Gå til innhold

Bor du i studentbolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å høre fra dere som bor i studentbolig, hvordan er det? Er det mye støy? Hvordan fungerer det med vask av fellesarealer, deling av kjøkken og bad?

Vurderer å flytte inn i studentbolig og vil høre deres erfaringer. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer veldig fra bolig til bolig, og selvsagt på folkene. Støy har det vært alle stedene jeg har bodd, det er ikke til å komme ifra når så mange studenter samles på ett sted.

Hvordan det har fungert inne på boenheten har også vært ymse. På første stedet var jeg nødt til å ha hengelås på kjøleskapet mitt for at det ikke skulle bli robbet.. I tillegg brukte folkene ofte mine kjøkkenting, og bare satt det fra seg på benken uten å vaske opp. Det var stort sett masse rot og drit og ikke noe gøy. Så flyttet jeg heller sammen i en boenhet med folk jeg kjente fra før, og da var det helt andre boller. Da var vi jo venner fra før, og hadde litt mer interesse av å ta vare på vennskapet, så da anstrengte man seg for å unngå krangler.

Skrevet

Må skrive under på et, det vil variere veldig fra studentbolig til stuedntbolig. Og fra del til del også, ettersom det er vedlig avhengig av hvem du deler med.

Jeg har bodd 4 år på stuenthjem, med meget varierende folk å dele kjøkken med. Jeg hadde eget bad da, og er glad for det. (det siste halve året hadde jeg ikke det, direkte, for da bodde jeg på dubelett, men det er fordi jeg flytta sammen med kjæresten.)

Skrevet

Jeg har bodd i studentleilighet, men hadde eget kjøkken og inngang. Var ofte vorspiel i naboleilighetene på lørdagskveld, men var sjelden plaget med bråk etter midtnatt.

Skrevet

Takk for svar, dere.

Bor i kollektiv med 4 andre nå og det er så lytt her at jeg ikke holder ut. Har det vært lytt hos dere i studentboligene? Hvor mange er det vanlig å bo sammen med (dele kjøkken/bad)?

Skrevet

Jeg har bodd i studentbolig. Delte bad med én og kjøkken med 6. Det fungerte stort sett greit, men jeg var ganske heldig med de jeg bodde med (selv om de var ukjente for meg når jeg flyttet inn).

Det mest irriterende var typiske ting som at kjøkkenting ble lånt og ikke vasket, og

at ikke alle var like flinke til å vaske fellesarealene...

Bråk var det egentlig lite av. Det var litt lytt mellom rommene. Jeg hørte "naboens" musikk på dagtid, men han skrudde alltid ned når det ble sent. Fester var det faktisk ikke så mange av, det var mest vorspiel hvis det var noe.

Hvor mange man bor sammen med kommer helt an på hvilken studentby du velger. Noen bor i dubletter (deler bad og evt kjøkken med én annen), noen har eget bad, men deler kjøkken, noen har alt alene, noen deler både bad og kjøkken med 6 stykker... Gå inn på studentsamskipnaden for det stedet du studerer og les om alternativene! :)

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Bor i studentbolig nå.

Jeg har eget bad, men deler kjøkken med 10 andre. Det er et ganske stort kjøkken, to komfyrer, masse skap og 5 kjøleskap, men det blir ganske skittent der når så mange bruker det. Det er heller ikke oppvaskmaskin der, og det er ikke alle som er like flinke til å vaske opp med en gang. Så jeg skulle gjerne hatt eget kjøkken, eller delt med litt færre folk. På plusssiden er det veldig sosialt, rundt middagstider og på kvelden er det koselig å være på kjøkkenet.

Veggene her er godt isolerte, men hvis dører og vinduer er åpne høres lyder ganske godt. Det er lite bråk, men torsdag og lørdagskveld spilles det en del musikk her og der. Det var som regel rolig etter 12 når vorspiela begynte å oppløses.

Skrevet

Høres bra ut! Det viktigste for meg er at det enten er rimelig god isolasjon eller at folk er rolige. Har søkt på noen studentboliger gjennom SIO og OAS, så da krysser jeg bare fingrene for positivt svar relativt kjapt.

:)

Skrevet

Yepp, det er mitt fjerde år boende på denne måten.

Tre år har jeg bodd på samme sted, med samme person som jeg har delt kjøkken og bad med, og vi er kjempegode venniner no, studert i samme klasse.

Men vi deler kjøkken med to andre også, og iløpet av de tre årene har det vært 8 forskjellige personer som har delt kjøkken med oss, ikke alle har vært like flinke å vaske, men ettersom jeg og hun jeg bor med har sagt strengt ifra, har det blitt vasket og ryddet. Vi har også laget vaskeliste i gangen hvor det bor 10 personer, vi sier også ifra om de ikke har vasket. Vi er da eneste i gangen som har bodd her i mer enn 1 år.

Det ene året jeg studerte et annet sted bodde jeg også i studentbolig, og der var det ikke så reint, bodde med late folk som nesten aldri vasket, og etterhvert ble det så mye arbeid for meg at jeg bare måtte gi opp, det endte opp med at jeg da holdt meg på rommet mitt, da jeg ikke syntest det var noe koselig ute.

Støy så var det lik så mye støy begge steder jeg har bodd, bare litt når noen hadde fest, men ikke noe særlig plagsomt. Verre med naboen i sosialboligen ved siden av der jeg bor no, en narkoman, han spiller så høyt musikk hele døgnet at studentene ringer til politiet å klager på han.

Som andre sier her er det forskjellig fra studenthjem til studenthjem. Å ha et rent fellesområde kommer ann på hvor mange ryddige og renslige folk du deler bolig med. Er du den eneste så er det ikke enkelt.

Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)

Jeg har bodd på studenhjem. Det fungerte stort sett greit, men som flere skriver så kommer det an på hvem du deler kjøkken og bad med.

Endret av Bellatrix
Skrevet

Jeg bodde først et sted der vi var 6 som delte kjøkken og bad.. Og jeg havnet sammen med bare gutter.. Vasking ble det så som så med, men jeg hadde et flott år som eneste jenta i flokken.. :)

Deretter flyttet jeg til et sted vi bare var 4 som skulle dele og bare jenter bodde. Trodde det skulle bli bra for standareden var mye bedre enn på det forige stedet og støyproblemene skulle være ikke eksisterende.

Desverre ble det et "hvem sin tur til å vaske"-tyrani der alt fokus var på priking osv

Så mitt beste tips er at det er og blir folkene som gjør hjemmet!

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg bodde på studenthjem i min tidlige studentkarriere. Jeg trivdes veldig godt. Jeg bodde på 9 kvadrat (maks), og delte kjøkken og bad med 3 andre. Det fungerte ypperlig, mye takket være de jeg var heldig å bo sammen med. Vi delte på vasking og alle gjorde faktisk sin del (det kan jeg ikke si om de kollektivene jeg bodde i etter dette). Ikke var det spesielt mye bråk heller. På den tiden leste jeg mest på rommet, og det var aldri noe problem. Ikke å få sove om kvelden heller. Men dette varierer sikkert litt. Der jeg bodde var det dessuten murvegger, noe som nok hjalp mye.

Når jeg ser tilbake på det, var det min mest lykkelige periode i forhold til å bo med i utgangspunktet fremmede mennesker. Vi ble veldig gode venner, som holdt kontakt i ettertid også. Senere kollektiv har vært til stor frustrasjon. Så det avhenger nok veldig mye av hvem man havner sammen med og hvor sosiale og samtidig hensynsfulle de er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...