Tule Skrevet 4. oktober 2006 #1 Skrevet 4. oktober 2006 Hei Jeg må si jeg begynner å bli lei av det, i neste ukes savnet vil det være enda en mor som leter etter barnet sitt som er kiddnappet, jeg skjønner ikke hvorfor myndighetene snart ikke gjør noe . det verste er at det bør være enkelt. Jeg tenker på en ting som det viktigste. Hvis man skal ta barnet sitt ut av landet så må det ha pass, greit nok, allerede i dag må i en slik sak begge foreldre skrive under for at barnet skal ha pass. Javel greit, men hva hvis di ikke er enige om hvor barnet skal bo og det blir rettsak? det er jo da barnet blir kiddnappet. I de fleste sakene skjer det da, hva om man gjør en forandring der. I de fleste saker så hører vi at den som kiddnapper får tak i barnet OG passet fordi det var dårlig oppbevar, da kan en dra ut av landet, mange ganger rekker ikke myndighetene og varsle tollkontrollen og mange ganger reagerer di ikke fordi barnet er med forelderen. Jeg ser at dette er mye av problemet, hva om man gjorde en vri, hva om man sa at dersom man ikke var enige om vor barnet skulle bo eller samver så fikk man ikke lov og ha pass på barna, at altså om det blir brudd og man ikke blir enige om barna så måtte man levere inn passene slik at barne ikke kunne tas ut av landet. Jeg tror at det ville vere en god ide, det vil ikke vere en så stor inskrenkin, alt i dag så må en ha underskrift fra begge foreldrenel, om den ene nekter sa får ikke den andre ta pass på dem. jeg mener da først og fremst at en som frykter at barnet sitt kan bli kiddnappet i hvertfall ikke bør ta pass på barnet eller fornye det. Hvis man kan stoppe barnet i tollen passkontrollen har man slik jeg mener det gjort mye det bør vere noe de bør tenke på, hvis jeg var advokat for en forelder som var i en sak om barnefordeling og jeg mente det var kiddnappingsfare så ville jeg hvertfall gitt det tipset og kvitte seg med eller makulere passene til barna så fort som svint det ma jo vere lurt. Jeg syns det burde vert interessant og høre om noen har meninger om dette hilsen
Gjest Myren Skrevet 4. oktober 2006 #2 Skrevet 4. oktober 2006 I flere land, tom i Europa kan en av foreldrene hente pass til sitt barn uten samtykke fra den andre, bla i Storbritannia. Regelverket tillater at en av foreldrene kan fylle ut et skjema som finnes hos postverket, legge ved barnets fodselsattest og betille pass til barnet sitt uten den andre foreldren vet det eller trenger skriver under. Passet blir tilsendt i posten.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #3 Skrevet 5. oktober 2006 Finnes da ikke noe problem i verden å f.eks. krysse grensen ved Svinesund uten pass. Finnes heller ikke noe problem i verden å gjemme et barn under en tom koffert og et pledd ved andre passkontroller. Kidnapping av barn er veldig sjeldent, og heldigvis for det. Det er tragisk for dem som opplever det, men så sjeldent at det vanskelig kan settes i gang noe nytt system for å unngå det.
abelille Skrevet 5. oktober 2006 #4 Skrevet 5. oktober 2006 Slik saker kan trekke ut i årevis. Er det da riktig å nekte dette barnet utenlandsferie? Det kan f.eks. være korps- eller korturer som går til utlandet uten at noen av foreldrene er med, men barnet må da i så fall ha pass. Eller bare en ferietur til syden. Vanligvis skjer vel slike kidnappingsaker til land der en av foreldrene er fra. Det bør jo da være mulig å reise til et annet land på ferie. USA har gjort en del grep rundt barnekidnapping. (Den generelle regelen er at USA har rett og barnet er amerikansk inntil den amerikanske domstolen sier noe annet). En av tiltakene som de kan bruke er "depositum", at foreldren betaler en stor sum for å få ta barnet ut av landet. Om det fungerer vet jeg ikke. Mange er kanskje villige til å ofre litt penger for å få barna sine, men man kan jo bli dømt for kidnapping, og mange land har utleveringsavtale i slike tilfeller. Litt av problemet er vel også at alle landene ønsker å bestemme. Når rettsapparatet flere steder jobber samtidig, kan det bli litt søl. Synd at det må gå gjennom rettsapparatet også. Er man voksne nok til å få barn sammen bør man også være voksne nok til å finne den beste løsningen for barna sammen. (Lett å si på avstand når man aldri har vært oppi det, sikkert ikke like lett dersom det faktisk skjer)
Gjest allium Skrevet 5. oktober 2006 #5 Skrevet 5. oktober 2006 En slik regel finnes allerede. http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-006.html#41 Du er av og til ganske dårlig orientert om regelverket du kritiserer.
Far til 2 Skrevet 5. oktober 2006 #6 Skrevet 5. oktober 2006 Noe bør naturligvis gjøres for å begrense problemet, men et større problem (ettersom dette skjer ganske sjeldent) er at myndighetene viser total handlingslammelse i slike tilfeller. Om det skjer 1 slik kidnapping pr år er det utvilsomt 1 for mye. Men hva med over 25.000 barn som bor i Norge som ikke får samvær (mindre sammvær enn 1 gang hver 6 mnd) fordi en av foreldrene flytter ? Slik jeg ser det er dette et enda større problem fordi mer enn 5% (1250) av disse barna får varige mèn av slik samværstrenering (mener ikke å ta fokus bort fra tådstarters fokus). Jeg kan ikke forstå at myndighetene fortsetter å nedprioritere barn slik de gjør. De viser en handlingslammelse som er på linje med en 10-åring som får universitetsoppgaver i 4-5 klasse.
Tule Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter #7 Skrevet 5. oktober 2006 En slik regel finnes allerede. http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-006.html#41 Du er av og til ganske dårlig orientert om regelverket du kritiserer. ← Hei Det var jeg ikke klar over, men det er bra, da kan en jo legge ned et forbud mot visse typer utenlandsreiser da slik at for eksempel korpsturer er untatt hilsen
Tule Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter #8 Skrevet 5. oktober 2006 I flere land, tom i Europa kan en av foreldrene hente pass til sitt barn uten samtykke fra den andre, bla i Storbritannia. Regelverket tillater at en av foreldrene kan fylle ut et skjema som finnes hos postverket, legge ved barnets fodselsattest og betille pass til barnet sitt uten den andre foreldren vet det eller trenger skriver under. Passet blir tilsendt i posten. ← Hei Men må de ikke vise fram barnet for og få pass til det? det må de da her, det burde jo vere opplakt i og med at det er kiddnappingsaker hilsen
Tule Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter #9 Skrevet 6. oktober 2006 Finnes da ikke noe problem i verden å f.eks. krysse grensen ved Svinesund uten pass. Finnes heller ikke noe problem i verden å gjemme et barn under en tom koffert og et pledd ved andre passkontroller. Kidnapping av barn er veldig sjeldent, og heldigvis for det. Det er tragisk for dem som opplever det, men så sjeldent at det vanskelig kan settes i gang noe nytt system for å unngå det. ← Hei Ja det er et poeng, jeg mener og man bør jobbe for bedre internasjonale rutinger, det som skjedde i saken i mexico hører ingen steds hjemme. Et problem her er jo at flere land kan ha forskjellige regler for fastsettelse av omsorg og statsborgerskap, her forprioriteres mor når det er sak om foreldreansvar dersom hun ikke har vert sammen med far i andre land kan det være far. Her f eks bruker vi nedarvingsprinsippet når vi fastsetter statsborgerskap, her får barnet uansett mors statsborgerskap, andre bruker geografiprinsippet og noen har at barnet får fars, det så vi i saken om de barna som ble holdt tilbake i Tyrkia. Dette kan få uante konsekvenser når rettsapparatet skal ses opp mot hverandre, det er vanskelig og vite hva slags statsborgerskap et barn egentlig har dersom det har foreldre fra to forskjellige land og hvem som har best rettighet til foreldreansvar. Det er derfor jeg mener at vi bør se på hvordan de får de ut av landet og prøve og hindre at det skjer. Hvis det først har skjedd tror jeg at man i enkelte tilfeller kan få problemer med og få barna tilbake, det er riktig at det er utleveringsavtaler men ikke alle land har gått med på dem, det gjelder for eksempel i den saken om de to fedrene i Norge som prøver og få tilbake datterene sine fra moren i Paola. En annen ting som er problematisk er at når det er ulike regler kan også rettighene for foreldrene vere forskjellige i forskjellige land, det kan vere vanskelig og sikre at rettigheten en forelder har her er like selvsagt i et annet land hvis et barn er statsborger der også. Jeg tror det sikreste er og unngå at det skjer, en ting er at retten bør bli flinkere til og bruke den bestemmelsen som allerede er der og så må man bli flinkere til og drive grensekontroll, man må og ta på alvor når et barn er kiddnappet, alt for mange foreldre har blitt møtt med at "men barnet er jo med forelderen sin " det hjelper jo ikke hvis den forelderen ikke har lov til og ha barnet. Jeg tror at problemene er mange, men hvis vi ikke diskuterer vordan vi kan løse dem får vi gjort noe da? Jeg tror ikke det vi kan i hvertfall diskutere, kanskje vi kommer fram til en løsning, i verste fall finner vi ikke noe nytt hilsen
Tule Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter #10 Skrevet 6. oktober 2006 Slik saker kan trekke ut i årevis. Er det da riktig å nekte dette barnet utenlandsferie? Det kan f.eks. være korps- eller korturer som går til utlandet uten at noen av foreldrene er med, men barnet må da i så fall ha pass. Eller bare en ferietur til syden. Vanligvis skjer vel slike kidnappingsaker til land der en av foreldrene er fra. Det bør jo da være mulig å reise til et annet land på ferie. USA har gjort en del grep rundt barnekidnapping. (Den generelle regelen er at USA har rett og barnet er amerikansk inntil den amerikanske domstolen sier noe annet). En av tiltakene som de kan bruke er "depositum", at foreldren betaler en stor sum for å få ta barnet ut av landet. Om det fungerer vet jeg ikke. Mange er kanskje villige til å ofre litt penger for å få barna sine, men man kan jo bli dømt for kidnapping, og mange land har utleveringsavtale i slike tilfeller. Litt av problemet er vel også at alle landene ønsker å bestemme. Når rettsapparatet flere steder jobber samtidig, kan det bli litt søl. Synd at det må gå gjennom rettsapparatet også. Er man voksne nok til å få barn sammen bør man også være voksne nok til å finne den beste løsningen for barna sammen. (Lett å si på avstand når man aldri har vært oppi det, sikkert ikke like lett dersom det faktisk skjer) ← Hei svarer på det første du sier, vanligvis så skjer kiddnappingsaker fra landet her og til det landet forelderen kommer fra, da må barnet ut av landet, klarer vi og hindre det har vi kommet lankt, jeg vil anta at barnets sikkerhet er viktigere en en korpstur hilsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå