Gå til innhold

Studieretningsfag VK1


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Marluma

Hei alle sammen!

Jeg er nå student ved Almenne Økonomiske og Administrative fag, GK.

Innen 1. februar skal jeg velge studieretningsfag til neste år, noe jeg enda er veldig usikker på. Har enda ikke bestemt meg hva jeg vil studere etter VGS, heller ikke hvilket yrke jeg vil satse på..

Jeg har tenkt litt over om jeg vil velge Matte MZ (går nå MY, og har 4 i matte), biologi, fysikk og kjemi.. Men har hørt at dette er veldig komplisert og vanskelig undervisning.

Er fullt klar over at dette er mitt valg, men jeg ville satt pris på om noen av dere ville komt med noe innspill, evt. erfaringer.

Takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg går VK1 nå, og har valgt for det meste samfunnsfag (samfunnsøkonomi, samfunnskunnskap, osv.). Det jeg vil si er at du burde velge det du har lyst til. Hvis du interesserer deg for kjemi, så ta kjemi. Matte er uansett veldig smart å ha med seg, men det fine med det norske skolesystemet er at det er det systemet med flest angreknapper i hele verden, sånn mer eller mindre. Dersom du angrer deg kan du ta opp fag siden som privatist. Så min anbefaling blir, at dersom du ikke er svært målrettet mot en karriere/utdanning du trenger spesielle fag for, så ta de fagene du har lyst til å ta, og så 2MX i tillegg. Det greier du fint!

Send gjerne en PM - fagvalg er kjempevanskelig, sliter sjøl i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk det samme som deg på grunnkurs.

Fortsatte på vk1 med reiseliv..

er nok ikke det du tenkte på,men et innspill..en ide bare..

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er du villig til å jobbe MYE med fagene?

2MX skal ikke være så ille, dersom du jobber!

Å ta 4 realfag blir nok tøft! Det er stort og til dels ganske vanskelig pensum i alle fagene. Men er du villig til å jobbe med det, både på skolen og hjemme (nei, jeg sier ikke at det tar fra deg all fritid, men det blir nok mer jobb enn det du har nå i 1.klassen) så tror jeg du klarer det fint :)

Det er nemlig ikke overkommelig, det er andre som har klart det før deg.

Dersom du er usikker på om du klarer å jobbe så mye og JEVNT, så burde du kanskje velge bort et fag? Matten og fysikken er ofte fin å ha med seg. Det er kombinasjoner som du trenger til en del studier. Da har du 3 realfag. Jeg har venner som sa at de hadde mer enn nok med 3 realfag..

Kan ikke du snakke med rådgiveren på skolen din? Og med elever som tar 3 eller 4 realfag? SÅ kanskje du blir litt klokere.

Lykke til med valgene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

På min skole kan du kun ha tre realfag hvis du skal ha alle over to år, ellers blir det ikke plass i ukeplanen. Det er hardt med realfag i følge dem som har det, og hvis du i utgangspunktet ikke har anlegg for matte, er det ikke så lurt å ta vann over hodet. Lå godt an til en sekser da jeg hadde MY, men jeg er veldig glad for at jeg ikke tok det videre - det ville jeg aldri klart med gode karakterer.

Har nå samfunnsrettede fag (samfunnskunnskap 5 timer, rettslære 3 timer, sosialøkonomi 3 timer og engelsk 3 timer) og er veldig fornøyd med den kombinasjonen - men enkelt er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Bare et lite råd fra meg - ikke velg bort matten!!!

Det er så utrolig mange som velger bort matten fordi de tenker at de aldri får bruk for det, men det gjør du før du aner det!

Det er ikke så mange studieretninger som krever matte, men desto fler hvor man klarer seg mye mye bedre med ekstra matte.

Et eksempel fra klassen min (jeg tar et par økonomiske fag, ett av de er matte): Over 50% stryk blandt de som kun har hatt GK matte, under 5% blandt de som har hatt VK 1+2...

Ta matte - ikke så pes hvis du bare jobber jevnt, skippertak funker ikke. Jeg hadde også Kjemi og Biologi på videregående - biologi er kjempegøy, rene kosefaget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tristessa

Det kommer jo litt an på hva en skal studere og da. Jeg har ingen planer om å ta noen matterelaterte fag, og jeg klarer meg fint med GK-matte i sosialøkonomi. Det kommer litt an på hvor oppegående en er, og om en har evnen til å se sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må i hvert fall ikke finne på å ta de andre realfagene, men velge bort matten! 2BI og 3BI kan du nok greie med kun GK-matte, men har du lyst til å ta kjemi og/eller fysikk er du nesten nødt til å ha matte, ellers kommer du til å få problemer. (Med mindre du er mattegeni og kan alt fra før, naturligvis! :P )

Jeg går i tredje nå, og har 3MX og 3BI. Det er tungt, spesielt matten, men det går bra. I fjor hadde jeg 2KJ, 2MX og 2BI. 2BI er relativt enkelt, det er ikke så mye å forstå, du må bare ha litt interesse for faget, og god hukommelse. 3BI er helt annerledes, du må tenke mye mer selv.

2KJ er mye teori, men hvis du fortsetter med det i tredjeklasse, tror jeg det kan bli veldig morsomt. I 3KJ bruker du all teorien fra 2KJ på laben.

Mitt råd: Ikke tenk så mye på hva du vil gjøre etter videregående. Tenk på hva du liker å holde på med! Er det noe du er spesielt flink til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...