Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare av nysgjerrighet. Vi bytter dem jo selvsagt når det er behov for det.

Og bosatt på vestlandet, så er de relativt ofte i bruk, og slites selvsagt.

Jeg bare lurte på sånn ca hvor ofte det er vanlig å bytte dem.

som en slik absurd ting som jeg av og til lurer på. Trøtt i trynet registrerte jeg jo i morges at det nok er på tide å bytte dem ut snart, og mitt halvsovende hode begynte å lure på hvor lenge det var siden sist og sånn.

Så da spørr jeg da, om denne absurde ting :)

Skrevet

Iføleg min onkel som jobber med bilglass så skal de hvertfall skiftets ca når du ksifter dekk, altså vinter og sommer...

Så dette gjør jeg og så ellers om behov...

Skrevet

Mine begynner å bli slitt nå, og da er det to år siden de ble skiftet sist. Jeg bruker bilen ganske lite da, kjører kanskje 4000km i året.

Skrevet

Ca 1 gang i året.

Jeg kjører ikke bilen min om vinteren da.

Gjest Fruktfat
Skrevet

de bør byttes to ganger i året, sånn ca samtidig som dekkskifte som en annen skrev her.

Skrevet

Et par ganger i året ja.

Da var ikke mine antakelser så ille da.

Og da er det nok greit å bytte dem snart.

Dekkskifte ja, vi må vel til med det også etterhvert. Og ettersom det er innført regler om piggdekkavgift her i år, så må vi betale for det også. for piggdekk har vi. Og slik vi bruker bilen vinterstid så er det noe jeg tror vi kommer til å fortsette med. Vi tar kanskje den vurderinga når det er på tide å bytte dekkene, men de var nye da vi kjøpte bilen.

Men altså, et par ganger i året er det vanlig å bytte dem. vi bytta dem i vår, så da er det naturig å bytte dem igjen nå.

Skrevet

Oj - takk for påminnelse! jeg har kjørt med samme viskere i ett og et halvt år...

Skrevet

Det kommer helt ann på hva de har vært utsatt for. Et par av bilene mine er klin umulig å slipe frontrutene på, og det er sannelig ikke billig med nye heller. Da er det utrolig mye billigere å skifte viskere når det trengs. Det hender at jeg skifter dem fler ganger i løpet av en vinter.

Men det er også mange ting man kan gjøre for å forhindre at viskerne slites så alt for fort. For det første få bilen under tak. Sol, is og løv er ikke noe viskere liker spesielt god. Så er det et godt poeng å vaske bilen og ruten når det trengs. Film, salt og skitt reduserer levetiden på gummi. Det kan også lønne seg å tørke av viskerne når du har kjørt lenge på saltveier.

Og hold avstand til større biler som lastebiler og semier når det regner, da slipper du all dritten som virvles opp av turbulensen bak disse.

Skrevet (endret)

Nå etter at vi flytta står bilen i garasje om natta. Men de dagne vi kjører om morgenen, til togstasjonen, så står den ute, det må den. Vi kjører ikke bilen mye egentlig (men langt mer nå etter at vi flytta, også er det noen langturer hvert år da, neste til jul (håper jeg, det blir noen uforutsette også, grunnet begravelser, og slike vil jeg gjerne slippe på en stund))

Holde avstand til de store bilene som virvler opp drittvann gjør jeg, men ofte MØTER vi en del av disse på langturene våre, og det er det jo lite å gjøre med da. Vasek bilen regelmessig er vi egentlgi ikke så flinke til da... dårlig med det gitt.

Men ruta er glatt og fin da i det minste, for DEN er ny. Etter steinsprut som medførte sprekk i glasset på vei hjem fra påskeverie var det ikke noe annet alternativ enn å bytte den.

Men konklusjonen min ble at det var på tide å bytte dem, og på vei til togstasjonen i dag sa min kjære "Skal vi bytte vindusviskere, kanskje?" så vi er i alle fall enige om at: Ja, det skal vi :)

Tror han syntes jeg er lettere smårar som kunne fortelle at dette hadde jeg spurt om på KG da, men det får så være :)

Endret av Malama

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...