oyen Skrevet 5. oktober 2006 #1 Skrevet 5. oktober 2006 Hei, jeg er sammen med en mann ifra Polen, og vi har snakket litt om å gifte oss. Det som vi har planlagt er å gifte oss i Polen, mye pga familien hans har jo ikke råd til å komme til norge, da er det enklere for min å reise til Polen. Men vi har ikke peiling på hvordan vi skal gå frem....kan noen hjelpe oss??? hvor skal vi varsle?? Jeg føler meg litt dum for jeg vet ingenting, viss vi skal gifte oss i kirke, blir det kræsj da, for jeg er jo ikke katolikk?!
marsy Skrevet 5. oktober 2006 #2 Skrevet 5. oktober 2006 først og fremst: kontakt den polske ambassaden i Norge - de kan helt sikkert hjelpe dere. I tillegg kan dere jo kontakte den katolske kirke i Norge, de vet helt sikkert hvordan det fungerer med vielse når du ikke er katolikk.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #3 Skrevet 5. oktober 2006 Er det ikke en norsk ambassade i Polen? Ambassadene har vigselsrett, såvidt jeg vet. (Et alternativ i tilfelle det skjærer seg med den katolske kirken).
Gjest allium Skrevet 5. oktober 2006 #4 Skrevet 5. oktober 2006 Vet ikke noe om polske regler, men dere får greit gifte dere i den katolske kirken hvis du går med på å døpe eventuelle barn katolsk. Hvis ikke, må det søkes noen godkjennelser, men her i Norge pleier det ihvertfall å gå bra da også.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #5 Skrevet 5. oktober 2006 Er det ikke en norsk ambassade i Polen? ← Ambassaden i Warsawa vier kun når begge partene er norske statsborgere.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #6 Skrevet 5. oktober 2006 En annen mulighet er å vie seg borgerlig hos byfogden i Norge, og holde selskapet i Polen.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #7 Skrevet 5. oktober 2006 En annen mulighet er å vie seg borgerlig hos byfogden i Norge, og holde selskapet i Polen. ← Meg igjen: Dere kan sikkert få en velsignelse, ikke en vielse i kirken i Polen hvis dere vil ha med den kirkelige biten også. Den gjør det hele litt mer høytidelig. En velsignelse kan man få etter at man har blitt viet et annet sted først.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #8 Skrevet 8. oktober 2006 Du bør jo tenke over HVEM som vier dere.. om det er en norsk offisiell vigsler, så vil ekteskapet være norsk og underlagt norske lover. Ekteskapslov, arverett, skilsmisse osv osv. Om det er en polsk vigsler som vier dere, så er det et polsk ekteskap som er underlagt polsk ekteskapslovgivning. Og det er isåfall verdt å sjekke ut hvordan alle regler er der før du signerer noe.. Om den katolske kirke går med på å vie om du går med på å døpe evt barn katolsk.. det høres merkelig ut. Lett å si javisst og så la være når den dagen kommer i fremtiden...
ashera Skrevet 10. oktober 2006 #9 Skrevet 10. oktober 2006 Om den katolske kirke går med på å vie om du går med på å døpe evt barn katolsk.. det høres merkelig ut. Lett å si javisst og så la være når den dagen kommer i fremtiden... ← Det er ikke merkelig i det hele tatt utifra Den katolske kirkes forståelse av hva ekteskap er, nemlig et sakrament, en hellig handling innstiftet av Gud og hvorigjennom nåden formidles. Nå er det ikke bare dåpen i seg selv det er snakk om - den katolske kirke anerkjenner all dåp i Faderens, Sønnens og Den hellige ånds navn – men også at barna skal oppdras i katolsk tro og praksis, noe som igjen er en del av hvordan man realiserer sitt ekteskap, ifølge katolsk forståelse. Dette er ikke en sak som man bare kan "la være når den dagen kommer" hvis det er noe ektefellene har forpliktet seg på sammen. Og da tenker jeg ikke først og fremst på forpliktelsen overfor kirken, men på det TS ektemann (og familie) evt. forstår med denne forpliktelsen, og at man er to om å inngå et ekteskap.
marsy Skrevet 10. oktober 2006 #10 Skrevet 10. oktober 2006 Du bør jo tenke over HVEM som vier dere.. om det er en norsk offisiell vigsler, så vil ekteskapet være norsk og underlagt norske lover. Ekteskapslov, arverett, skilsmisse osv osv. Om det er en polsk vigsler som vier dere, så er det et polsk ekteskap som er underlagt polsk ekteskapslovgivning. Og det er isåfall verdt å sjekke ut hvordan alle regler er der før du signerer noe.. ← Hvis begge er norske statsborgere, og vielsesattesten godkjennes i Norge er de jo underlagt norske lover, ikke polske?
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #11 Skrevet 12. oktober 2006 Hvis begge er norske statsborgere, og vielsesattesten godkjennes i Norge er de jo underlagt norske lover, ikke polske? ← Nja, de er jo ikke begge norske statsborgere. Og det er ikke snakk om å godkjenne vigselsattester av norske myndigheter, men å anerkjenne deres gyldighet, altså at paret anerkjennes som ektefeller f.eks. skattemessig i Norge. Det er ikke det samme som at selve ekteskapet er underlagt norske lover ang. skilsmisse og arv osv. Jeg er gift med utlending av norsk offisiell vigsler, derfor er det norske lover som kommer inn i bildet i alle eventualiteter. Men jeg er ikke advokat så jeg ville definitivt sjekket dette hos noen som kan gi et sikkert svar.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #12 Skrevet 12. oktober 2006 Ville bare legge til at det er derfor nordmenn som gifter seg i utlandet gjerne gjør det på ambassader og konsulater av norske vigslere, ikke i utenlandske kirker av utenlandske vigslere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå