Gå til innhold

Når skal kattungen begynne å være ute?

Anbefalte innlegg

Gjest snikkelora
Skrevet

Lillepus hadde det ikke særlig godt før han kom til oss. Han var ikka vandt med folk og var veldig sky og redd. Nå begynner vi å tenke på å ha han ute, men er litt redd han vil blir "mere sky"... Store pus er ute på kvelden (fra det blir mørkt) og kommer inn stort sett når vi legger oss. Han nekter å være ute i lyset..

Noen tips/råd? Er jo redd for den lille rakkeren :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå skriver du jo ikke hvor gammel kattungen er nå. Men alle kattunger må kastreres, øremerkes og vaksineres før de begynner å være ute, dvs at de ikke skal slippes ut før de er minst 6 mnd og kastrert. Man må ta det gradvis, i begynnelsen er man med ut når katten er ute osv.

Og hvis katten er sky og ikke menneskevant ville jeg brukt mye tid på den inne før jeg hadde sluppet den ut på egen hånd.

Gjest snikkelora
Skrevet
Og hvis katten er sky og ikke menneskevant ville jeg brukt mye tid på den inne før jeg hadde sluppet den ut på egen hånd.

Er det jeg også har tenkt... han er 5 mnd, så vi skal kastrere han når jeg får lønning igjen.. Kommer ikke til å øremerke han, men selvsagt er han vaksinert. Er blitt litt tullete når det gjelder han her, han var så redd og sky når vi fikk han :tristbla: og vi holdt nesten på å gi han opp :sjenert: Bare det å få han til å tørre å nærme seg vannskålen tok 2 dager.. Er så redd han skal bli skremmt å løpe lagt vekk :sjenert:

Hmm. han får nok være inne et par mnd til..

Skrevet

Kattunger har ikke utviklet retningssansen fullstendig før de er 6-8 måneder, og bør ikke slippes ut alene før det. Dersom han er så sky av seg ville jeg også ventet til han var trygg på husets folk, så han ikke forsvinner for dere. Hvorfor vil du ikke ID-merke han, foresten?

Skrevet

Enig med de to innleggene over, kastrer, ID-merk og vaksiner pus før du slipper han ut, (8-10 mnd alder er min mening, men vi tar ikke den diskusjonen nå! :-) )

Hvorfor vil du ikke øremerke lillepusen? Om han da skulle være så uheldig å tulle seg bort, så er jo nummeret knyttet til deg og du kan lett spores opp og pus kommer trygt hjem. Om det er av estetiske årsaker, så bør du heller å chipmerke den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...