Gjest Fanta Skrevet 20. januar 2003 #1 Del Skrevet 20. januar 2003 Jeg går nå Almenn økonomiske og administrative fag og er veldig usikker på min videre utdanning.... Forsker virker veldig spennende og intressant. Noen som har kunnskaper om denne utdanningen som gjerne vil dele dem med meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellen26 Skrevet 21. januar 2003 #2 Del Skrevet 21. januar 2003 Hei, Forsker virker veldig spennende og intressant. Noen som har kunnskaper om denne utdanningen som gjerne vil dele dem med meg? Hva slags forsker onsker du aa bli da? Okonomirelatert? Matematikk? Sosiologi? Antropolog? Geograf? Biolog? Statsviter? etc........ For aa bli forsker maa du gjennom en veldig lang og omfattende utdannelse paa universitet. Forst maa du ta hovedfag- normert tid er 6 aar paa universitet. Deretter maa du fullfore en doktorgrad- minst 3-4 aar til. Du bor nok tenke gjennom hva du eventuelt kunne tenke deg aa studere forst, og saa ta ett aar om gangen. Jeg har nylig startet min doktorgrad i "Migration Studies." Da jeg var begynte paa universitet for mange aar siden, hadde jeg ingen anelse om at jeg skulle studere saa lenge. Du maa nok bare prove deg frem i begynnelsen. Er du inspirert til aa starte en universitets- utdannelse? Eller kunne du heller tenke deg en yrkesrelatert utdannelse paa en hoyskole? Ikke tenk saa mye paa aa bli forsker akkurat naa. Det er langt opp og fram. Begynn paa et studie du interesserer deg for, og ta det derfra. Ellen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarone Skrevet 23. januar 2003 #3 Del Skrevet 23. januar 2003 Som Ellen vil jeg si at du nok bør begynne i den riktige enden, nemlig ved å velge deg et fagområde som du brenner for. Den gløden vil du trenge gjennom en ganske så lang utdanningsperiode! Her i Norge må du fra høsten av ta en 3-årig bachelorgrad, så en to-årig master, og deretter en 3-årig Ph.D. Dvs, før du blir forsker, så har du 8 års studier foran deg, og du må ha toppkarakterer for å få et doktorgradsstipend. Det er hard konkurranse om å få et stipend (= lønna din i de 3 årene du arbeider med doktorgraden; blir du ikke ferdig på 3 år, ingen flere penger...), men når det er sagt, så er det kanskje lettere å få et stipend innen diverse naturvitenskapelige fag, rett og slett fordi det er flere stipender og færre søkere der... Men ikke la disse tingene skremme deg! Finn deg et fag som du liker, så går det nok bra allikevel! Amarone Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 23. januar 2003 #4 Del Skrevet 23. januar 2003 Husk også på at når du er forsker, så jobber du med noe helt nytt. Du vet ikke hva du kommer til å finne - hvis du finner noe i det hele tatt. Du bør brenne veldig sterkt for hva-du-nå-vil-studere hvis du skal klare det...! Uansett så er ikke det et valg du må (eller bør...) ta nå. Tenk heller på hvilke fag du vil ha på videregående, og etter hvert på hva du vil gjøre etter vgs. Det er langt fram, og jeg tror ikke det er bra å ha alt for mange planer, jeg. Det går an å gjøre spennende ting uten å være forsker også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iingvild Skrevet 2. februar 2003 #5 Del Skrevet 2. februar 2003 Det er som sakt mange typer forsker typer, men man trenger ikke så lang tid med utdannelse for å ha en type forsker stilling. Jeg har studert 3 år på ingniørlinja for kjemi på høgskolen i Oslo, hovedsaklig bioteknologi. Dette er en god blanding av kjemi og biologi. En kan da etter de tre årene studere mer, eller ha en ingeniørstilling, man kan da også ansettes som forsker. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå