kontroll,det å drive med spiritisme er i utgangs punktet veldig farlig.man tilkaller ånder fra den andre siden og åpner en portal som de kan komme igjennom en slags dør.hva som kommer igjennom av godt eller ondt er ikke noe en nybegynner kan kontrollere.men at man blir mørkredd etterpå er en vanlig effekt av å drive på med slikt,man hører om mennesker som har død av å drive på med slikt og det er en fakta.med å kikke inn i speil når man driver på med spiritisme.Er på en måte det å møte hva man er mest redd for.speil i seg selv er ikke farlige før man gjør ting man absolutt ikke burde prøve på.ser ikke noen grunn til at jeg skal gå nærmere inn på hva eller hvordan,av den enkle grunn at en eller annen idiot vil forsøke det.Det finns jo mange som ikke tror på ånder av den enkle grunn at de ikke har sett noen.Jeg har ikke sett jesus men jeg er kristen og tror han levde på jorden.
La Guapa Skrevet 15. mars 2008 #114 Skrevet 15. mars 2008 ja jeg husker også selv at jeg holdt på med slik en stund. men allikevel.jeg kjenner datteren min.så jeg vet at noe gjore slik at hun ble vettaskremt . for jentungen er redd.ånd eller ikke noe skjedde å det forandret datteren min. det kan jo hende at det går over om noen dager men vist ikke vet jeg ikke hva jeg skal gjøre... he, he...er det mor eller datter som skriver....trolletråd! 1
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2008 #115 Skrevet 24. mars 2008 Enig med sistemann her! Hvorfor har ingen lagt merke til at denne moren skriver ekstremt dårlig? Kanskje det rett og slett er en morsom spøk fra noen fjollete tenåringers side? Hvis det derimot er et ekte innlegg, må vi jo få vite hvordan det har gått. Det er uhyre trist at denne datteren har fått så store psykiske problemer. Jeg anbefaler psykolog på det sterkeste Dette er typiske angstsymptomer, (har opplevd angst selv en periode på ungdomsskolen) og det er noe av det verste man kan oppleve! Profesjonekt helsepersonell er veldig hjelpsomt i slike situasjoner. Selv fikk jeg hjelp av en veldig god helsesøster
Gjest Gjest_Ramona_* Skrevet 1. april 2008 #116 Skrevet 1. april 2008 Jeg er ei jente som har drevet litt med spiritismen. Og jeg kan ærlig si vi fikk kontakt, men som du skriver ermye tull. Jentene kan ha tullet for og skremme hverandre opp. Sjer sjeldent noe alvorlig med en gang de prøver det... Har ikke sjedd noe farligmedmeg eller de jeg har gjort det med. Bare få din datter til og snakkeom det og alt vil helt sikkert gi seg. Merkelig oppførsel kan komme av ren innbilding også vet du =)
tsh Skrevet 22. april 2008 #117 Skrevet 22. april 2008 For guds skyld, ikke ta lett på dette! Jeg har sett lignende saker og vet hvor skadelig dette kan være! Jeg vet ikke om du er kristen (har ikke lest hele tråden), men om du er det så er det bra, bruk det! Ifølge bibelen er Jesus den sterkeste, og kicker ass’a til hvilken som helst ånd! :D Er du ikke det, ville like vel ta med jenta til en prest eller annen kristen! Litt usikker på hvordan statskirke prester håndterer dette, men om du sier sånn ca hvor du bor i landet kan jeg sikkert anbefale deg en kirke/menighet! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #118 Skrevet 24. april 2008 Da har det gått 2 år. Ingen som vet hvordan det gikk med ts datter?
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #119 Skrevet 25. april 2008 min datter var hos en venninde i går, hun er 15. hun kom hjem i 10 tiden i går kveld.Helt hysterisk.4 venninder hadde lekt spiritisme, jeg har fortalt 1000 ganger at det er farlig. men... hun fortalte meg at venninden linn, hadde (som hun sa) fått ånden inni seg. vet ikke hva jeg skal tru men datteren min er SIKKER i sin sak. hun fortalte meg at venninda hadde blitt utrolig sint.å mye hadde skjedd, som jeg ikke fikk høre om... Å det hadde hvertfall ent med at vennindene for, å linn ble hjem alene. I natt våknet jeg av et HYL, hun hadde mareritt å drømte at hun stirret på seg selv i badekaret at hun var død, hun råtnet litt etter litt å tilslutt var hun borte... hun var igjen hysterisk. i dag fikk hun være hjem fra skolen.hun sovnet nå.hun er blitt helt psykotisk.prøvde å ringe til moren til venninden men hun er på jobb.( ingen tok telefonen) er dette vanlig, blant deres barn? jeg mener det å holde på med spiritisme? hva skal jeg gjøere vist hun ikke blir bedre? Om hun er besatt av en demon så er det i grunnen lite du kan gjøre. Dumt at hun ikke hørte på deg.
Gjest Gjest_Lita_* Skrevet 27. april 2008 #120 Skrevet 27. april 2008 Om hun er besatt av en demon så er det i grunnen lite du kan gjøre. Dumt at hun ikke hørte på deg. Besatt av en demon?? Hvor dum går det an å bli? Dette sa du bare for å porovosere, hva?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå