animelona Skrevet 5. oktober 2006 #1 Skrevet 5. oktober 2006 Trener fast noen ganger i uken og føler ofte at kroppen ikke får restituert seg skikkelig. Har veldig behov for å sove og føler meg ganske sliten til tider. Tror dette kan ha noe å gjøre med kostholdet mitt, fordi jeg spiser vel egentlig ikke så veldig sunt... Hva spiser dere etter trening? Hva bør man spise? Er det noen vitaminer man bør ta når man trener mye?
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #2 Skrevet 5. oktober 2006 Vet ikke det "korrekte" svaret, men etter at jeg har trent spiser jeg normalt banan, egg, grove rundstykker og annen mat som jeg føler er bra for meg. Blir liksom litt teit å gå rett på en grandiosa etter trening synes jeg:D
aimee Skrevet 5. oktober 2006 #3 Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Jeg pleier å trene tidlig kveld/kveld, så varm mat og middag spiser jeg aldri etter trening. Jeg bruker å lage med 2-3 knekkebrød, evt en yoghurt, og drikker masse vann. Veldig sjelden brød (fy, sier Fedon ) Liker du tunfisk? De er SUPERgode, de derre... Ehh... Hva heter det nå igjen.. De pakkene med Ritzkjeks og tunfisk med soltørkede tomater og basilikum. Du blir ikke mett-mett, men er i hvert fall ikke sulten etter en sånn pakke. Også er det sunt! Ja, frukt er selvøflgelig et bra alternativ. Det kan du spise så mye du vil av. Og smoothie! Mmm (ble sulten jeg nå!) Endret 5. oktober 2006 av aimee
miss Skrevet 5. oktober 2006 #4 Skrevet 5. oktober 2006 PROTEINER er viktig etter trening for å restituerer kroppen/musklene!!! Banan er bra har jeg hørt de si på treningssenteret! egg,omelett er bra... Ikke raske karbohydrater,men mest mulig grovt brød
animelona Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 5. oktober 2006 Blir liksom litt teit å gå rett på en grandiosa etter trening synes jeg:D Huff! Der følte jeg meg litt truffet... Hos oss har liksom grandis blitt en "godkjent" middag, men det burde det jo ikke være! Men tusen takk for tips dere! Vil gjerne ha flere! Tunfisk har jeg ikke smakt, men er glad i fisk generelt så det må prøves!
animelona Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter #6 Skrevet 5. oktober 2006 PROTEINER er viktig etter trening for å restituerer kroppen/musklene!!! Banan er bra har jeg hørt de si på treningssenteret! egg,omelett er bra... Ikke raske karbohydrater,men mest mulig grovt brød ← Proteiner skal være bra ja. Vet dere om det har noe for seg å drikke protein-drikker? Eller passer det best for dem som skal bygge store muskler?
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #7 Skrevet 5. oktober 2006 Jeg bruker å lage med 2-3 knekkebrød, evt en yoghurt, og drikker masse vann. Veldig sjelden brød (fy, sier Fedon ) Liker du tunfisk? De er SUPERgode, de derre... Ehh... Hva heter det nå igjen.. De pakkene med Ritzkjeks og tunfisk med soltørkede tomater og basilikum. Du blir ikke mett-mett, men er i hvert fall ikke sulten etter en sånn pakke. Også er det sunt! ← Ritzkjeks er vel ikke akkurat det sunneste du kan spise... Og Fedon forbanner ikke alt brød, men mener at man bør spise kun grovt brød (kjeks kvalifiserer vel heller ikke som grovt).
aimee Skrevet 5. oktober 2006 #8 Skrevet 5. oktober 2006 Ritzkjeks er vel ikke akkurat det sunneste du kan spise... Og Fedon forbanner ikke alt brød, men mener at man bør spise kun grovt brød (kjeks kvalifiserer vel heller ikke som grovt). ← Nei, ritzkjeks er absolutt ikke bra. Men med masse tunfisk, blir det sunnere Fedon sier grovt brød er bra, men det selges ikke grovt nok brød i Norge. Uansett da. Jeg er tilhenger av egg også, etter trening. Veldig lite som skal til før man bli mett av egg. Og det er bra.
animelona Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter #9 Skrevet 5. oktober 2006 Nei, ritzkjeks er absolutt ikke bra. Men med masse tunfisk, blir det sunnere Fedon sier grovt brød er bra, men det selges ikke grovt nok brød i Norge. Uansett da. Jeg er tilhenger av egg også, etter trening. Veldig lite som skal til før man bli mett av egg. Og det er bra. ← Det er endel bakerier som selger "Inger's rugbrød" og det er veldig grovt. Smaker godt også!
aimee Skrevet 5. oktober 2006 #10 Skrevet 5. oktober 2006 Mmm.. Det skal jeg se etter neste gang jeg er hos baker'n Apropos godt brød - Pandabrød - det er yummy det!
Yme Skrevet 5. oktober 2006 #11 Skrevet 5. oktober 2006 Tunfisk er fult av tungmetaller, så det er greit å holde seg litt unna. Aner ikke hvorfor, å jeg tviler på at det er en naturlig del av anatomien dems... Etter trening er det lurt å få i seg karbohydrater og proteiner. En god regel er like mange gram proteiner som halvparten av kropsvekta di, og like mye gram karbo som hele kropsvekta di. Uten riktig kosthold, er det veldig liten vits i å trene fordi du sansynligvis ikke får i deg nok næring som kroppen din skal bruke til å bygge opp kroppen din igjen. Selve treningen er nedbrytende på kroppen din, å det er maten som gjør at den kan bygges opp igjen til nestegang. Hvis du ikke har nok proteiner og karbohydrater kan ikke kroppen reparer "skaden" du akkurat har påført deg, å det kan ende med at du faktisk blir i dårligere form enn før du trente.
Gjest Gjest_anne_* Skrevet 6. oktober 2006 #12 Skrevet 6. oktober 2006 Det er viktig å spise variert og riktig. At brødet i Norge ikke er bra nok er bare tull!!! Kjøp et grovt brød, gjerne rugbrød, eller Prokorn, det er mer enn bra nok. Kroppen trenger både karbohydrater, proteiner og fett. Fakta er at 30% av energien skal komme av fett, dog riktig type fett! Det er veldig mange myter og misvisende info ute og går. Det kan være greit å spise en banan el like etter trening, og så få iseg ordentlig mat innen 2 timer etterpå. Et par knekkebrød dersom man har trent hardt er FOR LITE! Mange spiser faktisk for lite mat, med det resultat at kroppen går på Sparebluss, fordi den tror det er hungersnød. Mange opplever derfor å faktisk gå ned i vekt når man spiser mer av den riktige typen mant, fordi kroppen igjen jobber slik den skal, og sparer ikke.
Gjest Chicka Skrevet 4. november 2008 #13 Skrevet 4. november 2008 Moren min er trenings narkoman.. Og hun sier at det er mer viktig å spise etter man har trent, pga at mange trur at ved å spise før man spiser så går man fortere ned i vekt, men det stemmer faktisk ikke.. Jeg spiser alltid 1 eple og 1 banan og drikker vann, eller juice før jeg trener og spiser jeg normalt med middag etter en trenings økt.. Og du går fortere ned, ikke at du mister alt av det du har, men du får mer muskler også..
Anniie Skrevet 11. november 2008 #15 Skrevet 11. november 2008 Hei! Jeg trener 3 - 4 dager i uka. Da har jeg 3 spinningsøkter + styrke, så hele kroppen er ordentlig SLITEN. Jeg tar en banan rett etter trening før jeg drar hjem, dusjer og spiser hovedmåltidet mitt. Prøv Havregrøt med litt smør å strø sukker på toppen, du blir ordentlig mett, det er sunt å varmt. Ellers bør du spise rent kjøtt, karbonadedeig, fisk, grønnsaker, egg, kylling, fiber/fullkorn. Men ikke bli helt hekta. Du behøver ikke ha supersunt kosthold. Du må også trives med det du spiser i hverdagen. Prøv å spise sundt midt i uka så koser du deg med det du vil i helgene. Bare pass på at du behersker deg å ikke tar for myye av det gode Husk at frokost er det viktigste måltidet, pass på at det er sunt. Har du det travelt holder det med et glass melk og f.eks en banan, om du spiser igjen 2 - 3 timer etter der. Mulig du kan bli sulten i begynnelsen, men dette er en vanesak. Spis mange små måltider per dag. Så har du et hovedmåltid du gjerne kan ta etter treningsøkten, alt du spiser en time etter går rett i musklene. Lykke til
Anniie Skrevet 11. november 2008 #16 Skrevet 11. november 2008 Proteiner skal være bra ja. Vet dere om det har noe for seg å drikke protein-drikker? Eller passer det best for dem som skal bygge store muskler? Hvis du ikke skal bygge store muskler å ikke fokuserer så mye på fettprosenten din, men mest vekt eller hvordan kroppen din ser ut trenger du ikke proteinshake. Det ender med at du legger på deg om du spiser usunt i tillegg eller ikke trening nokk. Jeg drikker ikke protein, men får i meg det jeg trenger av sunt kosthold. Vil du ha måltidserstatter kan du prøve herbalife. Det er det massevis av vitaminer, umettetfett og sunne ting
Gjest jente87 Skrevet 11. november 2008 #17 Skrevet 11. november 2008 PROTEINER er viktig etter trening for å restituerer kroppen/musklene!!! Banan er bra har jeg hørt de si på treningssenteret! egg,omelett er bra... Ikke raske karbohydrater,men mest mulig grovt brød Etter trening bør ein få i seg RASKE karb for å fylle opp glykogenlagera i kroppen (f.eks moden banan, rosiner, riskaker..) og protein (muskelbyggande. Fint med proteinshake, evt andre gode proteinkjelder som f.eks cottage cheese, egg, tunfisk, kylling..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå